Nävertorps specialtransport.
Close
Nävertorp har förlorat trafiktillståndet för taxi. Samma bilar och samma chaufförer kör trots detta färdtjänsten i Sörmland. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Close

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

– Jag tror att Sultan Salimovic försöker komma undan myndigheternas kontroll och kritik. Och krav på viten, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Följetongen om den sörmländska färdtjänsten har tagit nya oväntade vägar. Samtidigt som Kollektivtrafikmyndigheten tecknar avtal med nya entreprenörer, som börjar gälla nästa år, har både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket reagerat mot hur färdtjänsten körs i dag.

– Det finns förbättringar att göra när det gäller kvaliteten i färdtjänsten, säger Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Vår förhoppning är att den ska fungera bra när de nya upphandlingarna är klara.

Den 30 maj återkallades Nävertorps taxitrafiktillstånd. Företagets trafikansvariga (Sultan Salimovic, som också äger företaget) har bedömts som olämplig att driva taxiverksamhet. Dessutom konstaterar Transportstyrelsen att Nävertorps ekonomi inte uppfyller kraven.

Detta har Sultan Salimovic löst genom underentreprenörer. En av två firmor som han har anlitat för att sköta färdtjänsten i Sörmland heter K-holm vård och omsorg. Ägare: Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

Bilarna från makens företag har, enigt uppgifter till Transportarbetaren, tagits över av hustrun. Samma bilar som både förare och fack gång på gång beskrivit som undermåliga.

– Det blir bara värre det här, säger en chaufför som vill vara anonym. Jag har ingen aning om vad som gäller … men jag är fortfarande anställd av Nävertorp.

Kollektivtrafikmyndighetens Katarina Olsson konstaterar att det är okej att det företag som har avtalet att köra färdtjänst i sin tur anlitar underentreprenörer.

– Det är inte svårt för oss att kontrollera att förarna hos underentreprenörerna har den utbildning och de tillstånd som krävs, säger hon.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har upprepade gånger skildrats i Transportarbetaren och andra medier.

Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

Under våren har företaget också inspekterats av Arbetsmiljöverket (AV). Ett skyddsombud hade anmält en rad brister som fick myndighetens inspektör att gå vidare.
Det handlar om allt från att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte existerar till att garagegolvet har stora, djupa hål. Inspektören konstaterar att fordon inte har fungerande klimatanläggning – och att personal som hanterar bakgavellyftar inte har utbildning för detta.

– De har till den 15 augusti på sig att rätta till bristerna, säger Robert Aldén, sektionschef på AV i Linköping. Vi har ännu inte beslutat om vilka påföljder som kan bli aktuella, det kan bli ekonomiska viten eller stopp för viss verksamhet om de inte följer våra krav.

Sultan Salimovic, hur löser du situationen på Nävertorps specialtransport utan trafiktillstånd och med kritik från AV?

– Det har du inte med att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.