Hallå där!

Nora Lööw och Moa Nygren

… som går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Varför gör ni det?

Nora Lööw och Moa Nygren går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla. och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen. Foto: Privat
Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

– Vi ville se hur det stod till med jämställdheten i branschen. Det är ju ett mansdominerat yrke och vi vet att det ofta är ett väldigt grovt språk, speciellt mot tjejer, säger Nora Lööw.

– Många tjejer har fått stå ut med nedlåtande kommentarer. Det

har varit så länge, men bara för att det alltid har varit på ett sätt så betyder det inte att det är rätt. Det måste bli bättre, säger Moa Nygren.

Hur har ni gått till väga?

– Vi har intervjuat två unga kvinnor som är ganska nya som yrkeschaufförer, en åkeriägare och en tjej som är chaufför och har varit i branschen lite längre. Och så har vi intervjuat en kille som är chaufför också för att kunna jämföra deras erfarenheter med varandra, säger Moa.

– Vi frågade dem om hur de blev bemötta när de kom in i företaget där de jobbar, av kunder och av förare på andra åkerier, säger Nora.

Vad visade intervjuerna?

– Att det kan vara ganska olika men att det finns stora problem i branschen och att tjejerna har blivit utsatta för både små och stora grejer, medan killen aldrig hade blivit utsatt för något, säger Moa.

– Många tjejer blir sexualiserade på byggen och får taskiga kommentarer om att de inte kan köra eller om sina kroppar. Hon som hade jobbat lite längre hade varit med om väldigt mycket grejer. Det visar verkligen hur dåligt det är. Men vi lärde oss också att det har blivit bättre, även om det är långt kvar, säger Nora.

På vilket sätt har det blivit bättre?

– Folk har blivit mycket mer mottagliga för att tjejer kör lastbil nu. Det blir ju allt vanligare och det är många åkerier som söker tjejer och det är bra. Det ser vi ju även här på skolan att det blir fler och fler tjejer för varje årskurs. Men det är fortfarande många som blir förvånade över att vi ska bli lastbilschaffisar och säger ”du som är så liten”, säger Nora.

– Men vem som helst som har rätt kunskap och teknik kan väl köra lastbil, det har inget med kön eller storlek eller hur man ser ut att göra, säger Moa.

Ni tar snart studenten. Vad vill ni jobba med när ni är klara?

– Vi vill köra lastbil! Sedan får vi se vad det blir för inriktning, säger Nora.

– Det vore roligt att vara på ett bygge där man träffar mycket andra människor, så att man inte är själv hela tiden, säger Moa.

Hur har det här arbetet påverkat er syn på branschens framtid?

– Det har fått oss att bli mer engagerade och vilja stå upp och ta fajten om någon säger något nedsättande, säger Nora.

– Det är jätteviktigt att säga ifrån, även om det inte gäller en själv, för så ska ingen behöva ha det på jobbet. Det är viktigt för att fler tjejer ska våga söka sig till den här branschen, säger Moa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Göran Cederfjärd:
    11 mars, 2022

    Bra där, det behövs fler kvinnor med skinn på näsan som vägrar att ta skit från chefer, manliga kollegor och kunder.

    Nu hoppas jag bara att VI inom Transportarbetareförbundet kan ge er det stöd och kompetensutveckling NI kommer att behöva för att INTE tystna.

    #STARKATILLSAMMANS 👊

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.