Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige
Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.
På fredagen – två dagar efter Nextjets konkurs – kallade infrastrukturminister Tomas Eneroth till en pressträff, tillsammans med Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon.
– Det är viktigt att vi agerar snabbt, för att hela Sverige ska leva, inledde Eneroth innan han lämnade över bollen till Erixon.
Hon förklarade att på orter som Jönköping och Sundsvall har andra bolag redan tagit över trafik, på kommersiell grund.
Problemet är linjerna där staten har gått in med ekonomiskt stöd, för att upprätthålla flygkommunikationer genom så kallad trafikplikt.
Hemavan, Lycksele och Vilhelmina är tre sådana orter. Där medger EU:s upphandlingsregler att staten nu gör en så kallad nödupphandling. Så fort regeringen hittar en eller flera intressenter kan de starta trafik – med statligt bidrag. Den kan sedan pågå i sju månader.
I Arvidsjaur och Gällivare är det mer komplicerat. Det är två orter som egentligen också omfattas av trafikplikten, men där valde Nextjet ändå att flyga på strikt kommersiell grund.
Här måste regeringen göra en ny upphandling. Flygstart beräknas först till den 15 september. I avvaktan på en lösning hoppas regeringen på kompletterande trafik – med buss, tåg och taxi.
– Vi har haft kontakt med SJ, som förlänger tågen på nattavgångarna till exempelvis Gällivare, förklarade Lena Erixon.