Nu ska gifterna bort i hamnen

500 000 kubikmeter gamla gifter ska bort. I veckan startade saneringen av hamnen i Oskarshamn på allvar. – Jag får hålla koll på detta, säger huvudskyddsombudet Peter Vind. Framför allt så att det inte blir lukt.

Transportarbetaren har med ojämna mellanrum skrivit om den planerade hamnsaneringen. Förberedelserna har pågått i åtminstone 20 år. I går reste lokala medier runt på en guidad båttur som ett startskott för muddringen.

En stor del av Östersjöns giftiga dioxin finns i bottensedimenten i Oskarshamns hamn. Föroreningarna kommer från kopparverk och batteritillverkning som har släppt ut dem där från mitten av 1800-talet. Länsstyrelsen har de exakta mängderna: 160 ton bly, 3 ton kadmium, 570 ton zink, 28 ton arsenik och 250 ton koppar.

– Så småningom kommer halten dioxin i fisk och andra djur som lever i Östersjön att minska, sa Bodil Liedberg Jönsson på Oskarshamns kommun ombord på journalistbåten.

– Det här tar tyvärr lite tid eftersom näringskedjorna är som de är. Småkrypen ska ätas upp av större som äts av ännu större och så vidare. Så det dröjer lite innan man får den fulla effekten, fortsatte hon enligt P4 Kalmar.

Peter Vind, hamnarbetare och Transports huvudskyddsombud i Oskarshamn, var inte med på invigningen av det gigantiska miljöprojektet.

– Vi är inte direkt inblandade, säger han. De kommer att ta i land massorna med gifter på ett inhägnat område och där pressar de ihop dem för att lasta på lastbilar. Och bilarna kommer att köra förbi där vi jobbar.

– Men än så länge har det inte varit några problem för oss i hamnen.

Kostnaden för saneringen är beräknad till 510 miljoner kronor. Den största delen står statliga Naturvårdsverket för. Oskarshamn kommun och batterifabriken Saft (som är en av de tidigare miljöbovarna) bidrar också.

– Sedan får hamnen tillbaka en stor och värdefull yta, säger Peter Vind. Då får vi se om verksamheten växer också.

I dag sysselsätter den 37 hamnarbetare och 11 tjänstemän. En annan aktuell förändring är att det kommunala hamnbolaget i dagarna tar över Västerviks hamn.

– Där kan det också bli förändringar, säger Peter Vind. Nu är det bara två hamnarbetare som jobbar där.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.