Tommy Wreeth och Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist
Close
Tommy Wreeth och Peter Winstén har videomöte med avtalsdelegationen för åkeri och terminalarbetare.
Close
Avtal 2020

Nu är lönematchen i gång för chaufförer och terminalare

Åkeri och terminal. Nu startar Transport avtalsrörelsen på allvar. Under torsdagen möter de fackliga förhandlarna Biltrafikens Arbetsgivareförbund för en första rond om villkoren för åkerichaufförer och terminalarbetare.

– Vi kommer knappast att göra upp om ett nytt avtal i dag. Vi har satt ut fyra förhandlingsdagar. Parallellt, nästa vecka, kör vi igång med miljöarbetarna. Våra krav handlar främst om löner, tryggare anställningar och arbetsmiljön, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Klockan är nio på torsdagsmorgonen. Inget är sig likt detta corona-år, inte avtalsrörelsen heller.

Normalt brukar Transport möta arbetsgivarna i Näringslivets hus på Östermalm, tillsammans med fackligt aktiva och yrkesverksamma arbetare som ingår i förhandlingsdelegationerna.

Den här gången kan Transport bara skicka dit två personer. Resten av chaufförernas och terminalarnas stora delegation är med digitalt. Via telefoner eller datorskärmar.

Förbundsordförande Tommy Wreeth inleder videomötet. Vid det här laget vet alla att industrin redan gjort upp om ett avtal. En uppgörelse som LO ställt sig bakom som normerande för alla förbund som accepterat den så kallade samordningen.

5,4 procent på 29 månader.

Märket.

Ett mantra.

I praktiken ett lönetak som det kommer att pratas mycket om under vintern.

Tommy Wreeth konstaterar att det kommit grus i maskineriet. Industrins parter enades också om ett ”knä”. En låglönesatsning som förenklat innebär att alla som tjänar under 26 100 kronor får en större löneökning än 5,4 procent. De får i stället ett fast, högre påslag i kronor.

– Vi, det vill säga såväl Transport som LO, anser att låglönesatsningen definitivt ska ligga utöver märket på 5,4 procent. Men både Handels och Hotell och Restaurang har tvingats varsla om konflikt, eftersom deras arbetsgivare inte accepterar det synsättet, säger Tommy Wreeth.

Handels strejkhot löser ut i morgon, fredag – om parterna inte kommit överens. Medlare är inkopplade och ett bud väntas under torsdagen.

Transport har redan växlat avtalskrav med arbetsgivarna på ett flertal områden. Förutom lönehöjningarna, och hur de ska beräknas, vill förbundet haka på den överenskommelse som LO förhandlat fram om den viktiga avtalspensionen.

Som det är nu börjar arbetsgivarna betala in premier till pensionen först när den anställde fyllt 25 år. Parterna är överens om att åldern ska sänkas etappvis under tre år, till fyllda 22 år.

– Det är en förändring som är väldigt bra för LO-kollektivet. Vid 25 års ålder har många av våra medlemmar redan varit ute i yrkeslivet i sex, sju år och då gått miste om betydelsefull tjänstepension, säger Tommy Wreeth.

Kruxet för LO-förbunden är att arbetsgivarna vill ha betalt för den extra pensionskostnaden. Det ska ske genom en ”avräkning” från märket – de 5,4 procenten.

Hur stor den blir har också blivit en stridsfråga. Svenskt Näringsliv vill att ”avräkningen” baseras på hur många av de anställda som är under 25 år i LO:s olika branscher. Ju fler unga, desto kostsammare blir de tidigarelagda preminbetalningarna för de berörda företagen.

Ett krux är att beräkningarna av åldersstrukturen gjordes utifrån förhållanden som gällde före corona-pandemin. Efter utbrottet har många unga sagts upp, något som förändrat ålderssammansättningen i åtskilliga branscher.

På Transports största avtalsområde – chaufförer och terminalarbetare – beräknas pensionsreformen kosta totalt 0,3 procent av de 5,4 procenten som ligger i lönepotten. För LO-branscherna med högst andel unga kan avräkningen bli tre gånger så hög. Uppåt 1,0 procent under avtalsperioden.

Vilka andra krav kommer Transport att driva i avtalsrörelsen?

Tommy Wreeth säger:

– Trygghetsfrågorna är prioriterade. För oss är det främst missbruket av visstider och deltider vi vill komma åt. Bland annat på terminaler och lager ser vi hur visstidsanställningar staplas på varandra.

– Många får också nöja sig med deltidstjänster, trots att man sedan i verkligheten jobbar upp mot heltid.

Tommy Wreeth noterar att Kommunal, som också tecknat ett nytt avtal, lyckades korta tiden som behövs för att arbetstagarna ska kvalificera sig för tillsvidareanställning. Från 24 till 18 månader.

– Det är en framgång värd att haka på. Vi sneglar också på lagstiftningen i Norge. Där har man en modell som gör att tjänstgöringsgraden i anställningskontraktet ska baseras på hur mycket man faktiskt jobbat, bakåt i tiden. Inte vad arbetsgivaren hittade på vid anställningstillfället.

Till höstens avtalsdrabbning har Transport också tagit fram en helt ny arbetsmiljöbilaga. Den innehåller krav eller skärpta skrivningar för saker som företagshälsovård, arbetskläder och utbildning. Plus regler om ett bättre sätt att samverka mellan fack och arbetsgivare.

Ett annat krav facket har med sig från många chaufförer är en förlängd lönetrappa. I dag når förare slutlön efter fyra år i yrket.

Transport och Biltrafikens Arbetsgivareförbund har i nuläget satt ut fyra förhandlingsdagar för det stora Transportavtalet. Det är den 12 och 13 november. Och även den 25–26 november.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Olsson:
    13 november, 2020

    Äntligen är vi igång!

    Acceptera inga skambud.
    Försvåra för företagen att hyvla arbetstid.
    Man ska inte behöva vara beroende av övertid eller flera anställningar för att få ekonomin att gå ihop.

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.