Nattjobbet sliter på tidningsbuden

– Nattarbetet. Det är den största grejen. Vi jobbar ju natt, natt, natt. Så kommenterar tidningsbudet Daniel Hilmér i Trollhättan uppgifterna om högre dödlighet bland distributörer än andra yrkesgrupper i en aktuell rapport.

Statistiska centralbyrån, SCB, pekar i sin undersökning ”Yrke och dödlighet 2008-2012” ut tidningsdistributörer som en yrkesgrupp i riskzonen.

Med utgångspunkt från statistiken placerar sig manliga bud på femte plats, när man listar yrkesgrupper med högre dödlighet. Kvinnliga distributörer löper ännu högre risk att inte få uppleva pensionen. De intar fjärde plats på SCB:s lista.

Fackligt engagerade Daniel Hilmér är 39 år och har arbetat som tidningsbud i 14 av dem. Han är väl bekant med tidigare forskningsstudier, som visar en rad skadliga hälsoeffekter av nattarbete, som ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Hot, våld och mindre olyckor hör mer eller mindre till vardagen, även om de sällan har dödlig utgång, funderar han. Kroppsliga besvär märks i budens leder, axlar, armbågar, knän och ryggar.

– Arbetet är monotont, både när man kör i bil och går i trappor. Jag dras med en axel som är lite kinkig ibland. Väldigt många bud har olika kroppsliga bekymmer, särskilt de som hållit på i 30, 40 år.

Vänjer man sig vid nattarbetet blir yrket till en livsstil, beskriver Daniel Hilmér. Själv är han nattmänniska.

– Man anpassar sig och sitt sociala liv. Så mycket festande och nattliv blir det inte. Man går och lägger sig ganska tidigt och sover på dagen, jobbar sex eller sju dagar i veckan.

Står man inte ut att jobba natt visar det sig ofta snabbt. En del semestervikarier ger upp redan efter några dagar, berättar han.

Gångsträckorna är ofta kortare på någon dryg timme, medan körsträckorna tar flera timmar. Kortslingorna är lättare att kombinera med andra jobb, förklarar Daniel Hilmér.

Förutom nattarbetet tror han att krisen i tidningsbranschen kan påverka budens hälsa.

– Många går och grubblar över ifall lönen kommer att sänkas och om de kommer att ha jobbet kvar.

Beträffande SCB-rapportens slutsats att hög utbildning tycks leda till att man lever längre säger Daniel Hilmér:

– Ett överraskande stort antal välutbildade akademiker kör tidningar. Det finns ingen automatik i att vi är tidningsbud för att vi inte kan något annat! Ett antal utländska studenter som pluggar vid högskolan i Trollhättan jobbar också som bud.

Daniel Hilmér gillar inte den gamla stämpeln på jobbet som extraknäck och deltidsyssla. Han vill att yrket ska betraktas som ett ”riktigt” jobb för anställda med yrkesheder.

Statistiska undersökningar innebär alltid svepande generaliseringar, anser han.

– Nu för tiden finns det så mycket att vara rädd för. Inte är det så roligt att höra om större dödlighet i vår bransch, men jag kan inte påstå att det förändrar min syn. De som kört tidningar i 30 år kommer nog att fortsätta.

Daniel Hilmér beskriver en utveckling med mer dagverksamhet, i spåren av tidningskrisen.

– Men i stora drag har vi fortfarande bara ett skift och det är nattskift. Vårt jobb är extremt på det sättet, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.