Norska löner gäller i Norge

Utländska chaufförer som kör i Norge ska få norska minimilöner. Det gäller den som rattar godstransporter inom landet. Och det gäller bussförare i beställningstrafik som stationeras i Norge. – Vi är mycket positiva från facken, säger Bjørn Sandnes på Norsk transportarbeiderforbund. Det här kan hjälpa oss att få bort social dumpning och kriminalitet från vägarna.

Grunden är att de lägsta lönerna i norska kollektivavtal ska gälla på norska vägar.

På de svenska bussföretag som kör i Norge under somrarna betyder det 35 svenska kronor mer per timme. Förutsättningen är att chauffören bor och arbetar i landet under en period, hur lång finns det ännu inget besked om.

För lastbilschaufförer innebär allmängiltigförklaringen en minsta timlön motsvarande 175 svenska kronor. Den gäller inte när chauffören kör in i Norge och lossar eller när hen lastar i Norge och kör direkt ut ur landet. Men den gäller vid cabotagetrafik, det vill säga när den utländska chauffören kör sitt fordon i de tre tillåtna inrikestransporterna.

En norsk undersökning visade för ett år sedan att en fjärdedel av de utländska chaufförerna per månad tjänade motsvarande 9 400 svenska kronor eller mindre.

De nya reglerna gäller från den 1 juli. I dem ingår också att traktamente till de utländska chaufförerna ska följa norska skatteregler. Beslutet är fattat av den statligt utsedda Tariffnämnden.

– Det var vårt konkurrentfack Yrkestrafikförbundet som först ansökte om att avtalens löner skulle bli allmängiltiga, säger Bjørn Sandnes, kommunikationsansvarig på transportfacket. Vi hängde förstås med, precis som de båda centralorganisationerna LO och YS.

Han berättar att de nya lönerna på lastbilssidan kanske får störst betydelse för chaufförer från gamla östländer. Den norska myndigheten Arbeidstilsynet ska kontrollera att rätt löner och villkor gäller för chaufförerna. Samtidigt ska den som köper transporterna se till att de norska reglerna följs.

– Det är ändå svårt för oss som fack att kolla vad lastbilschaufförerna får betalt, säger Bjørn Sandnes. Men när det gäller turbussarna kan vi få stor hjälp av de svenska facken när det gäller de två stora svenska företag som stadigt trafikerar Norge.

De båda facken beskriver de nya reglerna som en seger för chaufförer på de norska vägarna – och ett led i kampen mot social dumpning.

– Visst är det bra med allmängiltigförklaringen, tycker även Knut Evensen, en av chaufförerna bakom Facebookgruppen Her stoppar Norge. Men först borde cabotaget förbjudas, det här är att starta i fel ände.

Transports ordförande Lars Lindgren har tidigare uttalat att det kan bli läge att titta på allmängiltigförklaring av löner även i Sverige, detta trots att facken (och arbetsgivarna) av tradition har motsatt sig statlig inblandning i löner och avtal.

– I vissa branscher är läget akut. I Transport vill vi inte se hela näringar raderas ut, så som det hände med varvsindustrin. Vi kommer inte undan en diskussion om allmängiltigförklaring av kollektivavtal, sa han när LO presenterade sina övergripande framtidsmål.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.