Close
Det handlar om balans också när det gäller att skapa de bästa förutsättningar för anställda i automationens tid – som redan är här, underströk Daron Acemuglo.
Close

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Tankesmedjan Arena Idé bjöd efter Nobeldagen den 10 december in till en halvdagskonferens om morgondagens arbetsmarknad – om den tekniska omvandlingen som pågår, om automation och AI, och om fackens roll och den svenska modellen.

Bland talarna fanns en rad företrädare för fackförbund, forskare och politiker. Bland dem Transports utredare Jenny Wrangborg – medförfattare bland annat till rapporten Algoritmen som chef – och Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson.

Huvudtalare var Daron Acemoglu, en av årets mottagare av Sveriges Riksbanks pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne – Nobelpriset i ekonomi i dagligt tal.

– Ojämlikheten ökar på grund av automation i många fall. Även om produktiviteten ökar sänks lönerna, någon verklig förbättring skapas inte, konstaterade Daron Acemoglu.

Han talade också om fackens betydelse – liksom arbetarrörelsens i stort – i den tekniska omvandling som pågår, och som i många fall redan är här. Ett konkret exempel är lagerarbetare som får sina order styrda en röst i hörlurar.

Men det finns också möjligheter, framhöll Acemoglu, och de är större på en arbetsmarknad där den svenska modellen gäller:

– I anglosaxiska länder förhandlar facken om löner, allt annat – som ny teknik, automation och AI – får företagen sköta. Om facken däremot har inflytande över också sådant ger det makt, sa Daron Acemuglo.

– Men det gäller att införskaffa expertkunskap. Det går inte att förhandla om du inte vet vad du förhandlar om.

Daron Acemuglo betonade i sitt tal också att facken måste vara mer på, och villiga att kompromissa där det är möjligt:

– Arbetarrörelsen måste kunna identifiera fördelar som också gynnar företagen. Automation innebär inte slutet för arbetarrörelen.

Samtidigt som möjligheterna lyftes uttryckte också Daron Acemuglo farhågor, men sa att han kände större oro för demokratin som ju helt bygger på delaktighet.

– Den har redan skadats av automationen.

Möte med S-ledare

Magdalena Andersson (S) i samtal med Daron Acemuglo.

I det senare samtalet med Socialdemokraternas partiledare Magdalena Andersson, tidigare statsminister,  uttryckte han en syn på välfärdsbygge som hon delade. Hur viktiga sociala försäkringssystem än är så är det generellt bättre när lösningarna skapas i förhandlingar med ett brett deltagande, inte uppifrån.

– Vi är rätt avslappnade när det gäller ny teknik, inklusive automation, sa hon om de svenska förhållandena.

Magdalena Andersson berättade också att hon hört Daron Acemuglo tala för första gången för 30 år sedan och imponerats:

– Då handlade det om rätt nya saker, som internet och world wide webb…

– Det säger något om min ålder, skojade Nobelpristagaren, i dag professor vid Massachusetts Institute of Technology (MIT), USA.

Andersson tog också upp den positiva inställning till ny teknik som länge varit grundläggande inom svensk arbetarrörelse, uttryckt av hennes företrädare som partiledare, Stefan Löfven:

– Han, som också varit förbundsordförande för de svenska metallarbetarna, sa att vi ska inte vara rädda för ny teknik. Vi ska vara rädda för gammal teknik.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.