Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Close
Tommy Wreeth och Peter Winstén har videomöte med avtalsdelegationen för åkeri och terminalarbetare.
Close
Avtal 2020

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

– Vi kommer knappast att göra upp om ett nytt avtal i dag. Vi har satt ut fyra förhandlingsdagar. Parallellt, nästa vecka, kör vi igång med miljöarbetarna. Våra krav handlar främst om löner, tryggare anställningar och arbetsmiljön, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Klockan är nio på torsdagsmorgonen. Inget är sig likt detta corona-år, inte avtalsrörelsen heller.

Normalt brukar Transport möta arbetsgivarna i Näringslivets hus på Östermalm, tillsammans med fackligt aktiva och yrkesverksamma arbetare som ingår i förhandlingsdelegationerna.

Den här gången kan Transport bara skicka dit två personer. Resten av chaufförernas och terminalarnas stora delegation är med digitalt. Via telefoner eller datorskärmar.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inleder videomötet. Vid det här laget vet alla att industrin redan gjort upp om ett avtal. En uppgörelse som LO ställt sig bakom som normerande för alla förbund som accepterat den så kallade samordningen.

5,4 procent på 29 månader.

Märket.

Ett mantra.

I praktiken ett lönetak som det kommer att pratas mycket om under vintern.

Tommy Wreeth konstaterar att det kommit grus i maskineriet. Industrins parter enades också om ett ”knä”. En låglönesatsning som förenklat innebär att alla som tjänar under 26 100 kronor får en större löneökning än 5,4 procent. De får i stället ett fast, högre påslag i kronor.

– Vi, det vill säga såväl Transport som LO, anser att låglönesatsningen definitivt ska ligga utöver märket på 5,4 procent. Men både Handels och Hotell och Restaurang har tvingats varsla om konflikt, eftersom deras arbetsgivare inte accepterar det synsättet, säger Tommy Wreeth.

Handels strejkhot löser ut i morgon, fredag – om parterna inte kommit överens. Medlare är inkopplade och ett bud väntas under torsdagen.

Transport har redan växlat avtalskrav med arbetsgivarna på ett flertal områden. Förutom lönehöjningarna, och hur de ska beräknas, vill förbundet haka på den överenskommelse som LO förhandlat fram om den viktiga avtalspensionen.

Som det är nu börjar arbetsgivarna betala in premier till pensionen först när den anställde fyllt 25 år. Parterna är överens om att åldern ska sänkas etappvis under tre år, till fyllda 22 år.

– Det är en förändring som är väldigt bra för LO-kollektivet. Vid 25 års ålder har många av våra medlemmar redan varit ute i yrkeslivet i sex, sju år och då gått miste om betydelsefull tjänstepension, säger Tommy Wreeth.

Kruxet för LO-förbunden är att arbetsgivarna vill ha betalt för den extra pensionskostnaden. Det ska ske genom en ”avräkning” från märket – de 5,4 procenten.

Hur stor den blir har också blivit en stridsfråga. Svenskt Näringsliv vill att ”avräkningen” baseras på hur många av de anställda som är under 25 år i LO:s olika branscher. Ju fler unga, desto kostsammare blir de tidigarelagda preminbetalningarna för de berörda företagen.

Ett krux är att beräkningarna av åldersstrukturen gjordes utifrån förhållanden som gällde före corona-pandemin. Efter utbrottet har många unga sagts upp, något som förändrat ålderssammansättningen i åtskilliga branscher.

På Transports största avtalsområde – chaufförer och terminalarbetare – beräknas pensionsreformen kosta totalt 0,3 procent av de 5,4 procenten som ligger i lönepotten. För LO-branscherna med högst andel unga kan avräkningen bli tre gånger så hög. Uppåt 1,0 procent under avtalsperioden.

Vilka andra krav kommer Transport att driva i avtalsrörelsen?

Tommy Wreeth säger:

– Trygghetsfrågorna är prioriterade. För oss är det främst missbruket av visstider och deltider vi vill komma åt. Bland annat på terminaler och lager ser vi hur visstidsanställningar staplas på varandra.

– Många får också nöja sig med deltidstjänster, trots att man sedan i verkligheten jobbar upp mot heltid.

Tommy Wreeth noterar att Kommunal, som också tecknat ett nytt avtal, lyckades korta tiden som behövs för att arbetstagarna ska kvalificera sig för tillsvidareanställning. Från 24 till 18 månader.

– Det är en framgång värd att haka på. Vi sneglar också på lagstiftningen i Norge. Där har man en modell som gör att tjänstgöringsgraden i anställningskontraktet ska baseras på hur mycket man faktiskt jobbat, bakåt i tiden. Inte vad arbetsgivaren hittade på vid anställningstillfället.

Till höstens avtalsdrabbning har Transport också tagit fram en helt ny arbetsmiljöbilaga. Den innehåller krav eller skärpta skrivningar för saker som företagshälsovård, arbetskläder och utbildning. Plus regler om ett bättre sätt att samverka mellan fack och arbetsgivare.

Ett annat krav facket har med sig från många chaufförer är en förlängd lönetrappa. I dag når förare slutlön efter fyra år i yrket.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har i nuläget satt ut fyra förhandlingsdagar för det stora Transportavtalet. Det är den 12 och 13 november. Och även den 25–26 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Olsson:
    13 november, 2020

    Äntligen är vi igång!

    Acceptera inga skambud.
    Försvåra för företagen att hyvla arbetstid.
    Man ska inte behöva vara beroende av övertid eller flera anställningar för att få ekonomin att gå ihop.

Lästips:

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Fortsatta förhandlingar för flygtekniker

Flyg. I går återupptogs förhandlingarna för tekniker – den sista yrkesgruppen inom flyget som ska få nytt kollektivavtal. Det blir också ett av de sista avtal som Transport tecknar i hela avtalsrörelsen.

Transportarbetarens logga

Taxi-förhandlingarna går sakta framåt

Taxi. Manglingarna mellan fack och arbetsgivare om ett nytt taxiföraravtal går vidare. Men Transport vågar inte sia om ifall parterna är överens på torsdag den 31 augusti, då medlarna annars kommer att kliva in igen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.