Nattjobbet sliter på tidningsbuden

– Nattarbetet. Det är den största grejen. Vi jobbar ju natt, natt, natt. Så kommenterar tidningsbudet Daniel Hilmér i Trollhättan uppgifterna om högre dödlighet bland distributörer än andra yrkesgrupper i en aktuell rapport.

Statistiska centralbyrån, SCB, pekar i sin undersökning ”Yrke och dödlighet 2008-2012” ut tidningsdistributörer som en yrkesgrupp i riskzonen.

Med utgångspunkt från statistiken placerar sig manliga bud på femte plats, när man listar yrkesgrupper med högre dödlighet. Kvinnliga distributörer löper ännu högre risk att inte få uppleva pensionen. De intar fjärde plats på SCB:s lista.

Fackligt engagerade Daniel Hilmér är 39 år och har arbetat som tidningsbud i 14 av dem. Han är väl bekant med tidigare forskningsstudier, som visar en rad skadliga hälsoeffekter av nattarbete, som ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar.

Hot, våld och mindre olyckor hör mer eller mindre till vardagen, även om de sällan har dödlig utgång, funderar han. Kroppsliga besvär märks i budens leder, axlar, armbågar, knän och ryggar.

– Arbetet är monotont, både när man kör i bil och går i trappor. Jag dras med en axel som är lite kinkig ibland. Väldigt många bud har olika kroppsliga bekymmer, särskilt de som hållit på i 30, 40 år.

Vänjer man sig vid nattarbetet blir yrket till en livsstil, beskriver Daniel Hilmér. Själv är han nattmänniska.

– Man anpassar sig och sitt sociala liv. Så mycket festande och nattliv blir det inte. Man går och lägger sig ganska tidigt och sover på dagen, jobbar sex eller sju dagar i veckan.

Står man inte ut att jobba natt visar det sig ofta snabbt. En del semestervikarier ger upp redan efter några dagar, berättar han.

Gångsträckorna är ofta kortare på någon dryg timme, medan körsträckorna tar flera timmar. Kortslingorna är lättare att kombinera med andra jobb, förklarar Daniel Hilmér.

Förutom nattarbetet tror han att krisen i tidningsbranschen kan påverka budens hälsa.

– Många går och grubblar över ifall lönen kommer att sänkas och om de kommer att ha jobbet kvar.

Beträffande SCB-rapportens slutsats att hög utbildning tycks leda till att man lever längre säger Daniel Hilmér:

– Ett överraskande stort antal välutbildade akademiker kör tidningar. Det finns ingen automatik i att vi är tidningsbud för att vi inte kan något annat! Ett antal utländska studenter som pluggar vid högskolan i Trollhättan jobbar också som bud.

Daniel Hilmér gillar inte den gamla stämpeln på jobbet som extraknäck och deltidsyssla. Han vill att yrket ska betraktas som ett ”riktigt” jobb för anställda med yrkesheder.

Statistiska undersökningar innebär alltid svepande generaliseringar, anser han.

– Nu för tiden finns det så mycket att vara rädd för. Inte är det så roligt att höra om större dödlighet i vår bransch, men jag kan inte påstå att det förändrar min syn. De som kört tidningar i 30 år kommer nog att fortsätta.

Daniel Hilmér beskriver en utveckling med mer dagverksamhet, i spåren av tidningskrisen.

– Men i stora drag har vi fortfarande bara ett skift och det är nattskift. Vårt jobb är extremt på det sättet, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.