Nu ska det bli lättare att kolla trafiktillstånden
Just nu jobbar Transportstyrelsen med att göra det svenska registret för trafiktillstånd sökbart för andra EU-länders registermyndigheter. Målet är att myndigheterna i alla medlemsländer snabbt ska kunna kolla trafiktillstånd och andra uppgifter på utländska yrkesfordon – en möjlighet som helt saknas i Sverige i dag.
I skrivande stund utannonseras två Bulgarien-registrerade dragbilar på Blocket, en Scania och en DAF. Båda har samma säljare, finns i Göteborg och är uttryckligen ”i trafik inom Sverige”. I den ena annonsen erbjuds även hjälp med att registrera bolag i Bulgarien.
Men för Transportstyrelsen är det omöjligt att kontrollera om bilarna har trafiktillstånd i Sverige, enligt Peter Ranki, som hanterar registerfrågor på myndigheten.
– Vi har enbart svenskregistrerade fordon i vårt register. De här fordonen syns inte där, förklarar han.
Men nu är en ändring på gång. Transportstyrelsen jobbar med att göra det svenska registret för trafiktillstånd sökbart för registermyndigheterna i andra EU-länder.
– I botten är det EU-kommissionen som driver arbetet med att samordna medlemsländernas register, för att myndigheterna ska kunna söka uppgifter om utländska fordon. I det första steget är det yrkestrafiken vi är intresserade av. Om vi till exempel upptäcker en lastbil med utländska registreringsplåtar ska vi snabbt och smidigt kunna kolla om den har de tillstånd som krävs i landet, säger Peter Ranki.
Peter Ranki understryker att det bara är EU-ländernas myndigheter som ska kunna söka i de samordnade registren.
– Det är inte så att privatpersoner eller åkeriföretag ska kunna kolla upp fordon som de tycker verkar misstänkta. Det är bara vi på Transportstyrelsen som kommer att ha den befogenheten.
Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, förvånas inte över de båda Blocket-annonserna.
– Det finns oerhört många bulgariska bilar i inrikestrafik i Sverige, inte minst här i Västsverige. Och de är inte blyga direkt, säger han.
Thomas Morell betonar dock att det inte alltid är frågan om olaga inrikestrafik, bara för att bilarna är bulgariska.
– Men alltför ofta är det olagligt. Och det är inte alltid bulgariska bilar på riktigt heller. En åkare här i Västra Götaland sålde sin bil på fredagen – och mötte den på väg på söndagen, med bulgariska plåtar. Det här är ju inga flygmaskiner direkt, det är fysiskt omöjligt att den bilen hunnit ner till Bulgarien för att registreras där och sedan tillbaka igen, på den korta tiden. Sådant har vi stött på flera gånger.
De som sysslar med sådant här – vad har de att vinna på det?
– Är det svensk åkare och svensk förare så kan myndigheterna ha koll på både individer och företag. Så tänk vad smidigt när du kan bulta dit en bulgarisk plåt – sådana finns att beställa på nätet – och då plötsligt finns inte bilen längre. Den dyker inte upp i några register, myndigheterna har ingen möjlighet till kontroll. Du behöver inte fundera på skatter, trafiktillstånd och annat.
Mot den bakgrunden välkomnar Thomas Morell satsningen på att samordna EU-ländernas register för trafiktillstånd.
– Självklart. Som det är i dag, så är det ju ett spel för gallerierna när polisen stoppar en sådan här bil.
Till årsskiftet ska Transportstyrelsen vara klar med ”de första elementära delarna” av den svenska samordningen, enligt Peter Ranki.
– Men hela samordningen av registren är ju inte på plats förrän alla medlemsländer har genomfört detta. Så tidsplanen beror också på hur snabbt de andra länderna genomför det, säger han.