Ledare

Naturlag på tvärs med yrkesförarna

Ledare. Lägre löner ska lösa arbetslösheten bland unga och nyanlända. Det är en sorts naturlag. En del av ett marknadstänkande där hörnstenarna är konkurrens och jämvikt mellan tillgång och efterfrågan.

Märkligt nog gäller inte naturlagen för lastbilschaufförer. I åkeribranschen råder akut brist på personal. Rimligen borde konkurrensen om förarna pressa upp lönerna. Det skulle göra yrket mer attraktivt. Fler skulle söka sig till ett jobb som innebär oregelbundna arbetstider, hälsofarliga nattarbete, slit på kroppen och frånvaron av ett normalt socialt liv.

Svenskt Näringsliv – som ihärdigt pläderar för större lönespridning och lokal lönebildning – borde rimligen bejaka att en bransch där det råder skriande brist på arbetskraft får större utrymme att höja lönerna.

Det är kul med tankeexperiment. Tänk om Transport i nästa års avtalsrörelse skulle göra som Pappers.

Det vill säga frikoppla chaufförerna från LO:s märkesmatch och i stället kräva minst fyra procent i lönelyft. Med hänvisning till förarbristen och till tunga ekonomer som framhärdar i att en av lönebildningens viktigaste uppgifter är att styra, allokera, arbetskraften dit den bäst behövs.

Jo, jag fattar. Det finns invändningar. LO kommer att knorra. Chaufförerna, en grupp med hyggligt stark förhandlingsposition, vill ha mer än andra. Vart tog solidariteten vägen?

Svenskt Näringsliv kommer inte bara att knorra, de kommer att bjuda stenhårt motstånd. Ett arbetsgivarläger med miljarder i strejkfonderna lär totalmobilisera för att hindra att yrkesförarna drar i väg. För det kan ju få smittoeffekter på andra…

Fast då återstår frågan. Hur ska åkeriföretagen få tag i arbetskraft? Över hela Europa brottas åkerierna med samma problem.

Man kan förundras över att chaufförsbristen inte lett till större löneglidning, alltså lönehöjningar vid sidan av kollektivavtalet. Så sker det ofta i andra branscher, inte minst byggsvängen.

Varför inte i åkerinäringen? Till skillnad från andra länder har Sverige många små åkerier och stora starka speditörer. Priser och villkor dikteras i hög grad av speditörer och transportköpare.

Utrymmet för åkerier att erbjuda chaufförerna bättre villkor är begränsat. Den åkare som betalar bättre får högre kostnader och riskerar att snabbt bli utbytt mot en billigare transportör.

Ska chaufförernas villkor förbättras måste det ske genom skrivningar i kollektivavtalet. Ett avtal som åkaren kan drämma i bordet i speditörernas direktörsrum.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Emil Jönsson, Chaufför:
    28 januari, 2020

    Helt rätt! kollektivavtalet är GULD värt både för anställd och företag! Det ger en trygghet i båda riktningar.

    svenska chaufförer och åkerier säljer en tjänst som samhället är totalt beroende av.
    Utan transporter så stannar samhället. detta gör att vår bransch har en sk. "pricing power". Branschen kan höja priset på sina tjänster utan att efterfrågan minskar. Volvo kommer fortfarande behöva stål till sin produktion oavsett vad transporten kostar.

    https://www.investopedia.com/terms/p/pricingpower.asp

    Det är därför man pratar om att sjukvården inte bör privatiseras, för sjukvården har också en "pricing-power" ditt behov av vård minskar inte pga priset ökar, och man kan därför ta betalt i princip hur mycket som helst.

    Den europeiska transportmarknaden är skadad och det vet vi alla.
    Svenska åkerier har låga marginaler och svårt att ta betalt pga det finns oseriösa företag som konkurrerar på helt andra villkor i branschen. Detta måste vi komma i ordning med och man har redan kommit en bit på vägen kan man läsa om här i tidningen.

    Det är här problemet ligger, problemet är inte transport kräver för stora löneökningar som får åkerierna att gå på knäna. Tvärt om så tror jag alla anställda VILL jobba på ett företag som mår bra och som har rimliga marginaler så att man har RÅD att betala ut avtalsenliga löner utan att det ska bli tjafs.

    Slutkunden har ingenting emot att betala för hållbara transporter där alla i kedjan får skäligt betalt. Men de oseriösa alternativen måste bort från hyllorna för att vi ska få ordning.

    När kunden står i matvarubutiken och ska välja spanska äpplen för 9,90kg/kg eller svenska äpplen för 19,90kr/kg så väljer man ofta det billiga äpplet utan att tänka på HUR det kan vara så billigt. Det är självklart, vi lever i en kapitalism där man måste hushålla med sin ekonomi för att överleva.
    Därför måste hela branschen jobba aktivt med HÅLLBARHET. ja man kan spy på det ordet. men det ligger mycket i det.

    Ohållbara alternativ måste sållas ut från alla delar av marknaden.
    Vi gör det här tillsammans. anställd och företag. vi är tillsammans transportbranschen. det är viktigt att både anställd och företag mår bra!

  2. Dragan:
    26 januari, 2020

    Hur mycket tror vederbörande att en åkare har kvar per förare? Finns det verkligen en marginal att tag ifrån till lönehöjande åtgärder? Det är låga löner och de kommer att bli även lägre och kunder betalar redan ett skäligt pris. Vart tar dessa pengar vägen då? Jo, det är alla möjliga påslag från staten, beställningscentralen, transportstyrelsen, olika försäkringar, "måste betala" anslutnigar... Det är där skon klämmer. En taxi resa Sthlm-Arl går påp 545 sek, alla i kedjan tar för sig och kvar för taxiåkaren blir 315 sek för föraren, bilen, amortering, skatter....HELT SJUKT

  3. PR:
    23 januari, 2020

    Transportbranschen är utsedd till att vara en social soptunna. Den som inte kan något annat ska köra lastbil, hålla i ratten, bli ledsagad i alla detaljer som om anställningskravet är "handikappad". Visionen är såklart "gratis" eftersom förtjänsten är att ha fått en sysselsättning (en gåva). Vi är inte riktigt där ännu, men lönestagnationen är ju total sedan 1970. På god väg alltså.

    Samtidigt kostar fordon miljontals kronor, och drivmedel ett tiotal ggr mer per år. Jotack, det råder fullständig härdsmälta i branschen på alla håll. Politiken ska vi inte ens tala om i sin äckliga handfallenhet sällan skådad.

    Den som frivilligt ger sig in i branschen bör tänk efter fler än två gånger. Framtidsyrke? De som kört ett tag skrattar högt medan de smider planer på att dumpa en bransch i förfall.

  4. Ted Olsson:
    29 december, 2019

    Hej Jan.
    Den här krönikan var verkligen huvudet på spiken.
    Enda sättet att få upp chaufförslönerna är via vårt kollektivavtal, någon löneglidning existerar inte i branschen.

    Väl skrivet.

    Mvh

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.