ORDFÖRANDEN HAR ORDET

Nu väntar tuffa las-förhandlingar

Ordförandeord. Sommaren lider mot sitt slut. Både förbundet och arbetarrörelsen, står inför en höst och vinter som förmodligen blir den svåraste och stökigaste på väldigt länge.

Vi ska in i tuffa las-förhandlingar som ska bedrivas under hot och villkor som gör det i det närmaste omöjligt att hitta en bra lösning som skulle flytta fram arbetstagarnas positioner. Och ändå uppfylla något av villkoren i den januariöverenskommelse som Socialdemokraterna träffade med Centern och Liberalerna. Den så kallade ”Toijerutredningen” som presenterades i våras måste i sammanhanget ses som ett rent beställningsjobb från motståndarsidan inför kommande förhandlingar. Och av den balans mellan parterna som nämndes i januariöverenskommelsen syntes inga spår alls. Det var ju den balansen som S menade var deras säkring mot allvarliga försämringar.

Vilken motståndaren och de faktiska problemen är i de kommande förhandlingarna är dock inte helt enkelt att svara på. De representanter för både stora och små arbetsgivare, som jag träffar regelbundet, delar inte riktigt den problembild som målats upp av de politiker som förhandlade fram januariöverenskommelsen för C och L.

Till slut måste man ställa sig frågan om förhandlingar är meningsfulla. Och om det finns några möjligheter att över huvud taget komma överens. Vi är möjligen skyldiga att försöka, men vi är under inga omständigheter skyldiga att lyckas.

Ska man säga nej eller hoppa av någonting måste man ju dock kunna förklara och motivera varför. Vilka delar i ett liggande förslag som är helt oacceptabla, och vilka delar som fattas, för att det ska kunna anses att arbetstagarna flyttat fram sina positioner. Förhandlingarna pågår nu för fullt. Troligen kommer ett förslag att ta ställning till i slutet på september, eller så avbryts förhandlingarna innan dess. Framtiden får utvisa vad som sker.

Utöver detta så stundar en avtalsrörelse, som har skjutits fram från i våras. Arbetsgivarna försöker motivera låga eller inga löneförhöjningar, med hänvisning till coronakriser och det ekonomiska läget. Det blir en riktigt tuff match för arbetarrörelsen att hålla ihop samordningen, och se till att arbetarna i Sverige får sin rättmätiga och välförtjänta löneökning. Både framåt och retroaktivt, i denna avtalsrörelse. Men jag tror på LO samordningen och vår gemensamma styrka.

Ni har säkert läst mycket om Amazons etablering i Sverige den senaste tiden. Vad gäller terminal- och lagerhanteringen så kommer den att skötas av ett transportföretag på entreprenad, och kollektivavtalet ligger hos vårt förbund. Vi kommer att bevaka denna etablering, som sker i Eskilstuna, med kritiska ögon. Och satsa extra resurser på att organisera upp arbetsplatsen och de anställda. Så att den svenska modellen håller emot även ett företag som Amazon, med sin smått ökända syn på de anställda. Amazon kommer inte att driva anläggningen och verksamheten i egen regi. Men givetvis kommer de att försöka påverka sin entreprenör i frågor som ganska snabbt kan bli direktpåverkande, på både arbetsvillkor och arbetsmiljö. Men vi är beredda på kamp.

Slutligen vill jag uppmana er till fortsatt försiktighet gällande covid-19. Var rädda om er och följ råd och direktiv från myndigheterna. Det gäller att hålla i och hålla ut, kamrater.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports första förhandling om kabinavtal i gång

Kabinavtalet. Tisdagen den 15 april 2025 drog förhandlingarna om ett nytt centralt kabinavtal i gång. Utmaningen: Att jämka viljorna från ett tiotal företagsavtal.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Arbetsvillkor inom taxi

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.