Nog är det en spännande tid allt!

Krönika. Våren har varit en intensiv period med avtalsförhandlingar inom i stort sett alla avtalsområden. De har avlöst varandra i en strid ström.

Förhandlingsdelegationerna har varit fullt sysselsatta – och jag vill passa på att tacka alla för ett bra arbete och samtidigt gratulera till goda resultat. Förbundet har i skrivande stund klarat av alla de större avtalsområdena, och vi har lyckats väl med att uppfylla de krav som framfördes vid avtalskonferensen förra hösten.

Utdelningen har inte varit hundraprocentig, men jag uppskattar att vi har nått gott och väl åttio procent av våra krav. Samtidigt har vi lyckats avvisa mycket av arbetsgivarnas krav, vilket tyder på att de också insett allvaret i situationen.

Det finns fortfarande en del mindre avtalsområden kvar att omförhandla – och man vet aldrig vad som kan hända. Oavsett vilket har vi hitintills lyckats genomföra avtalsrörelsen med endast ett varsel om stridsåtgärder, något som jag tycker är bra. Inte för att vi räds att vidta stridsåtgärder för att förbättra våra villkor, men vi gör det bara när vi tvingas till det.

Så finns det andra saker att tänka på än avtalsrörelsen. Det är en spännande tid just nu med primärvalen i USA där slutstriden i presidentvalet troligtvis kommer att utkämpas mellan Hillary Clinton och Donald Trump.

Folkomröstningen i Storbritannien – det som i tidningarna kallas för Brexit och som handlar om ifall britterna ska stanna kvar i Europeiska unionen eller ej – har alla förutsättningar att bli en riktig rysare. Till detta ska läggas det faktum att flyktingströmmen fortsätter att tära på sammanhållningen bland EU:s medlemsstater och samtidigt ger Turkiet nya handlingsalternativ.

Nog är det en spännande tid allt!

Men i mina tankar flyttar jag också tillbaka till en annan tid, till året 1931. Min mor föddes den 23 maj det året. Nio dagar tidigare, den 14 maj, för 85 år sedan alltså, öppnade svensk militär eld mot demonstrerande arbetare. Då dödades fem människor och lika många sårades.

Minnet av detta sitter fortfarande djupt i den svenska arbetarrörelsen. De som fick plikta med livet för sin rätt att demonstrera mot strejkbryteri och lönesänkningar var Eira Söderberg, Erik Bergström, Evert Nygren, Sture Larsson och Viktor Eriksson. Fyra av dem var familjeförsörjare.

Den dagen glömmer fackföreningsrörelsen aldrig – lika lite som vi glömmer dem som föll offer för militärens kulor. På Gudmundrå kyrkogård i Kramfors är fyra av offren begravda i en gemensam grav. På stenen står ”Lundeoffrens grav”. På själva graven finns en platta med Erik Blombergs dikt om de stupade i Ådalen:

”Här vilar en svensk arbetare. Stupad i fredstid. Vapenlös, värnlös. Arkebuserad av okända kulor. Brottet var hunger. Glöm honom aldrig.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Tysk natt

Davids krönika. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Får vi stanna eller måste vi lämna?

Upphandling. Ordet upphandling får mig att rysa av obehag. Upphandling är den process som företag, organisationer med flera använder för inköp av varor och/eller tjänster. I min bransch handlar det främst om bevakningstjänster.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Nämn aldrig att du kör lastbil!

Hälsa. Nämn inte att du kör lastbil. I varje fall inte under ett läkarbesök för då kan det gå riktigt illa.

Verkligheten

Musik. Det är tråkigt att diska. Så jag ställer upp cd-spelaren på köksbordet, stoppar i en gammal cd med The Latin Kings – och hoppas att det ska gå bra den här gången. Det gör det inte.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.