Nio åkerier straffade med de nya sanktionsavgifterna
Av de 176 företagskontroller Transportstyrelsen hittills hunnit genomföra, har omkring 25 stycken lett till beslut med sanktionsavgifter. De flesta har dock överklagats, och bara nio ärenden har än så länge vunnit laga kraft.
Två av dem gäller Johansson Jokkmokk AB respektive Johansson Jokkmokk Logistik. Det är två bolag i Skutskär som båda drivs av Roger Johansson, även om det på papperet är hans son som leder bolagen.
Johansson Jokkmokk har tidigare figurerat i Transportarbetaren vid flera tillfällen.
Bland annat har tidningen rapporterat att vissa förare skulle ha pressats att köra upp till 70 timmar i veckan, och att en anställd hade spelat in ett samtal där Roger Johansson förklarar hur den analoga färdskrivaren ska manipuleras.
Nu har Johansson Jokkmokk fått en sanktionsavgift på 180 000 kronor, för att bolaget inte skickat in begärt underlag för företagskontroll. Johansson Jokkmokk Logistik har fått en sanktionsavgift på 160 000 kronor, av samma skäl.
– Men de har vägrat betala, så ärendet har gått till Kronofogden. Samtidigt har vi öppnat tre nya ärenden, ett mot vardera bolaget och ett mot en enskild firma med samma huvudman, säger Thomas Fahlander, enhetschef på Transportstyrelsen.
De övriga beslut om sanktionsavgifter som vunnit laga kraft riktar sig mot:
- Nisses Bud i Bollnäs. Sanktionsavgift 200 00 kr (har ej betalat).
- Mikael Hanssons Åkeri i Lycksele. Sanktionsavgift 200 000 kr (har betalat).
- Patrik Köhn Transport i Osby. Sanktionsavgift 200 000 kr (har ej betalat, bolaget har inlett konkurs och ärendet är därmed avslutat hos Transportstyrelsen).
- Mikael Erikssons Åkeri i Öregrund. Sanktionsavgift 100 000 kr (har betalat).
- Heavy Truck Support i Hallstahammar. Sanktionsavgift 94 297 kr (har ej betalat).
- Hasans Åkeri i Staffanstorp. Sanktionsavgift 60 000 kr (har ej betalat).
- Trailertransport i Ingelstad. Sanktionsavgift 53 000 kr (har betalat).