Nej-sägaren och ja-sägaren

Clas Linder satt i Transports högsta ledning i början av 1990-talet, då förbundet beslutade sig för att säga nej till en svensk EU-anslutning. Göran Johnsson pläderade pläderade aktivt för ett EU-inträde och för en svensk anslutning till euron under åren som Metallbas.

Nej-sägaren Clas Linder

– Om EU låg bakom allt elände som facket upplever i dag vore det lätt. Då kunde vi ju bara gå ur unionen. Men så enkelt är det tyvärr inte.

Clas Linder var skeptisk till EU och uttalad motståndare till den gemensamma valutan, euron.

När Sverige skickade in ansökan om att få gå med i EU sommaren 1991 var arbetarrörelsen splittrad. Både i socialdemokratin och i LO fanns EU-kritiker, men en majoritet av de styrande var för en anslutning.

I Transport fanns också såväl ja- som nejsägare. Förbundet beslutade att genomföra ett stort rådslag och en medlemsomröstning, innan Transport tog ställning i EU-frågan.

Omkring 40 procent av medlemmarna valde att svara. Av dem sa 62 procent nej. 22 procent var för, resten osäkra. Nej blev sedan förbundets linje i den intensiva debatt som föregick folkomröstningen.

– På LO-kongressen 1991 var vi bara två debattörer som gick upp i talarstolen och ifrågasatte nyttan med ett EU-medlemskap. Vi betraktades som kufar. Jag kan fortfarande tycka att debatten som sedan kom var osaklig.

Enligt Linder hade ja-sägarna olika bevekelsegrunder. På den borgerliga kanten ville man ha avregleringar, fri rörlighet och lägre skatter. I arbetarrörelsen drömde visionärer om att stöpa om EU till ett vänsterprojekt.

Clas Linder är kritisk till mycket av den utveckling som Sverige genomgått de senaste 25 åren. Han är också övertygad om att folk i gemen har svårt att avgöra vilka av problemen som egentligen kan härledas till Bryssel – och vad som är ”självförvållat” på hemmaplan.

Lönedumpningen och den osunda konkurrenssituation som numera präglar åkerinäringen är ett särskilt kapitel, tycker han:

– Det har alltid funnits oseriösa aktörer i branschen. Folk som fuskat med skatter och kör- och vilotidsregler, exempelvis.

När EU kom in i bilden fick det följdverkningar för en åkeribransch som redan brottades med låg lönsamhet, överetablering och låg tröskel för nya hugade entreprenörer som ville pröva lyckan.

Clas Linder tycker att cabotagetrafik kan försvaras som idé, men runt om i Europa ryckte politikerna på axlarna åt otydliga regler och övertramp.

När det gäller fackliga motgångar i EU säger han:

– Det är ett stort problem att arbetarrörelsen inte förmått begränsa EU:s inflytande över frågor som borde ha varit nationella angelägenheter. Man kan ha överstatliga bestämmelser för exempelvis miljö och arbetsmiljö. Men när det handlar om arbetsvillkor är det centralt att det är arbetslandets regler som ska gälla.

 

Ja-sägaren Göran Johnsson

– Fackligt elände finns både innanför och utanför EU, säger Göran Johnsson.

Han var ordförande i IF Metall under perioden 1993 till 2005. I likhet med många LO-toppar tog han tidigt ställning för EU.

– Jag är fortfarande övertygad om att det var rätt att gå med i unionen. Som ett litet exportberoende land var det nödvändigt. När det gäller den gemensamma valutan är jag inte lika säker längre. Det finns positiva saker med EMU, men också negativa.

De 20 åren i EU har varit bra för IF Metalls medlemmar, tycker Johnsson. På plussidan räknar han in ökad handel mellan medlemsstaterna och slopade hinder för import och export.

Fast han ser också negativa effekter:

– Transport har definitivt haft rätt i en del av kritiken. Vi har låtit de ekonomiska frågorna dominera för mycket. EU kunde ha lyft fram de mänskliga och sociala frågorna mycket mera. På det området har det inte gått särskilt bra.

När det handlar om utvecklingen i åkeribranschen säger Göran Johnsson:

– Där har det ta mig fan inte varit bra! Det blev vilda västern och jag förstår verkligen om många av Transports medlemmar är djupt besvikna och skeptiska till EU.

Kunde Transport och LO agerat annorlunda för att motverka den lönedumpning och osunda konkurrens som i dag präglar framför allt bygg- och transportsektorerna?

– Ibland har fackföreningsrörelsen en tendens att skylla på yttre faktorer när det blir problem. Men vi borde ha reagerat tidigare. När det ändå såg ut att bli ett EU-inträde kunde Transport kanske ha funderat mer över strategin.

– Hur ska vi jobba? Med vilka partners? Om förbundet gör en krass analys kan det nog visa sig att man missade möjliga allianser.

Nu argumenterar Transport för att kollektivavtalen i vissa branscher ska upphöjas till lag, så kallad allmängiltigförklaring. Hur ser du på det?

– Det är ju inget jag är för. Men jag kan verkligen förstå att Transport funderar över en sådan lösning. Jag vill också betona att jag alltid uppskattat Transport i LO-samarbetet. Det var alltid stort engagemang och raka puckar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.