Nischade tidningar stärker identiteten

Trailer, Trucking och Traktor Power. Hur många tidningar för fordonsentusiaster finns det plats för i tidningshyllan egentligen? Och vem läser dem? – Våra läsare är mellan åtta och 85 år. Är man intresserad av traktorer spelar åldern ingen roll, säger Kenneth Fransson, chefredaktör för Sveriges äldsta traktortidning, Traktor Power.

Det är inte bara Transportarbetaren som skriver om transporter. På hyllan på en vanlig bensinmack trängs veckotidningar med glansiga magasin om lastbilar, traktorer och grävmaskiner.

En av dem är Traktor Power. När den startade 2003 fanns det ingen tidning om traktorer i Sverige. Tio år efter starten finns det tre. Chefredaktör Kenneth Fransson konstaterar att man uppenbarligen fyllde en lucka i tidskriftshyllan.

– Traktorer är ett stort intresse för många. Och det är en grupp som gärna vill känna att de är en del av någonting. Det är det som är tidningens själ; läser man Traktor Power är man en del av traktorvärlden i Sverige.

Den som tror att tidningen bara läses av bönder har fel. Läsekretsen är betydligt brokigare än så. Majoriteten, runt 50–60 procent, har direkt anknytning till jord, skog och entreprenad. Antingen arbetar de själva i branschen eller så gör deras närstående det.

– De kanske kör lastbil själva, men deras far eller bror har en skogsfastighet. Det är jättevanligt, säger Kenneth Fransson.

Men närmare 40 procent har ingen direkt koppling till traktoranvändande.

– Det är såna som drömmer om och är intresserade av motorer och teknik.

Traktor Power har ända sedan starten funnits både på papper och webb. På webben lockar tidningen med filmer, ringsignaler till mobilen och läsarbilder. Där blir också den ”klubb-känsla” som tidningen odlar mer påtaglig. På Facebook har Traktor Power över 11 000 följare och en traktorbild som läggs upp på sidan kan snabbt få över 300 ”gillanden”.

Traktor Power ges ut av LRF Media. Störst på fordonstidningar är dock det nischade förlaget Albinsson & Sjöberg. Av deras 20 tidskrifter handlar 19 om fordon i någon form. En av de mest populära är lastbilstidningen Trailer som har funnits sedan 1980.

– Den läses i huvudsak av lastbilschaufförer och åkare med mindre lastbilsflottor. Men sen finns det ju också ganska många människor som tycker att det är spännande med lastbilar fast de inte alls är inne i branschen, säger förlagets vd Stig L Sjöberg.

Precis som Traktor Power är den typiske trailerläsaren inte bara ute efter praktiska tips och matnyttiga fakta. Att läsa tidningen är också en del av en livsstil.

– Det är det som är intressant med den här yrkeskåren. De är ju väldigt stolta över sitt yrke och det innebär att det också blir en livsstilstidning.

Som livsstilstidning tror Stig L Sjöberg att magasin som Trailer har en stor chans att överleva, även när allt fler läser på surfplattor eller smarta telefoner.

– De tidskrifter som vi ger ut är inte bara informationsförmedlare, de är en del av en hobby. Jag tror inte att det är otänkbart att man, även i ett totalt digitaliserat samhälle, finner lugn och ro i att läsa i en sån tidning när man ska koppla av.

Under de senaste åren har det pratats mycket om tidningsdöd. Framför allt dagstidningarna slåss mot en vikande annonsmarknad och läsare som överger papperstidningarna för nätet. Trenden är inte lika tydlig bland tidskrifter, men finns där.

Fast hur kommer det sig då att tidningshyllorna svämmar över av olika titlar?

Stig L Sjöberg har en förklaring. Med dagens teknik behöver du bara en bärbar dator och ett billigt layoutprogram för att sno ihop en egen tidning.

– Det är så oerhört enkelt att göra en tidning i dag, vem som helst kan göra det! Och tryckerierna har stor kapacitet över och pappersbruken vill sälja papper. Allt det gör att det kommer ut en massa nya titlar på marknaden. Frågan är om vi i branschen på sikt tar död på oss själva med alla nya tidningar.

Att det blivit billigare att starta en tidning är bara en av förklaringarna till de översvämmade tidningshyllorna.

Tobias Lindberg är omvärldsanalytiker på branschorganisationen Sveriges Tidskrifter. Han berättar att tidningsmarknaden har gått mot allt mer specialisering under de senaste decennierna. Inte bara när det gäller fordonstidningar.

– Man kan se samma utveckling när det gäller till exempel heminredning. Under tidigt 1990-tal fanns det kanske 10–15 olika tidningar som handlade om heminredning generellt. Nu är de 40 och det finns tidningar som bara handlar om badrumsinredning.

– Det är en del av en större trend, att samhället går mot allt mer individualisering. Man uttrycker en del av sin personlighet genom vilken tidskrift man läser.

Det är lätt att starta en tidning i dag, men också lätt att lägga ner. Tidningarna har helt enkelt kortare livslängd nu än för några decennier sedan.

Nyligen meddelade LRF Media att tidningen Boggi, som skriver om stora och tunga maskiner, läggs ner. Samtidigt har Albinsson & Sjöberg nyligen dragit i gång tidningen Lätta Transporter, som handlar om skåpbilar och pickuper.

De låga produktionskostnaderna gör att det är enklare att prova en ny tidning på marknaden med ett antal nummer, än att undersöka marknadsläget riktigt noga i förväg, förklarar Tobias Lindberg.

En del av hans jobb är att blicka framåt och försöka spå framtiden för tidskrifter i Sverige. Och en sak är säker, vi läser allt mer digitalt. Samtidigt tror Tobias Lindberg att tidningar som Trailer och Traktor Power fortfarande har en stor chans att överleva.

– En av fördelarna med den typen av tidningar är att de skriver väldigt initierat. När jag som vet vad det handlar om läser tidningen känner jag mig inkluderad. Det ger en känsla av gemenskap, som gör att man kan använda tidningens varumärke i andra sammanhang, säger Tobias Lindberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.