Norska och svenska aktioner mot dumpning inom åkeri

Mitt i valdebatten arrangerade norska åkerifacket och arbetsgivarförbundet en gemensam aktionsdag mot social dumpning inom branschen. I 17 norska städer avlöstes demonstrationer av debatter. Samtidigt rullade lastbilskorteger i totalt 17 norska städer samma dag. 21 september och 12 oktober kallar svenska Transport till fler manifestationer.

Lördagen den 21 september bjuder Transports avdelning 12 i Malmö och avdelning 14 i Helsingborg in politiker, myndighetspersoner, åkerichaufförer och allmänhet till både paneldebatt och manifestationer på Stortorget i Malmö. Arrangemanget görs i samarbete med arbetsgivarorganisationen Sveriges Åkeriföretag Syd.

– Vi vill mobilisera chaufförerna och uppmärksamma politiker och allmänhet på den allvarliga situationen inom åkeribranschen. Konkurrensen sker inte på lika villkor och åkerier som sköter sig slås ut av oseriösa företag, förklarar Malmöavdelningens ordförande Kenneth Pettersson.

Fyra veckor senare, den 12 oktober, arrangerar Transports Göteborgsavdelning 3 en stor demonstration med lastbilskortege. För andra året i rad.

I fjol anslöt cirka 500 personer till tåget och 24 lastbilar körde i en lång kortege, enligt studieorganisatör Mats Gahrn på lokalavdelningen.

– Det här är en ödesfråga för hela åkeribranschen. Vill man hålla näringen levande så måste vi sätta press på beslutsfattarna och få till politiska beslut. Jag hoppas vi blir ännu fler i år och får ett riktigt maffigt tåg.

På Göteborgsavdelningens webbsida kan man läsa att den växande låglönemarknaden inte bara drabbar chaufförerna utan också fler yrkesgrupper inom arbetarkollektivet. ”Vi vill ha svensk lön på schysta villkor för alla som arbetar i Sverige och sätta stopp för att utländska arbetare utnyttjas som en modern form av slaveri”.

Eldsjälen och fjärrbilsföraren Freddy Welle lovar göra allt för att samla minst 60 bilar och helst 100 från åkeribranschens olika grenar. Han kör på Norge, men var inte där på aktionsdagen den 31 augusti.

– Det är första gången norska åkerifacket gör en gemensam manifestation med arbetsgivarorganisationen. Vi har ju gjort det flera gånger tidigare i Sverige.

Samma dag deltog Freddy Welle i stället i en annan demonstration, mot dumpningen av löner och arbetsvillkor inom åkeribranschen, i Lübeck i Tyskland.

– Vi var ungefär 200 chaufförer där från Sverige, Danmark, Holland, Belgien och Tyskland. Cirka 50 bilar körde i kortegen och förarna tutade som galningar.

Både chaufförer, arbetsgivare, myndigheter och rättsväsende har börjat ”tuffa till sig” i grannländerna Norge och Danmark, anför Welle.

– De har kommit mycket längre, trots att de började jobba mot förfallet inom åkeribranschen senare än vi.

– De norska myndigheterna är hårdare, gör sitt jobb och bötfäller åkerier som bryter mot cabotageregler och kör- och vilotider.

Som exempel nämner Freddy Welle det litauiska åkeriet Girteka som fyra gånger stoppats av norska polisen för misstänkta brott mot både cabotageregler och kör- och vilotider. Och tvingats böta sexsiffriga belopp.

– Vi måste få stopp på detta fruktansvärda som håller på att slå ut hela vår svenska åkeribransch!

Welle anklagar svensk polis för att se genom fingrarna med utländsk lastbilstrafik och kontrollera svensk, allt för att bättra på sin statistik.

– Jag kör farligt gods och blir stoppad av polisen minst en gång i veckan. De kallar det rutinkontroll, fast jag misstänker att de kollar svenska bilar mer för att de har problem med språket. De får väl göra som vi i Transport när vi är ute på uppsökeri bland chaufförer, ta med sig tolk.

Bland förarna har det snackats mycket om polisinsatserna vid president Obamas besök i Stockholm.

– Där satsas resurserna, samtidigt som hela åkerinäringen skjuts i sank!

Mest orolig är Freddy Welle just nu för schaktbranschen.

– Där anlitar man mest ungdomar, som rings in på några dagar. Dessemellan får de inget betalt. Eftersom de är unga vågar de inte säga ifrån. Då åker de ut, hävdar han.

Som facklig förtroendeman får Welle ofta samtal från förtvivlade chaufförer som förlorat sina jobb.

– Det är så frustrerande när folk ringer och berättar att de inte kan betala huslån och dagisavgifter. Jag hoppas många kommer till demonstrationen från hela Sverige och visar sitt missnöje. Alla behövs, uppmanar Freddy Welle.

Samling sker vid Gustav Adolfs torg klockan 13. Därifrån går tåget mot Götaplatsen. Lastbilskortegen ansluter efter halva vägen.

Malmöavdelningens ordförande Kenneth Pettersson hoppas också kunna fylla Stortorget i Malmö mellan klockan 10 och 16. Transport och Sveriges Åkeriföretag kommer att dela ut flygblad och diskutera med chaufförer och allmänhet. Intresserade som inte bokar in sig på paneldebatten på Elite Hotell Savoy kan följa den från torget. Där kommer ABF att sätta upp ett tält och visa diskussionerna på en storbildsskärm.

Lastbilskortege har man inte fått tillstånd till, däremot kommer några lastbilar med ekipage att stå uppställda på torget.

Intresserade deltagare kan boka plats i bussar som kommer att gå från Helsingborg till Malmö, via Halmstad.

Kenneth Pettersson betonar att manifestationen riktar sig mot oseriösa åkeriföretag och transportköpare, som inte bryr sig om ifall transporterna görs av underbetalda chaufförer med dåliga arbetsvillkor. Inte mot enskilda chaufförer från utlandet som kommer till Sverige för att försörja sina familjer.

– Det är inte chaufförerna vi vill komma åt utan det osunda systemet som gör att människor utnyttjas och far illa, säger han.

Fotnot. Läs mer om manifestationerna på lokalavdelningarnas respektive webbsidor. Gå till www.transport.se och vidare till avdelning 3, 12, 14 under rubriken ”Din avdelning”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.