Norge skärper kraven på lastbilar på vinterväg

De senaste åren har dåligt vinterutrustade lastbilar ställt till problem på norska vägar. Nu skärper Norge kraven och ökar kontrollerna vid gränsen till Sverige. Från årsskiftet måste alla lastbilar ha vinterdäck även på släpet.

Vintern har redan kommit till Nordnorge. Och med vintern följer krav på att lastbilar ska ha både vinterdäck på och snökedjor med när de färdas genom Norge. Ett krav som motsvarigheten till svenska Trafikverket, Statens Vegvesen, också flitigt kontrollerar att trafikanterna lever upp till.

Hittills i år har myndigheten hunnit göra flera kontroller vid gränsövergångarna till både Sverige och Finland.

– När vi startade de första stora kontrollerna i år var det många lastbilar som inte hade tillräckligt bra däck. Vi har haft kontroller där 25 procent av fordonen vi kontrollerat har fått körförbud. Det var ju helt chockerande. Det är både norska, men kanske ännu lite mer, utländska bilar, säger Jørn Simonsen, chef för Statens Vegvesens kontrollanter av tung trafik i Nordnorge.

I takt med att vintern går och kontrollerna blir fler brukar dock andelen fordon som får körförbud minska, berättar Jørn Simonsen. Men dåligt utrustade lastbilar på vintervägar har varit ett stort problem i Norge de senaste åren.

– De sista fem åren har det blivit fler och fler utländska bilar. I Norge har vi i alltid haft svenska och finska lastbilar som kört och det är inga problem. Men nu har vi fått mer och mer bilar från hela Europa. Och de har mycket sämre förutsättningar, säger Jørn Simonsen.

Att just utomnordiska lastbilar oftare fastnar eller kör av vägen beror på flera saker, enligt Jörn Simonsen.

– Dels har de kört väldigt lite på såna här vägar, så de har nästan ingen erfarenhet. Dels har de tvåaxlade lastbilar, de har inte den tredje axeln som vi har i Norge och Sverige. Det gör att de får mycket större problem på vintervägar. Det sista är att de inte har lika bra däck som vi har.

Det senaste året har Norges regering flera gånger ökat anslagen till Statens Vegvesen för att kunna få bukt med problemen. I oktober blev det klart att myndigheten får 40 miljoner kronor i nästa års budget för att anställa 40 nya kontrollanter för tung trafik.

I den norra regionen är Jørn Simonsen i full färd med att anställa åtta nya medarbetare till sitt team. Något som kommer behövas ännu mer efter årsskiftet, då Norge skärper sina regler för yrkestrafiken.

Från den 1 januari blir det lag på att alla lastbilar måste ha vinterdäck på alla ekipagets hjul, alltså även på släpet. Dessutom kommer det krävas att alla chaufförer som kör ett fordon med en totalvikt över 3 500 kilo har med sig ett särskilt kort för att betala vägavgifter i Norge.

Kravet införs eftersom två tredjedelar av de utländska förarna inte betalar sina vägtulls­avgifter. Med kravet kommer norska myndigheterna också kunna kontrollera var lastbilar kör in i landet och hur länge de stannar.

– Det är helt nytt att Norge gör något sånt här. Vi vet att den 1 januari kommer vi stoppa många, många vid gränserna, säger Jörn Simonsen.

Många av de här bilarna kommer ju från Sverige. Tycker du att Sverige behöver ha bättre kontroller?

– Jag ska inte kritisera kontrollmyndigheten i Sverige. Men när vi ser fordon på gränsövergångarna från Sverige och Finland, tycker vi det är konstigt att de här fordonen har fått lov att köra uppemot 100 mil i Sverige, utan att de har blivit stoppade. Men det kan ju också vara så att vintern i Sverige, åtminstone än så länge, är bättre än vad den är i Nordnorge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Clas Carlén:
    16 januari, 2019

    Väl rutet Norge!!!!
    Inför samma regler i Sverige så kanske vi slipper en stor del av svåra lastbilsolyckor.
    Har man koll på förare vid infart borde detta vara lätt att införa.
    Hälsar Clas

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.