Krönika

Nog med blippande och bloppande!

Davids krönika. Att ”få” en ny lastbil är ofta ett lyft för en chaufför. Funktionerna är bättre än på den gamla, liksom oftast motorstyrkan och ljudnivån i hytten. Den är också ett tecken på åkarens förtroende och att man gjort ett bra jobb.

Under första tiden kan småfel uppstå. En framruta som spricker, ett oljeläckage eller kalldrag vid förardörren. Sedan följer en skön tid då allt blir inkört och bilen susar fram längs vägarna.

Men riktigt så här är det inte alltid nu längre. I dag kan en ny bil vara en riktig ”utmaning” (som man säger då något skitit sig rejält).

Jag vill inte ge mig in i någon bilmärkesdiskussion, bara visa på en tendens. Bränsleförbrukningen går ofta ner dramatiskt i nya bilar och det går att diagnostisera fel, ibland via nätet. Det är bra.

Men en hittepåvärld skapas alltmer i nyare lastbilsmodeller. Det är som om ett gäng avdankade coladrickande spelutvecklare i toppluvor, kommit loss i sina datorer i tillverkarnas ritkontor.

Hos ett företag har man roat sig med att ta bort backspeglarna och sätta upp kameror i stället med skärmar inne i hytten. Kul tänkt, men kamerorna ger ett förstorat vidvinkelperspektiv som saknar förbindelse med verkligheten. Alltså är det skitsvårt att backa eller exempelvis hålla en rak linje ut ur en tvätt eller en färja.

Där finns också en självkörande funktion som aldrig borde lämnat ritbordet. Bilen följer då oftast den högra linjen (ibland vobblar den mellan linjerna på motorvägen som för en rattfull).

Vid avfarterna gäller det att hålla i sig, för då svänger bilen av även om man inte på något sätt tänkt sig ditåt. Och om linjerna av någon anledning försvinner helt vill bilen prompt köra ut i skogen,

Även om man kopplar ur systemet så girar ratten själv och man får hålla emot om fordonet tycker att det kommit för nära en linje vid ett vägarbete.

Så där håller det på medan andra bilmärken än så länge nöjer sig med att blippa och bloppa då en vägkant närmar sig.

Jag blir nervös av att det inte går att koppla ur systemen helt och att aldrig veta om det är jag eller automatiken som styr. Jag undrar också vad som händer vid halka då det verkligen kan vara fingertoppskänslan som räddar livhanken. Helt säkert är att då de här systemen kommer i alla lastbilsmärken, då försvinner jag ur branschen. Snabbt som en avlöning!

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Seppo Laine:
    31 januari, 2021

    Håller verkligen med där! Jävla elektronik trams.

  2. Johan Granlund:
    31 januari, 2021

    Instämmer med krönikörerna kritik.

  3. Maik Sprenger /Löberöd Skåne:
    30 januari, 2021

    Japp,dessa Datornördar på ritbordet bör skickas hem omedelbart.
    Tekniken som vi har räcker gott o väl.
    O vad gör man när bakkameran lägger ner....då plocka man fram en riktigt bakspegel"övningskörning med sugproppar" eller hur....😇näh tack....inget för mig.
    Du ska ska kunna köra hem även när all elektriska sluta fungera även kopplingen .....nästan omöjligt idag.

  4. Lars K:
    30 januari, 2021

    Håller med här. I min så kan en antikollisionsvarning utlösa en skarp inbromsning i en kurva. Detta pga av ett vägräcke på högersidan. Är smått nervös nu när det är halt, då jag passerar detta vägräcke ett flertal gånger om dagarna ibland. Och detta är vid helt manuell körning. Ingen farthållare eller liknande inkopplad. Lastbilen är en 2018

  5. Åke Axelsson:
    30 januari, 2021

    Jag kan inte annat än att hålla med. Det är på tok för mycket elektroniskt hittepå i dagens lastbilar och personbilar. 👎🏿

  6. Thomas Laursen:
    30 januari, 2021

    Jätterätt

  7. Stig Bohlin:
    30 januari, 2021

    Håller helt med författaren till denne artikeln en konstruktör som uppfyller sitt eget ego med lösningar som inte är trafiksäkra men ser kul ut på ritbordet borde inte kunna komma tillstånd i fordon i yrkesmässigt bruk förr hade konstruktörer erfarenhet av det fordonet skulle användas till ,kanske inte allt blev bra men sån galenskap som du beskriver kunde helt enkelt inte komma i produktion.

  8. Peter Jansson:
    30 januari, 2021

    Håller helt med artikelförfattaren. Det finns även tillfällen när autobrommsen är helt livsfarlig. Har varit nära olyckan vid ett antal tillfällen då bilen "tror" att man skall krocka.

  9. Sven Högosta:
    30 januari, 2021

    Bra skrivet David, enligt min mening efter ett helt liv i branschen är det lek med medtrafikanter som uppstått, som är farlig. Sven H.

  10. Agneta:
    30 januari, 2021

    Är nog många med dig som gör detsamma

Lästips:

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.