Nordiska åkeriorganisationer och Transport kräver tillfälligt transportstopp

Stoppa utländska åkerier från att köra tillfälliga inrikestransporter i Norden! Det kravet ställer de nordiska åkeriorganisationerna i Sverige, Norge och Danmark i ett gemensamt upprop – riktat till regeringarna i sina respektive länder. Transport instämmer. Åtgärden behövs i ett kritiskt läge, anför fackförbundet.

Åkeriorganisationerna i Norden, inom samorganisationen Nordic Logistic Association, vill se ett tillfälligt stopp av den så kallade cabotagetrafiken av utländska åkerier under en period fram till mars 2013. Under denna time-out är tanken att regler och kontroller ska utformas för att säkerställa att konkurrensen inom åkerinäringen sker på rättvisa villkor, menar åkerorganisationerna.

Verkställande direktören i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, SÅ, förklarar kravet:

– Vi är rädda för att en hel yrkeskår är på väg att bli utkonkurrerad av lågavlönade chaufförer från södra och östra Europa på grund av dagens oklara konkurrensregler. Risken finns att den skandinaviska åkerinäringen går förlorad för alltid, och med den det miljö- och säkerhetsarbete vi står för. Det är därför vi drar i nödbromsen nu!

SÅ hänvisar till en speciell undantagsregel i artikel 10 i EU-förordningen 1072/2009. Den innebär att man i akuta lägen kan sätta ett tidsbegränsat stopp för tillfälliga inrikestransporter med utländska åkerier i Sverige och andra länder. Organisationen beskriver det som skyddsåtgärder när det uppstår allvarliga störningar på den nationella transportmarknaden.

För att cabotage-stoppet ska bli verklighet uppmanar Sveriges Åkeriföretag

infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) att vända sig till EU-kommissionen och anmäla att Sverige tänker använda sig av den aktuella krisregeln. Under tiden fram till mars nästa år hoppas åkeriorganisationerna att Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen ska hinna utreda och lägga fram en analys av situationen inom den svenska åkeribranschen.

– Det krävs att regler och kontroller skapas, som säkerställer att vi kan återgå till konkurrens på rättvisa villkor i Sverige och Skandinavien, förklarar de tre organisationerna.

Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd tillsatte nyligen en genomgripande statlig utredning av den svenska åkerinäringen, som väntas presentera en slutrapport nästa vår. Både SÅ och Transportarbetareförbundet är dock oroliga för att åtgärderna kan komma för sent, om man ska lyckas rädda den svenska åkerinäringen.

– Det finns alldeles för mycket oklarheter som behöver redas ut en gång för alla, betonar Johan Lindström.

Fackförbundet Transports tredje vice ordförande, Martin Viredius, förklarar att Transport självklart stödjer NLA:s krav, även om förbundet inte blivit tillfrågat. Han säger:

– Sverige behöver verkligen en frysning av cabotagereglerna, läget inom åkeribranschen är akut, precis så illa som de nordiska åkeriförbunden hävdar.

Viredius är osäker på om arbetsgivare och fack kan få gehör för kraven hos den svenska infrastrukturministern.

– Det är viktigt att alla berörda parter samverkar i frågan eftersom situationen är så akut. Men det mest intressanta är ändå hur EU ställer sig. Det återstår att se, säger han.

Fotnot. Nordic Logistic Association, NLA, arbetar med frågor på EU-nivå. Sveriges Åkeriföretag, SÅ, Dansk Transport og Logistik, DTL, och Norges Lastebileierforbund, NLF är medlemmar. Branschorganisationerna inom transportbranschen organiserar tillsammans 15 000 medlemsföretag i Norden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.