Norska minimilöner åt alla – eller?

Utländska chaufförer som kör i Norge ska enligt lag ha norska minimilöner. Men gäller det även den som bara rullar i landet ett par timmar? Svenska Transportindustriförbundet åkte till Norge för att prata om oklarheterna i den nya lagen.

Lagen om minimilöner är ett försök att komma tillrätta med social dumpning och brottslighet på de norska vägarna. Den som kör i Norge ska också ha norsk lön, punkt slut. Men när lagen, som stiftades i våras, skulle börja tillämpas den 1 juli var den tvungen att skjutas upp. De nordiska arbetsgivarna behövde helt enkelt mer tid på sig att ställa om. För ska reglerna verkligen gälla alla? Även den som bara rullar ett par timmar i Norge?

Enligt den norska regeringens hemsida ska de nya reglerna inte påverka internationella transporter. Men samtidigt säger norska Tariffnemnda, som beslutar om den nya lagen, att reglerna ska gälla internationella transporter och hänvisar generellt till EU:s utstationeringsdirektiv, som reglerar vilka villkor utländsk arbetare ska ha när de tillfälligt skickas till ett annat land för att jobba.

Svenska Transportindustriförbundet, som är ett branschförbund som organiserar godstransport- och logistikföretag i Sverige, har påpekat att en chaufför som kör internationella transporter till och från Norge inte per automatik kan anses vara stationerad i Norge. Speciellt inte om denne tar all sin vila utanför landets gränser.

– Är man utstationerad, ja då kickar ju utstationeringsdirektivet in och det är inga konstigheter med det, säger Tommy Pilarp som är förbundsjurist på Transportindustriförbundet. Men är man inte utstationerad i Norge utan kör transporter till och från så vill vi vända oss emot att det ska börja ticka in en norsk minimilön de timmar man är i Norge. Rent juridiskt är inte det möjligt.

Den 9 september reste Tommy Pilarp till Norge för att diskutera problematiken med Tariffnemnda.

– De bockar artigt och lyssnar men säger varken ja eller nej, säger han. Men mellan raderna sa de att det kanske gick lite väl fort så det där med tillämpning hann man inte riktigt med.

Enligt Tommy Pilarp har Tariffnemnda tagit till sig kritiken och lyssnat på invändningarna angående den nya lagen och lovat att titta närmre på vad som ska gälla för de internationella transporterna.

Lagen är tänkt att träda i kraft den 1 november. Transportindustriförbundet har begärt att lagen skjuts upp tills det är utrett hur den ska fungera i praktiken.

– Vi skriver ett brev till Tariffnemnda där vi bland annat påpekar att det brådskar med ett avgörande, säger Tommy Pilarp. Så nu är det bara att vänta och se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.