Hallå där!

Nora Lööw och Moa Nygren

… som går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Varför gör ni det?

Nora Lööw och Moa Nygren går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Foto: Privat
Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

– Vi ville se hur det stod till med jämställdheten i branschen. Det är ju ett mansdominerat yrke och vi vet att det ofta är ett väldigt grovt språk, speciellt mot tjejer, säger Nora Lööw.

– Många tjejer har fått stå ut med nedlåtande kommentarer. Det

har varit så länge, men bara för att det alltid har varit på ett sätt så betyder det inte att det är rätt. Det måste bli bättre, säger Moa Nygren.

Hur har ni gått till väga?

– Vi har intervjuat två unga kvinnor som är ganska nya som yrkeschaufförer, en åkeriägare och en tjej som är chaufför och har varit i branschen lite längre. Och så har vi intervjuat en kille som är chaufför också för att kunna jämföra deras erfarenheter med varandra, säger Moa.

– Vi frågade dem om hur de blev bemötta när de kom in i företaget där de jobbar, av kunder och av förare på andra åkerier, säger Nora.

Vad visade intervjuerna?

– Att det kan vara ganska olika men att det finns stora problem i branschen och att tjejerna har blivit utsatta för både små och stora grejer, medan killen aldrig hade blivit utsatt för något, säger Moa.

– Många tjejer blir sexualiserade på byggen och får taskiga kommentarer om att de inte kan köra eller om sina kroppar. Hon som hade jobbat lite längre hade varit med om väldigt mycket grejer. Det visar verkligen hur dåligt det är. Men vi lärde oss också att det har blivit bättre, även om det är långt kvar, säger Nora.

På vilket sätt har det blivit bättre?

– Folk har blivit mycket mer mottagliga för att tjejer kör lastbil nu. Det blir ju allt vanligare och det är många åkerier som söker tjejer och det är bra. Det ser vi ju även här på skolan att det blir fler och fler tjejer för varje årskurs. Men det är fortfarande många som blir förvånade över att vi ska bli lastbilschaffisar och säger ”du som är så liten”, säger Nora.

– Men vem som helst som har rätt kunskap och teknik kan väl köra lastbil, det har inget med kön eller storlek eller hur man ser ut att göra, säger Moa.

Ni tar snart studenten. Vad vill ni jobba med när ni är klara?

– Vi vill köra lastbil! Sedan får vi se vad det blir för inriktning, säger Nora.

– Det vore roligt att vara på ett bygge där man träffar mycket andra människor, så att man inte är själv hela tiden, säger Moa.

Hur har det här arbetet påverkat er syn på branschens framtid?

– Det har fått oss att bli mer engagerade och vilja stå upp och ta fajten om någon säger något nedsättande, säger Nora.

– Det är jätteviktigt att säga ifrån, även om det inte gäller en själv, för så ska ingen behöva ha det på jobbet. Det är viktigt för att fler tjejer ska våga söka sig till den här branschen, säger Moa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    11 mars, 2022

    Bra där, det behövs fler kvinnor med skinn på näsan som vägrar att ta skit från chefer, manliga kollegor och kunder.

    Nu hoppas jag bara att VI inom Transportarbetareförbundet kan ge er det stöd och kompetensutveckling NI kommer att behöva för att INTE tystna.

    #STARKATILLSAMMANS 👊

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Kultur
Nilla Kjellsdotter har både kört lastbil och jobbat som väktare. Nu skriver hon deckare om byn hon bor i.

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

4 tycker till

Enkät. Hur ser du på din löneutveckling de senaste åren?

Månadens medlem
Alve på Skeppsbron, på andra sidan Gavleån ligger gasklockorna på Brynäs. I dag något av en symbol för staden och använda i för olika evenemang. Foto: Lilly Hallberg

Ung kraft i hamnen

Hamn. Var nyfiken, fråga om det fackliga arbetet och gå utbildningar! Det är råd till andra, särskilt yngre, transportare från hamnarbetaren Alve Bladin, ungansvarig i sin avdelning – och själv ”väldigt nyfiken”.

Hallå där!
Bärgare Anton Pontén med son. Foto: Privat

Anton Pontén

…bärgaren som var med och bärgade fordon vid den stora masskrocken i snökaoset på E18 utanför Enköping i mitten av februari.

Månadens medlem
2024 var ett bra år för Jimmy Liljensöe. Han vann flera priser i dragracing och verkstan rullade på långt över förväntan.

Jimmy kör timmerbil och mekar i egen verkstad

Åkeri. Köra timmerbil två, tre dagar i veckan och meka i bilverkstan han driver med sin bästa vän övrig tid – en perfekt kombo, tycker Jimmy Liljensöe.

Hallå där!

Ingvar Nilsson

…91 år, som jobbar som cykelburet tidningsbud och delar ut Varbergs Tidning.

De senaste åren har Sebastian gjort en resa full av kreativa skiften. Vid 40 klev han in i konstsfären. Foto: Maria Lund

Från slambilen till Liljevalchs

Mötet. Slamsugaren Sebastian Nordh tvekar inte att söka nya banor. Mitt i livet tog han ett kreativt språng. Nu skapar han formstarka objekt i rå, kraftfull hetta.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

ArbetsLIV
Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.