Nödrop från en utdöende yrkesgrupp

Debatt. Varför räknas inte trafikdöd som otrygghet? Varför bedöms det inte som otryggt att bli skadad i trafiken? Polisen genomgår som bekant sin största omorganisation sedan förstatligandet. I sin iver att skapa trygghet för medborgarna, vilket i sig är bra, strävar man efter att minst 50 procent av poliserna ska arbeta i lokalpolisområdena. Vissa regioner klarar detta, en del inte.

Region Öst kom på idén att låta även trafikpolisen lyda under lokalpolisområdena, vilket även nu Region Nord önskar göra. Men detta får följder ute på vägarna.

Genomförandekommittén gav inför omorganisationen direktiv på hur trafikpolisverksamheten skulle fungera. Vi inom trafikpolisen såg fram emot att bli en regional resurs med nationell enhetlighet.

Men de regioner som placerar trafikpolisen lokalt i stället för regionalt bryter mot kommitténs direktiv. Följden blir att trafikpolisen blir en resurs som lokalpolischefen lättare kan disponera. Lokalpolisområdeschefen får också ansvar för ett område som han eller hon inte har kompetensen eller kunskapen för. Om någon av dem tagit del av den nationella trafiksäkerhetsstrategin så har de uppenbarligen inte förstått den…

Vi trafikpoliser kommer att ”ätas upp” av den ordinarie ordningsverksamheten och flyttas mellan de olika lokalpolisområdena där det saknas poliser i yttre tjänst. Trafikpolisen gör heller inte störst nytta på lokal nivå. I trafiken dör ingen på gator och torg. De farligaste vägarna är 70- och 90-vägar.

Om alla poliser i yttre tjänst ska arbeta med trafiksäkerhet gäller det att separera uppgifterna efter kompetens och kunnande. Sen måste bemanningen tillåta lokalpoliserna att jobba med trafiken också. Det går inte att köra på en nivå där personalen inte hinner gå på toaletten mellan radioanropen…

När det gäller illegal konkurrens inom yrkestrafiken har EU satt upp mål för kontrollen av kör- och vilotider samt tillsynen av farligt gods. Men med fokus i stort på lokal nivå kommer polisen inte att klara av detta.

Det säger sig självt! Av cirka 430 placerade trafikpoliser är det i dag cirka 100 som arbetar med yrkestrafik. Om då resten av trafikpoliserna också ska sköta lokalpolisområdets trafiksäkerhetsarbete blir det inte mycket kvar på huvudvägnäten som det var tänkt.

Följden av att inte låta trafikpolisen vara en regional enhet är flera:

Till att börja med kommer specialistkompetensen att urholkas.
Konkurrensen inom yrkestrafiken kommer ytterligare att försämras när vi erfarna trafikpoliser inte får arbeta med detta, utan måste göra annat.
Utöver det försvinner vår rekryteringsbas för nya trafikpoliser när vi äts upp av det vardagliga bruset. Dessutom väljer kollegor att sluta.
Polisens chefer måste se över vilken kategori personal som ska göra vad. Måhända är de nöjda med cirka 300 döda om året i trafiken och en snedvriden konkurrens på transportmarknaden?

Problemet är inte den politiska intentionen gällande trafiksäkerheten. Problemet är att politikerna inte vet vad polisens chefer gör – och vilken inställning de har till trafiksäkerhet!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.