Norge skärper kraven på lastbilar på vinterväg
De senaste åren har dåligt vinterutrustade lastbilar ställt till problem på norska vägar. Nu skärper Norge kraven och ökar kontrollerna vid gränsen till Sverige. Från årsskiftet måste alla lastbilar ha vinterdäck även på släpet.
Vintern har redan kommit till Nordnorge. Och med vintern följer krav på att lastbilar ska ha både vinterdäck på och snökedjor med när de färdas genom Norge. Ett krav som motsvarigheten till svenska Trafikverket, Statens Vegvesen, också flitigt kontrollerar att trafikanterna lever upp till.
Hittills i år har myndigheten hunnit göra flera kontroller vid gränsövergångarna till både Sverige och Finland.
– När vi startade de första stora kontrollerna i år var det många lastbilar som inte hade tillräckligt bra däck. Vi har haft kontroller där 25 procent av fordonen vi kontrollerat har fått körförbud. Det var ju helt chockerande. Det är både norska, men kanske ännu lite mer, utländska bilar, säger Jørn Simonsen, chef för Statens Vegvesens kontrollanter av tung trafik i Nordnorge.
I takt med att vintern går och kontrollerna blir fler brukar dock andelen fordon som får körförbud minska, berättar Jørn Simonsen. Men dåligt utrustade lastbilar på vintervägar har varit ett stort problem i Norge de senaste åren.
– De sista fem åren har det blivit fler och fler utländska bilar. I Norge har vi i alltid haft svenska och finska lastbilar som kört och det är inga problem. Men nu har vi fått mer och mer bilar från hela Europa. Och de har mycket sämre förutsättningar, säger Jørn Simonsen.
Att just utomnordiska lastbilar oftare fastnar eller kör av vägen beror på flera saker, enligt Jörn Simonsen.
– Dels har de kört väldigt lite på såna här vägar, så de har nästan ingen erfarenhet. Dels har de tvåaxlade lastbilar, de har inte den tredje axeln som vi har i Norge och Sverige. Det gör att de får mycket större problem på vintervägar. Det sista är att de inte har lika bra däck som vi har.
Det senaste året har Norges regering flera gånger ökat anslagen till Statens Vegvesen för att kunna få bukt med problemen. I oktober blev det klart att myndigheten får 40 miljoner kronor i nästa års budget för att anställa 40 nya kontrollanter för tung trafik.
I den norra regionen är Jørn Simonsen i full färd med att anställa åtta nya medarbetare till sitt team. Något som kommer behövas ännu mer efter årsskiftet, då Norge skärper sina regler för yrkestrafiken.
Från den 1 januari blir det lag på att alla lastbilar måste ha vinterdäck på alla ekipagets hjul, alltså även på släpet. Dessutom kommer det krävas att alla chaufförer som kör ett fordon med en totalvikt över 3 500 kilo har med sig ett särskilt kort för att betala vägavgifter i Norge.
Kravet införs eftersom två tredjedelar av de utländska förarna inte betalar sina vägtullsavgifter. Med kravet kommer norska myndigheterna också kunna kontrollera var lastbilar kör in i landet och hur länge de stannar.
– Det är helt nytt att Norge gör något sånt här. Vi vet att den 1 januari kommer vi stoppa många, många vid gränserna, säger Jörn Simonsen.
Många av de här bilarna kommer ju från Sverige. Tycker du att Sverige behöver ha bättre kontroller?
– Jag ska inte kritisera kontrollmyndigheten i Sverige. Men när vi ser fordon på gränsövergångarna från Sverige och Finland, tycker vi det är konstigt att de här fordonen har fått lov att köra uppemot 100 mil i Sverige, utan att de har blivit stoppade. Men det kan ju också vara så att vintern i Sverige, åtminstone än så länge, är bättre än vad den är i Nordnorge.