”Nu måste vi lära oss att sluta springa…”

Torkel Blom jobbar som jourbud på Premo, Pressens Morgontjänst, i Stockholm. Han har varit med ända sedan 1980-talet när tidningarna gick bra och distributionsföretaget skrek efter folk. – Lönen blev därefter. Buden kunde ha fyra, fem trakter, som på den tiden var väldigt små.

Torkel Blom har jobbat fackligt länge och satt med i Transports förhandlingsdelegation när förbundet skrev på senaste uppgörelsen. Vid kongressen i augusti blev han invald i förbundsstyrelsen.

Han säger:

– Det är inte lätt att gå från beting till tidlön. Det sitter i ryggmärgen på buden att man ska springa på och bli klar så fort som möjligt. Det nya avtalet bygger på att man jobbar i ”normaltempo”.

– Hela tänket bakom det nya avtalet utgår från att tidningsupplagorna rasar. Det var också sagt att vi skulle få mer jobb, genom extraprodukterna, och därmed slippa lönesänkningar. Fast för många har det inte blivit så.

Torkel Blom försvarar grundtanken i avtalet. Han betonar att det antagligen kommer att ta fem, tio år innan det går att avläsa hur de anställda i slutänden påverkas.

– Förändringen var nödvändig. Tidigare hade bolagen svårt att sälja in extraprodukter. I mina ögon behövs det här tillskottet, om inte yrket ska ha försvunnit helt om tio år.

Torkel förklarar att även Stockholmsbuden reagerat över minskad betalning för extraprodukterna. Värdet på enskilda extratitlar gröptes ur och gjorde att en del anställda inte fick den avtalade lönehöjningen på 3,2 procent.

Enligt Blom är det fortfarande vanligt att buden går till filialerna innan den ordinarie arbetstiden börjat – med baktanken att bli klara med rundan så snabbt som möjligt. Om utdelningen sedan tar längre tid än normalt, utgår ingen ersättning för övertiden som gjorts före ordinarie starttid och inte för “gratiskvarten”. Buden bjuder Premo på arbetstid, förtydligar Torkel Blom:

– Det finns nostalgiker som längtar tillbaka till kilometertabellen. Jag skulle egentligen också vilja ha ett betingssystem. Kruxet är jag inte har något bra förslag på hur ett hållbart system ska utformas. Inte när upplagorna stadigt sjunker.

Torkel Blom menar att tidningsbuden tidigare hade ett ”informationsövertag” mot arbetsgivaren. De anställda visste bäst hur stadsdelen såg ut och hur jobbet kunde läggas upp smartast. Nu har bolagen övertaget, genom gps och annan teknik.

I Stockholm kan tidningsbuden inte rapportera in övertid i efterhand. Alla måste kontakta Premo under pågående utdelning – när de börjar ana att den stipulerade arbetstiden inte kommer att räcka. Premo ska då lämna besked om fortsatt arbete. Eller om någon annan kommer ut på trakten och tar över utdelningen.

Resultatet blir inte sällan att buden bjuder på övertid, för att slippa krångel med att ringa eller sms:a mitt i arbetet.

Torkel Blom ser inkörningsproblem på många kanter:

– Det gamla systemet lever kvar i ryggmärgen på alla. Områdeschefer, tidningsbud och fackliga förtroendemän. Premos världsbild utgår från att människor har någon sorts normalkapacitet.

– Om anställda i andra yrken börjar bli äldre och slitna är det naturligt att de kan dra ner på tempot. Inte på Premo. Då ska man jobba gratis eller acceptera att bli omplacerad till en mindre trakt, med lägre betalning.

Det nya kollektivavtalet bygger alltså på att buden ska sluta stressa och begära övertid om utdelningen drar ut på tiden. Torkel Blom medger att han är kluven själv:

– Under decennier utvecklades en kultur, en omtanke om abonnenterna, där buden till varje pris försöker få ut tidningarna till klockan 06. Det är en tradition som kolliderar med det nya tankesättet i kollektivavtalet. Nu måste vi lära oss att sluta springa.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.