Ny bakläxa för Andreassons

Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.

Ungefär samtidigt som Skatteverket slutligen fick rätt mot Andreassons åkeri när det gäller tidigare års arbetsgivaravgifter för chaufförer granskade myndigheten företagets skatteupplägg för 2014.

Resultat: Åkeriet krävs på drygt fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och närmare 800 000 i skattetillägg.

Orsak: Andreassons åkeri fortsätter med modellen med bemanningsföretag där chaufförerna är enmansföretagare i sina hemländer. Skatteverkets granskning visar att chaufförerna får direkt betalt av Andreassons. Myndighetens slutsats är därför att det svenska åkeriet ska betala svenska arbetsgivaravgifter.

Fortsättning: Andreassons åkeri har möjligheten att överklaga beslutet i förvaltningsrätten och sedan kammarrätten för att slutligen be Högsta förvaltningsdomstolen att ta upp ärendet.

– Ingenting talar för att vi skulle förlora den här gången heller, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet. Vi är mycket noggranna innan vi går vidare i sådana här fall.

Hon vill inte uttala sig mer om själva fallet Andreassons, men beskriver hur en utredning av det här slaget går till:

– Företagen har generellt en fasad utåt, medan vi får en helt annan bild när vi granskar det. Vi går igenom bankkonton, färdskrivarrapporter, körjournaler, bokföring, kundkontakter … vi har kontakt med myndigheter och företag i andra länder. Och för att underlätta det här arbetet skulle vi vilja att politikerna lättar på sekretessen myndigheter emellan.

I ett 25 sidor långt och detaljerat beslut beskriver Skatteverket hur Andreassons har lagt upp verksamheten under 2014. Åkeriet har 120 dragbilar i sin verksamhet i halländska Veddige. Transporterna sköts av 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien. Kostnaden för chaufförerna är cirka 43 miljoner kronor.

Sajten Stoppafusket.se fiskade upp beslutet, som kom redan i april, häromdagen.

Skatteverket har tidigare underkänt ett liknande upplägg, och fick rätt trots att företaget överklagade till högsta instans. Chaufförer krävdes på svensk skatt och Andreassons samt ett tidigare och numera konkursat bemanningsföretag (Zimit) fick betala arbetsgivaravgifter.

Den här gången heter bemanningsföretaget Ajeden AB. Skatteverkets utredning visar att det har startats av två anställda hos åkeriet och att vd:n och delägaren Yvonne Andreasson står för aktiekapitalet. Ajeden har sin verksamhet i åkeriets lokaler utan att betala hyra.

Företaget hyr in chaufförer från Polen och Rumänien som hyrs vidare till Andreassons, antingen direkt eller via ett utländskt bemanningsföretag. Flertalet chaufförer har dock stadigt befunnit sig i Sverige.

Skatteverkets bedömning är att Ajeden enbart har fungerat som en mellanhand och förmedlare av betalningen mellan chaufförerna och Andreassons. Ajedens existens är helt beroende av åkeriet, både ekonomiskt och kompetensmässigt. De chaufförer som uppges vara egenföretagare är, enligt myndigheten, anställda av Andreassons.

Därav kravet på arbetsgivaravgifter och skattetillägg på sammanlagt 5,8 miljoner kronor.

– Det betalade vi i februari, säger Yvonne Andreasson. Sedan har vi överklagat Skatteverkets hopdiktade historia till förvaltningsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.