Ny asyllag införs i dag – hur ska facket agera?

I dag inför Sverige en stramare asyllag. För nyanlända blir det svårare att få permanent uppehållstillstånd och anhöriginvandringen begränsas. Nu måste facket och arbetsgivarna ta ett större ansvar, anser Lisa Pelling, utredare på tankesmedjan Arena.

– Det är bra att arbetsgivarens roll diskuteras. Det är faktiskt de som anställer, säger Transports ordförande Lars Lindgren, som är kluven till kraven som riktas mot facket.

Den nya lagen innebär en kraftig förändring av asylpolitiken. I stället för permanenta uppehållstillstånd, som varit det normala, införs två typer av tillfälliga tillstånd:

  • Personer som bedöms ha flyktingstatus får stanna i tre år.
  • Övriga räknas som ”alternativt skyddsbehövande” och får uppehållstillstånd i 13 månader.

Samtidigt ändras reglerna för anhöriginvandring. Bara de nyanlända som fått tillfälligt uppehållstillstånd i tre år har rätt att ansöka om familjeåterförening. Men då krävs att de har bostad och kan försörja sig själva och familjen.

”Alternativt skyddsbehövande” har inte rätt att ta hit anhöriga.

Fast för båda grupperna finns en utväg. Om de lyckats skaffa ett jobb när tidsfristen löpt ut har de rätt till permanent uppehållstillstånd, och rätt att ta hit familjen.

Kravet på anställning sätter stor press på de nyanlända, menar Lisa Pelling, som är statsvetare och utredningschef på Arena idé. I en debattartikel i Dagens Nyheter listar hon punkter som facket och arbetsgivarna måste ta tag i för att motverka att nyanlända utnyttjas och att löner och anställningsvillkor försämras på arbetsmarknaden.

På fackets att-göra-lista finns bland annat:

  • Fackliga ombudsmän och förtroendemän måste vara beredda att hjälpa nyanlända och informera om vad som krävs för att ett jobb verkligen ska leda till permanent uppehållstillstånd.
  • Satsa på att organisera de nyanlända. Här ingår att etablera samarbete med andra sociala rörelser som står upp för asylrätten.

Även arbetsgivarlägret får en att-göra-lista. Här finns saker som att försvara öppenheten på arbetsplatserna. Den kan påverkas negativt när det blir hård konkurrens om jobben. Ansvarsfulla arbetsgivare måste kliva fram och de oseriösa ska tas i örat av sina branschorganisationer, skriver Lisa Pelling.

Transports ordförande Lars Lindgren tycker att det är bra med skärpta krav och förväntningar på arbetsgivarna. Men han är också oroad över fackets möjligheter att värna den svenska modellen och arbetsrätten, när hundratusentals flyktingar desperat måste slåss om jobb som inte finns:

– Man får inte glömma att vi ytterst företräder våra betalande medlemmar. Har de ett intresse av att vi lägger stora resurser på detta? Som internationell sekreterare i förbundet upplevde jag ofta hur vårt internationella arbete ifrågasattes.

– Vår huvuduppgift är att tillvara våra medlemmars intressen på arbetsmarknaden. De nyanlända är givetvis välkomna att gå med i facket, vi hjälper gärna till.

Lars Lindgren betonar att förbundet genom åren lagt mycket krut på att samverka med fackförbund i andra länder. Och på att motverka lönedumpning på hemmaplan – inte minst i åkeribranschen. När det gäller arbetstillstånd hade förbundet tidigare en utredare som ägnade sig nästan på heltid åt att granska ansökningar som förbundet fått för yttrande från Migrationsverket, påpekar Lindgren:

– Vi skrev under massor av handlingar där företag bedyrade att man skulle betala 21 000 kronor i månaden. Men staten gick aldrig in och kollade att villkoren uppfylldes.

– Det är bara Sverige som svenska fackföreningar har. Andra länder har andra system och oftast är det staten som står för kontrollerna på arbetsmarknaden. I den situation som råder nu måste svenska staten ta ett mycket större ansvar.

Debattören Lisa Pelling håller med om att det är myndigheterna som har det största ansvaret för att se till att människor inte utnyttjas.

– Fast facket har en roll också, säger hon till Transportarbetaren. Facket finns ute på arbetsplatserna. När nyanlända försöker skaffa jobb och uppfylla de strikta krav som ställs på anställningen finns det massor som kan gå fel. Konsekvenserna kan bli förödande.

– Jag håller med om att fackföreningsrörelsen står inför en komplicerad uppgift. Men vi kan få en stor press nedåt på lönerna. Det borde ligga i Transports intresse att försöka förhindra lönedumpning. Värnar man de här utsatta människorna, värnar man också arbetsrätten.

Lisa Pelling tycker att de svenska förbunden har mycket att lära av fackliga organisationer i andra länder:

– En sak är att samverka med andra sociala rörelser. I USA har facket gjort en riktig resa och insett att man måste samarbeta med bland annat miljö- och medborgarrättsorganisationer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.