Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Partierna hade redan röstat i riksdagens utskott. Så resultatet var förutsägbart. S, MP och V röstade för förslaget. Övriga röstade nej.

Enligt förslag från samtliga nej-röstande partier gjordes ett så kallat tillkännagivande om att de regionala skyddsombuden (RSO) ska utvärderas igen.

Vi tar hela historien från början.

För tre år sedan kom en utredning. Ett förslag var att regionala skyddsombud skulle få ökat tillträde till arbetsplatser. Facket tyckte att det var okej, men ganska tamt. Sedan hände ingenting fram till årsskiftet då förslaget lyftes igen.

I dag, onsdag, föll förslaget och en ny utredning ska tillsättas. Om de regionala skyddsombuden. Utifrån debatten framgår att en majoritet av riksdagens partier anser att det egentliga problemet är att facket utser skyddsombud.

Alla, oavsett partifärg, förfasades över att fler dör på jobbet (egentligen är det svårt eller omöjligt att utläsa trender från tillgänglig statistisk).

Moderaternas Mats Green pratade om att frågan görs till socialdemokratisk internpolitik. Han och flera andra pekade på banden mellan S och LO.

– Vi behöver fokusera på sakfrågan, inte minst i spåren av corona, sa han.

Vänsterpartiets Ali Esbati var syrlig i sin kritik av RSO-förslagets belackare.

– Tajmingen är extra magstark då man kunnat följa de ansträngningar som skyddsombud gjort på arbetsplatserna under pandemin. Där har skyddsombuden krävt handling och vid några tillfällen krävt skyddsstopp.

I många fall har Arbetsmiljöverket snabbt hävt stoppen. Flera fackförbund, inte minst Transport, har varit kritiska och menat att myndigheten för ofta gått arbetsgivarnas ärenden.

Sverigedemokraterna röstade också nej till regeringens förslag. I debatten sa Magnus Persson att SD:s förslag är att de regionala skyddsombuden ska få komma in på samtliga arbetsplatser. Men att SD vill frikoppla dem från facket, och att ett liknande uppdrag ska falla på rådgivare på Arbetsmiljöverket.

Kristdemokraterna var något mildare i sin kritik av fackliga skyddsombud, men vill också utreda.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) var först bedrövad över det väntade resultatet. Men sa också:

– Jag noterar utsträckta händer händer och nu måste vi se till att ge förutsättningarna för dem som jobbar där ute på arbetsplatserna.

Vad händer nu? Ministern lovade att hörsamma tillkännagivandet och gå vidare med en utvärdering av de regionala skyddsombuden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ung kvinna som lyfter tungt paket på ett lager.

Unga arbetare lever farligt

Arbetsskador. Unga mellan 20 och 24 år skadar sig oftare på jobbet, utsätts för mer sexuella trakasserier och får ofta utföra de mest ansträngande arbetsuppgifterna. Det visar en rapport från Arbetsmiljöverket.

Transportarbetarens logga

”Skyddsombuden ska utses av fackförbunden”

Arbetsmiljö. Svenskt Näringsliv kritiserar Arbetsmiljöverkets rapport om skyddsombud. Men Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är nöjd med att myndigheten, som han säger, ”skött sitt uppdrag” och slagit fast att arbetsmiljölagen gäller och att skyddsombud ska utses av facket.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.