Norge skärper kraven på lastbilar på vinterväg

De senaste åren har dåligt vinterutrustade lastbilar ställt till problem på norska vägar. Nu skärper Norge kraven och ökar kontrollerna vid gränsen till Sverige. Från årsskiftet måste alla lastbilar ha vinterdäck även på släpet.

Vintern har redan kommit till Nordnorge. Och med vintern följer krav på att lastbilar ska ha både vinterdäck på och snökedjor med när de färdas genom Norge. Ett krav som motsvarigheten till svenska Trafikverket, Statens Vegvesen, också flitigt kontrollerar att trafikanterna lever upp till.

Hittills i år har myndigheten hunnit göra flera kontroller vid gränsövergångarna till både Sverige och Finland.

– När vi startade de första stora kontrollerna i år var det många lastbilar som inte hade tillräckligt bra däck. Vi har haft kontroller där 25 procent av fordonen vi kontrollerat har fått körförbud. Det var ju helt chockerande. Det är både norska, men kanske ännu lite mer, utländska bilar, säger Jørn Simonsen, chef för Statens Vegvesens kontrollanter av tung trafik i Nordnorge.

I takt med att vintern går och kontrollerna blir fler brukar dock andelen fordon som får körförbud minska, berättar Jørn Simonsen. Men dåligt utrustade lastbilar på vintervägar har varit ett stort problem i Norge de senaste åren.

– De sista fem åren har det blivit fler och fler utländska bilar. I Norge har vi i alltid haft svenska och finska lastbilar som kört och det är inga problem. Men nu har vi fått mer och mer bilar från hela Europa. Och de har mycket sämre förutsättningar, säger Jørn Simonsen.

Att just utomnordiska lastbilar oftare fastnar eller kör av vägen beror på flera saker, enligt Jörn Simonsen.

– Dels har de kört väldigt lite på såna här vägar, så de har nästan ingen erfarenhet. Dels har de tvåaxlade lastbilar, de har inte den tredje axeln som vi har i Norge och Sverige. Det gör att de får mycket större problem på vintervägar. Det sista är att de inte har lika bra däck som vi har.

Det senaste året har Norges regering flera gånger ökat anslagen till Statens Vegvesen för att kunna få bukt med problemen. I oktober blev det klart att myndigheten får 40 miljoner kronor i nästa års budget för att anställa 40 nya kontrollanter för tung trafik.

I den norra regionen är Jørn Simonsen i full färd med att anställa åtta nya medarbetare till sitt team. Något som kommer behövas ännu mer efter årsskiftet, då Norge skärper sina regler för yrkestrafiken.

Från den 1 januari blir det lag på att alla lastbilar måste ha vinterdäck på alla ekipagets hjul, alltså även på släpet. Dessutom kommer det krävas att alla chaufförer som kör ett fordon med en totalvikt över 3 500 kilo har med sig ett särskilt kort för att betala vägavgifter i Norge.

Kravet införs eftersom två tredjedelar av de utländska förarna inte betalar sina vägtulls­avgifter. Med kravet kommer norska myndigheterna också kunna kontrollera var lastbilar kör in i landet och hur länge de stannar.

– Det är helt nytt att Norge gör något sånt här. Vi vet att den 1 januari kommer vi stoppa många, många vid gränserna, säger Jörn Simonsen.

Många av de här bilarna kommer ju från Sverige. Tycker du att Sverige behöver ha bättre kontroller?

– Jag ska inte kritisera kontrollmyndigheten i Sverige. Men när vi ser fordon på gränsövergångarna från Sverige och Finland, tycker vi det är konstigt att de här fordonen har fått lov att köra uppemot 100 mil i Sverige, utan att de har blivit stoppade. Men det kan ju också vara så att vintern i Sverige, åtminstone än så länge, är bättre än vad den är i Nordnorge.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Clas Carlén:
    16 januari, 2019

    Väl rutet Norge!!!!
    Inför samma regler i Sverige så kanske vi slipper en stor del av svåra lastbilsolyckor.
    Har man koll på förare vid infart borde detta vara lätt att införa.
    Hälsar Clas

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.