Ordföranden har ordet

Näven är knuten

Ordförandeord. Avtalsrörelsen är i gång mina vänner och vårt förbund har denna gång valt att ställa sig utanför LO-samordningen som ju i mångt och mycket styrs av industrifacken.

Detta innebär att vi troligen står ensamma i vår kamp för bättre villkor för våra medlemmar. Det innebär också att vi sannolikt kommer att behöva varsla om stridsåtgärder och vara beredda på att gå ut i full konflikt.

Vill du som medlem följa vår kamp i årets avtalsrörelse så uppmanar jag dig att kontinuerligt gå in på vår hemsida transport.se där vi har lagt upp en egen del av sidan i syfte att hålla vår organisation och våra medlemmar uppdaterade i vad som händer och även utbilda i vad en avtalsrörelse är, varför den är viktig och vad medlemmarnas ansvar och skyldigheter är om vi tvingas till varsel och konflikt.

Jag har rest runt en hel del den senaste tiden och besökt många av våra arbetsplatser

Inom de olika yrkesgrupperna, har jag mötts av en stor stolthet över att vi är beredda att ta strid för det vi vill. Jag har också mötts av en stor kampvilja och beredskap på att sympatisera mellan våra olika yrkesgrupper inom förbundet.

Våra hamnarbetare och flygarbetare är beredda att kroka arm med våra chaufförer, terminalarbetare och bevakningspersonal och så vidare.

Våra starkaste yrkesgrupper är beredda att hjälpa dem som behöver hjälp helt enkelt.

Efter varje sådant besök på ett möte på en arbetsplats, en klubb eller sektion så känner jag en enormt stor stolthet över vårt förbund och förmånen att få leda det.

Vi är beredda, näven är knuten och viljan är stor. Vår motpart ska veta att nu är det allvar. Man muckar inte med Transport helt enkelt, för att citera en av våra duktiga funktionärer på vår flygavdelning.

Slutligen så är det med sorg i hjärtat jag måste meddela att en av Transports tidigare ordförande har gått bort. Ingvar Åsén som var ordförande i förbundet 1990–1992 har avlidit vid en ålder av 90 år. Ingvar var en mycket omtyckt och uppskattad facklig kämpe som alltid satte förbundets bästa främst. Tack Ingvar och vila i frid.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ted Olsson:
    23 mars, 2023

    Jaja, vi får väl se.

    Vi som varit medlemmar ett tag minns förra "strejken". En förlängd kafferast som blev ett stående skämt bland belackarna under lång tid.

    Våra chaufförslöner har under många år halkat längre och längre bak. Att som chaufför ha 5000-7000 mindre än tex anläggare är ett hån.

    Tyvärr har lönegapet blivit så stort att det är omöjligt att komma ikapp. Det är tvärtom så att pga procentuella löneökningar ökar glappet varje år.

    Det påstås att det sedan 2016 saknas 50000 chaufförer i Sverige årligen, det är inget som märks i lönekuvertet, i andra branscher betalar man mer om man har brist på personal, i vår bransch är det nästan tvärt om.

    Efter 20 år i branschen har jag släppt tanken på att vi ska få vettiga löner, en medellön i Sverige är 37000, det ligger väldigt långt bort och vi kommer få fortsätta som låginkomsttagare även i framtiden.

    Jag skulle aldrig rekommendera en ung person att satsa på yrket som lastbilschaufför, det är helt enkelt för dåligt betalt.

  2. Hans johansen:
    4 mars, 2023

    Stort lycka till Tommy Wreeth

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.