Nävertorp rekonstrueras – chaufförerna får lön av staten
Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har redan tidigare förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Men nu kan företaget varken betala sina skulder eller chaufförernas löner. För att undvika konkurs har Nävertorp begärt – och fått beviljat – en rekonstruktion.
Nävertorps specialtransport är en följetong i Transportarbetaren. Det brukar handla om skatteskulder och konkurser, bilar med körförbud, chaufförer som inte fått lön i tid och brister i arbetsmiljön.
Företaget har fortfarande myndigheternas uppdrag att köra färdtjänst i Sörmland. Ett närstående bolag har dock tagit över detta eftersom Transportstyrelsen i våras drog in Nävertorps trafiktillstånd för taxi och färdtjänst.
Företaget står på randen till konkurs. Det har inte vunnit den nya upphandlingen av samhällsresor i Sörmland som börjar gälla från nästa år.
I förra veckan beviljade dock Nyköpings tingsrätt en rekonstruktion. Det innebär att en jurist utifrån ska hejda utflödet av pengar och, tillsammans med ledningen, försöka få företaget på fötter.
För de anställda chaufförerna betyder detta att augustilönen är säkrad via den statliga lönegarantin. Även en stor del av septemberlönen ska betalas av staten.
– Det är konstigt att Nävertorp får rekonstruktion när det inte finns någon verksamhet efter årsskiftet, säger Jonny Fransson, ombudsman på Transport i Sörmland. Vi skattebetalare blir blåsta igen när företaget ska räddas med lönegaranti.
Han kommer att få veta mer när Nävertorps personal i Nyköping får sin information på onsdagskvällen. Rekonstruktören, juristen André Forsell, reser under några dagar runt till de olika arbetsställena för att träffa chaufförer och andra anställda. Han förklarar läget:
– Företaget är skyddat från konkurs under rekonstruktionen som till en början pågår i tre månader. Jag försöker få Skatteverket och andra som företaget har skulder till att skriva ner dessa. Hoppas att jag får med mig allihop.
Juristen tror att Nävertorps specialtransport AB, med 162 anställda, har en möjlighet att överleva. Företaget ägs av Nävertorps taxi som i sin tur ägs av Sultan Salimovic. I dag hyr bolaget ut chaufförerna till hans hustrus företag – som har tagit över samhällsresorna i Sörmland.
André Forsell ser inga möjligheter att Nävertorp inom överskådlig tid kommer att få tillbaka tillståndet att bedriva taxitrafik.
– Det skulle var om företaget byter styrelse eller ägare, funderar han – som har uppdraget att den 5 september presentera en preliminär plan för hur Nävertorp ska överleva.
Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, suckar nästan ohörbart när Transportarbetaren frågar hur rekonstruktionsbeslutet ska hanteras av myndigheten som på papperet fortfarande anlitar Nävertorp för färdtjänsten i stora delar av Sörmland.
– Vi får bevaka vad som händer i processen, säger hon. Jag vet inte vilka konsekvenser det kan få för färdtjänsten under resten av året.
När det gäller nästa år pågår fortfarande juridiska processer. Beslutet om vilka företag som ska få uppdraget i de olika delarna av länet har överklagats.
Mannen bakom Nävertorp specialtransporter – Sultan Salimovic – tror på framtiden.
– Vi fungerar som ett bemanningsföretag i dag, men jag räknar med att få tillbaka trafiktillståndet i framtiden. Nu försöker vi rädda bolaget.