Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.
Close
En man i permobil vid taxikön på centralstationen i Stockholm. Om han blev nöjd med resan framgår inte.
Close

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Transportarbetaren och andra medier rapporterar för det mesta om problem. Den senaste tiden har du kunnat följa hur ett färdtjänstföretag i Malmö helt enkelt slutat betala lön till förarna. I höstas skrev vi om kunder som väntade på bilar som aldrig kom. Vi träffade taxiåkare som vittnade om hur de måste fuska, muta och trixa för att klara sig i färdtjänstvärlden.

Så i dag kom den här positiva nyheten i mejlboxen:

”Resenärerna nöjda med färdtjänst och sjukresor.” Rubriken bygger på en stor undersökning:

52 000 resenärer fick förra året svara på frågor om sin senaste färdtjänst- eller sjukresa. De blev uppringda dagen efter resan.

90 procent av dem var sammantaget nöjda. En lite lägre andel tyckte att själva beställningen fungerade som den skulle. Och hela 92 procent kände sig bra bemötta av chauffören.

– Förarens bemötande är jätteviktigt, säger Mattias Andersson som håller i den årliga undersökningen på branschorganisationen Svensk kollektivtrafik.

Han har gått igenom siffrorna på längden och tvären och kommit fram till att en trygg bilresa och en bra kontakt med föraren kan vara räddningen. För om en kund har upplevt krångel med beställningen, eller tycker att bilen anlände för sent, blir slutbetyget ändå bra om själva resan fungerade och var trevlig.

Något negativt går väl ändå att hitta i rapporten?

Ja, 10 procent av resenärerna är ju inte nöjda. Och en mycket långsam trend kan anas när siffrorna för de senast fem åren jämförs. Andelen nöjda har i några av frågorna minskat med en (1) procentenhet. Det handlar om både beställningen, tidspassningen och förarens bemötande.

Dessutom skiljer sig betygen åt i olika delar av landet. Där samhällsresorna fungerar som sämst är 79 procent ändå nöjda – jämfört med 97 procent av resenärerna i andra områden. De uppgifterna kan landstingen och länstrafikbolagen, som upphandlar resorna, själva analysera varje månad.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Pelle Axner:
    6 februari, 2019

    Kul att yrkesgruppen uppskattas!

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.