Jens Nilsson pratar med Reidor Wennström.
Close
Jens Nilsson, till höger, pratar med Reidor Wennström.
Close

Nilsson: Undersökningen visar att det finns stöd för lika löner

EU. Tre fjärdedelar vill att svenska löner ska gälla för dem som jobbar tillfälligt i Sverige. Det visar en opinionsundersökning från Sifo, beställd av Socialdemokraterna i EU-parlamentet.

På väg från Östersund till Bryssel stannar EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S) i Stockholm. Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5, ska ta med politikern till ett industriområde för att träffa lastbilschaufförer.

Jens Nilsson sitter i EU-parlamentets transportutskott och jobbar särskilt med frågor som ligger nära Transport. Inte minst de kommande EU-reglerna om cabotage, som handlar om hur många inrikeskörningar ett utländskt lastbilsekipage får göra i Sverige. Just den här dagen har han med sig några siffror han tycker är viktiga i det fortsatta politiska arbetet.

Socialdemokraterna i Europaparlamentet har beställt en Sifo-undersökning med frågan: Tycker du att svenska löner och arbetsvillkor ska gälla även för dem som kommer och arbetar i Sverige en kortare tid, så kallad utsänd (eller utstationerad) arbetskraft?

76 procent av de tillfrågade tycker att utsänd arbetskraft ska ha samma lön som andra. Stödet är störst bland vänsterpartiernas väljare. 86 procent av S-väljarna och 87 procent av Vänsterpartiets väljare tycker det. Något lägre andel av Liberalernas väljare  är för lika lön: 62 procent. För  Sverigedemokraternas väljare är siffran 68 procent.

– Det är bra att ha med sig det i debatten. Vissa säger att det inte finns stöd för det bland folket. Nu vet vi att det är så, bland alla partiers väljare, säger Jens Nilsson.

Lars Karlsson rattar bilen från avdelning 5 i Solna på E4:an förbi Stockholm centrum till Västberga. Ett område som är ett transportnav med jättar som DHL och Bring. Besöket är bestämt med kort varsel och inga möten är bokade. Vid DHL tar det stopp vid grindarna. Bättre lycka är det på Bring. Där får parlamentarikern och ombudsmannen prata med arbetarna  – så länge de inte sinkar jobbet.

De första killarna de pratar med kör lätt lastbil med hemleveranser från Ikea. Egentligen inte den typ av transporter som Nilsson jobbar med i EU. Men han lyssnar på berättelser om stressig arbetsmiljö och tunga lyft. En kille stannar till och berättar att vid nästa stopp är det 750 kilo last som ska upp två trappor utan hiss. En annan frågar Lars Karlsson hur det egentligen är med övertid och helgarbete. Att skickas ut och arbeta en lördag för en kvällsarbetare innebär ju att hela veckans fritid är körd, tycker Bring-arbetaren.

Runt hörnet på terminalen kommer de stora lastbilarna in. Reidor Wennström kör mellan hemkommunen Nässjö och Stockholm. Han pratar lite med Nilsson om kör- och vilotider. Hans arbetsgivare ser till att det går att övernatta bekvämt och säkert. Men han ser så klart andra som får sova vid vägkanten. Något han själv inte vill göra.

– Sover man på vägkanten i mörkret blir det nästan ingen vila alls, säger han.

Transportarbetaren har tidigare berättat om EU:s nya utstationeringsdirektiv som innebär att arbetare som jobbar tillfälligt i Sverige ska ha rätt till samma lön som finns i kollektivavtalen. Exakt var hela lagpaketet landar är inte klart, men det finns en enighet mellan dem som bestämmer i EU att lika lön ska gälla.

Jens Nilsson är rapportör i arbetet med det nya mobilitetspaketet, som behandlar frågor om utrikes transporter och cabotage. Exakt hur den nya skrivelsen landar är fortfarande skrivet i stjärnorna. Viktigast av allt är att efterlevs – konstaterar Nilsson. Och han är hoppfull. Arbetet runt utstationeringsdirektivet visar att det är på väg åt rätt håll.

– Det har börjat mjukna upp nu. Det finns även många liberala och konservativa EU-parlamentariker som inser att vi måste lösa de här frågorna, säger Nilsson.

Transports internationella politiska sekreterare Magnus Falk är också med på arbetsplatsbesöket. Han tycker att alla cabotagekörningar bör ses som inrikestrafik, och att föraren därför ska ses som utstationerad och ha svensk lön. Han får medhåll av parlamentarikern.

– Självklart vill jag att det ska vara så, säger Jens Nilsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.