Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Partierna hade redan röstat i riksdagens utskott. Så resultatet var förutsägbart. S, MP och V röstade för förslaget. Övriga röstade nej.

Enligt förslag från samtliga nej-röstande partier gjordes ett så kallat tillkännagivande om att de regionala skyddsombuden (RSO) ska utvärderas igen.

Vi tar hela historien från början.

För tre år sedan kom en utredning. Ett förslag var att regionala skyddsombud skulle få ökat tillträde till arbetsplatser. Facket tyckte att det var okej, men ganska tamt. Sedan hände ingenting fram till årsskiftet då förslaget lyftes igen.

I dag, onsdag, föll förslaget och en ny utredning ska tillsättas. Om de regionala skyddsombuden. Utifrån debatten framgår att en majoritet av riksdagens partier anser att det egentliga problemet är att facket utser skyddsombud.

Alla, oavsett partifärg, förfasades över att fler dör på jobbet (egentligen är det svårt eller omöjligt att utläsa trender från tillgänglig statistisk).

Moderaternas Mats Green pratade om att frågan görs till socialdemokratisk internpolitik. Han och flera andra pekade på banden mellan S och LO.

– Vi behöver fokusera på sakfrågan, inte minst i spåren av corona, sa han.

Vänsterpartiets Ali Esbati var syrlig i sin kritik av RSO-förslagets belackare.

– Tajmingen är extra magstark då man kunnat följa de ansträngningar som skyddsombud gjort på arbetsplatserna under pandemin. Där har skyddsombuden krävt handling och vid några tillfällen krävt skyddsstopp.

I många fall har Arbetsmiljöverket snabbt hävt stoppen. Flera fackförbund, inte minst Transport, har varit kritiska och menat att myndigheten för ofta gått arbetsgivarnas ärenden.

Sverigedemokraterna röstade också nej till regeringens förslag. I debatten sa Magnus Persson att SD:s förslag är att de regionala skyddsombuden ska få komma in på samtliga arbetsplatser. Men att SD vill frikoppla dem från facket, och att ett liknande uppdrag ska falla på rådgivare på Arbetsmiljöverket.

Kristdemokraterna var något mildare i sin kritik av fackliga skyddsombud, men vill också utreda.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) var först bedrövad över det väntade resultatet. Men sa också:

– Jag noterar utsträckta händer händer och nu måste vi se till att ge förutsättningarna för dem som jobbar där ute på arbetsplatserna.

Vad händer nu? Ministern lovade att hörsamma tillkännagivandet och gå vidare med en utvärdering av de regionala skyddsombuden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Stridsåtgärder. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.