Nordiska åkeriorganisationer och Transport kräver tillfälligt transportstopp
Stoppa utländska åkerier från att köra tillfälliga inrikestransporter i Norden! Det kravet ställer de nordiska åkeriorganisationerna i Sverige, Norge och Danmark i ett gemensamt upprop – riktat till regeringarna i sina respektive länder. Transport instämmer. Åtgärden behövs i ett kritiskt läge, anför fackförbundet.
Åkeriorganisationerna i Norden, inom samorganisationen Nordic Logistic Association, vill se ett tillfälligt stopp av den så kallade cabotagetrafiken av utländska åkerier under en period fram till mars 2013. Under denna time-out är tanken att regler och kontroller ska utformas för att säkerställa att konkurrensen inom åkerinäringen sker på rättvisa villkor, menar åkerorganisationerna.
Verkställande direktören i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ, förklarar kravet:
– Vi är rädda för att en hel yrkeskår är på väg att bli utkonkurrerad av lågavlönade chaufförer från södra och östra Europa på grund av dagens oklara konkurrensregler. Risken finns att den skandinaviska åkerinäringen går förlorad för alltid, och med den det miljö- och säkerhetsarbete vi står för. Det är därför vi drar i nödbromsen nu!
SÅ hänvisar till en speciell undantagsregel i artikel 10 i EU-förordningen 1072/2009. Den innebär att man i akuta lägen kan sätta ett tidsbegränsat stopp för tillfälliga inrikestransporter med utländska åkerier i Sverige och andra länder. Organisationen beskriver det som skyddsåtgärder när det uppstår allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden.
För att cabotage-stoppet ska bli verklighet uppmanar Sveriges Åkeriföretag
infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) att vända sig till EU-kommissionen och anmäla att Sverige tänker använda sig av den aktuella krisregeln. Under tiden fram till mars nästa år hoppas åkeriorganisationerna att Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska hinna utreda och lägga fram en analys av situationen inom den svenska åkeribranschen.
– Det krävs att regler och kontroller skapas, som säkerställer att vi kan återgå till konkurrens på rättvisa villkor i Sverige och Skandinavien, förklarar de tre organisationerna.
Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd tillsatte nyligen en genomgripande statlig utredning av den svenska åkerinäringen, som väntas presentera en slutrapport nästa vår. Både SÅ och Transportarbetareförbundet är dock oroliga för att åtgärderna kan komma för sent, om man ska lyckas rädda den svenska åkerinäringen.
– Det finns alldeles för mycket oklarheter som behöver redas ut en gång för alla, betonar Johan Lindström.
Fackförbundet Transports tredje vice ordförande, Martin Viredius, förklarar att Transport självklart stödjer NLA:s krav, även om förbundet inte blivit tillfrågat. Han säger:
– Sverige behöver verkligen en frysning av cabotagereglerna, läget inom åkeribranschen är akut, precis så illa som de nordiska åkeriförbunden hävdar.
Viredius är osäker på om arbetsgivare och fack kan få gehör för kraven hos den svenska infrastrukturministern.
– Det är viktigt att alla berörda parter samverkar i frågan eftersom situationen är så akut. Men det mest intressanta är ändå hur EU ställer sig. Det återstår att se, säger han.
Fotnot. Nordic Logistic Association, NLA, arbetar med frågor på EU-nivå. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Dansk Transport og Logistik, DTL, och Norges Lastebileierforbund, NLF är medlemmar. Branschorganisationerna inom transportbranschen organiserar tillsammans 15 000 medlemsföretag i Norden.