Ny bakläxa för Andreassons

Andreassons åkeris skatteupplägg har ännu en gång underkänts av Skatteverket. Ett krav på 5,8 miljoner kronor damp ner hos företaget under våren. Polska och rumänska chaufförer har hyrts in via ett nystartat företag, men Skatteverkets revision visar att de har varit anställda.

Ungefär samtidigt som Skatteverket slutligen fick rätt mot Andreassons åkeri när det gäller tidigare års arbetsgivaravgifter för chaufförer granskade myndigheten företagets skatteupplägg för 2014.

Resultat: Åkeriet krävs på drygt fem miljoner kronor i arbetsgivaravgifter och närmare 800 000 i skattetillägg.

Orsak: Andreassons åkeri fortsätter med modellen med bemanningsföretag där chaufförerna är enmansföretagare i sina hemländer. Skatteverkets granskning visar att chaufförerna får direkt betalt av Andreassons. Myndighetens slutsats är därför att det svenska åkeriet ska betala svenska arbetsgivaravgifter.

Fortsättning: Andreassons åkeri har möjligheten att överklaga beslutet i förvaltningsrätten och sedan kammarrätten för att slutligen be Högsta förvaltningsdomstolen att ta upp ärendet.

– Ingenting talar för att vi skulle förlora den här gången heller, säger Pia Bergman, Skatteverkets rikssamordnare mot grov ekonomisk brottslighet. Vi är mycket noggranna innan vi går vidare i sådana här fall.

Hon vill inte uttala sig mer om själva fallet Andreassons, men beskriver hur en utredning av det här slaget går till:

– Företagen har generellt en fasad utåt, medan vi får en helt annan bild när vi granskar det. Vi går igenom bankkonton, färdskrivarrapporter, körjournaler, bokföring, kundkontakter … vi har kontakt med myndigheter och företag i andra länder. Och för att underlätta det här arbetet skulle vi vilja att politikerna lättar på sekretessen myndigheter emellan.

I ett 25 sidor långt och detaljerat beslut beskriver Skatteverket hur Andreassons har lagt upp verksamheten under 2014. Åkeriet har 120 dragbilar i sin verksamhet i halländska Veddige. Transporterna sköts av 260 inhyrda chaufförer från Polen och Rumänien. Kostnaden för chaufförerna är cirka 43 miljoner kronor.

Sajten Stoppafusket.se fiskade upp beslutet, som kom redan i april, häromdagen.

Skatteverket har tidigare underkänt ett liknande upplägg, och fick rätt trots att företaget överklagade till högsta instans. Chaufförer krävdes på svensk skatt och Andreassons samt ett tidigare och numera konkursat bemanningsföretag (Zimit) fick betala arbetsgivaravgifter.

Den här gången heter bemanningsföretaget Ajeden AB. Skatteverkets utredning visar att det har startats av två anställda hos åkeriet och att vd:n och delägaren Yvonne Andreasson står för aktiekapitalet. Ajeden har sin verksamhet i åkeriets lokaler utan att betala hyra.

Företaget hyr in chaufförer från Polen och Rumänien som hyrs vidare till Andreassons, antingen direkt eller via ett utländskt bemanningsföretag. Flertalet chaufförer har dock stadigt befunnit sig i Sverige.

Skatteverkets bedömning är att Ajeden enbart har fungerat som en mellanhand och förmedlare av betalningen mellan chaufförerna och Andreassons. Ajedens existens är helt beroende av åkeriet, både ekonomiskt och kompetensmässigt. De chaufförer som uppges vara egenföretagare är, enligt myndigheten, anställda av Andreassons.

Därav kravet på arbetsgivaravgifter och skattetillägg på sammanlagt 5,8 miljoner kronor.

– Det betalade vi i februari, säger Yvonne Andreasson. Sedan har vi överklagat Skatteverkets hopdiktade historia till förvaltningsrätten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.