Norska löner dröjer
Kravet på norska löner i Norge har skjutits upp. Från november ska den som under flera dagar rattar godstransporter – eller är stationerad i Norge för att köra buss – tjäna minst den norska minimilönen.
Beslutet att införa reglerna den 1 juli fattades sent i våras av den statligt utsedda Tariffnämnden. I sista stund sköts dock införandet upp. De nordiska arbetsgivarna ville ha mer tid på sig för att ställa om.
Initiativet kommer från de norska facken. Yrkestrafikförbundet ansökte om att de norska avtalslönerna skulle allmängiltigförklaras, det vill säga gälla enligt lag i Norge. Norsk transportarbeiderforbund samt de båda centralorganisationerna LO och YS hängde med och satte mer kraft bakom kravet.
– De kommande reglerna kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund som berättar att införandet kommer att ske den 1 november..
För lastbilschaufförer innebär allmängiltigförklaringen en minsta timlön motsvarande 175 svenska kronor. Den gäller inte när chauffören kör in i Norge och lossar eller när hen lastar i Norge och kör direkt ut ur landet. Men den gäller vid cabotagetrafik, det vill säga när den utländska chauffören kör sitt fordon i de tre tillåtna inrikestransporterna.
På lastbilssidan kan reglerna komma att få störst betydelse för chaufförer från gamla östländer.
Men när det gäller bussar i beställningstrafik betyder det högre lön för chaufförer som är anställda på svenska företag men periodvis jobbar i Norge. Västeråsföretaget Axelssons turisttrafik har under sommaren sex fordon stationerade i Norge, vars chaufförer skulle ha kört på norska löner redan i år om allmängiltigförklaringen hade börjat gälla som planerat.
– Det är sunt och bra med de tänkta reglerna, säger företagets vd Arne Friedl. Det handlar ju om att komma åt dem som kör utan avtalsenliga löner och åkerier från länder som kan konkurrerar med riktigt låga löner.
Han väntar ”med spänning” på hur reglerna kommer att tillämpas. Att hans svenska chaufförer får en höjning med runt 35 kronor i timmen när de är stationerade i Norge bekymrar honom inte.
– Men jag undrar hur de ska kontrollera att chaufförerna har rätt lön, säger Arne Friedl och jämför med Tyskland som också driver frågan om tyska löner på tyska vägar:
– Jag har fått skicka in uppgifter om vad mina anställda som kör i Tyskland tjänar … men myndigheterna där måste väl ha någon metod att kolla att det stämmer.