Hallå där!

Nora Lööw och Moa Nygren

… som går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Varför gör ni det?

Nora Lööw och Moa Nygren går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Foto: Privat
Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

– Vi ville se hur det stod till med jämställdheten i branschen. Det är ju ett mansdominerat yrke och vi vet att det ofta är ett väldigt grovt språk, speciellt mot tjejer, säger Nora Lööw.

– Många tjejer har fått stå ut med nedlåtande kommentarer. Det

har varit så länge, men bara för att det alltid har varit på ett sätt så betyder det inte att det är rätt. Det måste bli bättre, säger Moa Nygren.

Hur har ni gått till väga?

– Vi har intervjuat två unga kvinnor som är ganska nya som yrkeschaufförer, en åkeriägare och en tjej som är chaufför och har varit i branschen lite längre. Och så har vi intervjuat en kille som är chaufför också för att kunna jämföra deras erfarenheter med varandra, säger Moa.

– Vi frågade dem om hur de blev bemötta när de kom in i företaget där de jobbar, av kunder och av förare på andra åkerier, säger Nora.

Vad visade intervjuerna?

– Att det kan vara ganska olika men att det finns stora problem i branschen och att tjejerna har blivit utsatta för både små och stora grejer, medan killen aldrig hade blivit utsatt för något, säger Moa.

– Många tjejer blir sexualiserade på byggen och får taskiga kommentarer om att de inte kan köra eller om sina kroppar. Hon som hade jobbat lite längre hade varit med om väldigt mycket grejer. Det visar verkligen hur dåligt det är. Men vi lärde oss också att det har blivit bättre, även om det är långt kvar, säger Nora.

På vilket sätt har det blivit bättre?

– Folk har blivit mycket mer mottagliga för att tjejer kör lastbil nu. Det blir ju allt vanligare och det är många åkerier som söker tjejer och det är bra. Det ser vi ju även här på skolan att det blir fler och fler tjejer för varje årskurs. Men det är fortfarande många som blir förvånade över att vi ska bli lastbilschaffisar och säger ”du som är så liten”, säger Nora.

– Men vem som helst som har rätt kunskap och teknik kan väl köra lastbil, det har inget med kön eller storlek eller hur man ser ut att göra, säger Moa.

Ni tar snart studenten. Vad vill ni jobba med när ni är klara?

– Vi vill köra lastbil! Sedan får vi se vad det blir för inriktning, säger Nora.

– Det vore roligt att vara på ett bygge där man träffar mycket andra människor, så att man inte är själv hela tiden, säger Moa.

Hur har det här arbetet påverkat er syn på branschens framtid?

– Det har fått oss att bli mer engagerade och vilja stå upp och ta fajten om någon säger något nedsättande, säger Nora.

– Det är jätteviktigt att säga ifrån, även om det inte gäller en själv, för så ska ingen behöva ha det på jobbet. Det är viktigt för att fler tjejer ska våga söka sig till den här branschen, säger Moa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    11 mars, 2022

    Bra där, det behövs fler kvinnor med skinn på näsan som vägrar att ta skit från chefer, manliga kollegor och kunder.

    Nu hoppas jag bara att VI inom Transportarbetareförbundet kan ge er det stöd och kompetensutveckling NI kommer att behöva för att INTE tystna.

    #STARKATILLSAMMANS 👊

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.