Ny cabotage-rapport möter hård kritik
EU-kommissionen har presenterat en ny rapport kring vägtransporter och cabotage. Transport delar kommissionens problembeskrivning men håller inte alls med om vilka lösningar som krävs.
– Kommissionen ser problemen med att många lastbilar kör omkring tomma och även de sociala problemen med dåliga villkor för chaufförerna. Men deras lösning verkar vara att släppa cabotaget fritt. Vi tycker helt tvärt om, säger Magnus Falk, utredare på Transport.
Kommissionen skriver i rapporten att 20 procent av alla lastbilar inom EU kör tomma idag och menar att antalet tomkörningar skulle kunna minskas om restriktionerna för cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik, togs bort. Detta eftersom det då skulle bli lättare för transportföretagen att kombinera laster och även frakta gods under returresorna.
– Jag tycker att kommissionen är helt fel ute. Om man avreglerar så här får vi social dumping och utflaggning av all trafik. Det som idag är undantag blir då norm, säger Anders Ygeman (S) ordförande i Riksdagens trafikutskott.
Kommissionen anser att en avreglering och ökad konkurrens både vara bra både för konkurrensen och för miljön. Anders Ygeman menar att premisserna är felaktiga och att ökad avreglering snarare skulle vara dåligt för miljön.
– Om detta går igenom skulle löner och villkor pressas ytterligare. Dessutom skulle transporter flyttas från järnväg till väg.
Han målar upp ett framtidsscenario där åkeribranschen går samma väg som sjöfartsnäringen, alltså med allt färre svenskflaggade fartyg och sjömän.
– Mitt förslag är att vi fortsätter med cabotageregler till dess att löner och villkor har jämnats ut inom Europa. Att avreglera i dag blir fel. Jag ser gärna konkurrens, men i sådana fall ska man konkurrera med kunskap och tävla om vem som gör något smartare. Inte som nu, då man tävlar med lägsta löner vilket får social dumping som följd.
Bakom rapporten, som Magnus Falk, utredare på Transport, kallar ”ett beställningsjobb för att motivera en fortsatt avreglering” står estländaren Siim Kallas, vice ordförande i kommissionen och ansvarig för transportfrågor. Kallas har tidigare föreslagit en total avreglering, men har sedan fått backa efter hård kritik, bland annat från fackligt håll.
I den nya rapporten betonas att EU behöver både tydliga regler för industrin och bra arbetsvillkor för förarna. Innebär detta att kommissionär Siim Kallas nu har svängt?
Det anser Rickard Gegö, VD för Sveriges Åkeriföretag.
–För ett par år sedan talade kommissionen om fullständig avreglering inom de närmaste åren. Detta är inte längre på dagordningen. Kommissionen har bekräftat det som marknaden vetat länge – att frågan är mer komplicerad. Det räcker inte att ha regler för lastbilen, det krävs också regler för föraren, säger han enligt ett pressmeddelande
Magnus Falk, utredare på Transport håller dock inte med.
– Min uppfattning är att kommissionär Siim Kallas inte har ändrat sig över huvud taget. Vi kommer inte bli ledsna om vi får en ny kommissionär. Den här och hela hans personal har varit en katastrof, säger Magnus Falk
Finns det något positivt i rapporten som du ser det?
– Att kommissionen skriver att vi måste ta mer hänsyn till sociala faktorer. Men nu är det upp till bevis.
Rapporten publiceras inför en paus i det politiska arbetet på EU-nivå. Detta eftersom det hålls val till Europaparlamentet 23-25 maj och sedan ska det utses en ny kommission innan arbetet fortsätter i höst. Helt dött kommer det dock inte vara under sommarhalvåret. Den 16 april har den franske ministern bjudit in till diskussioner på temat i Paris och under det informella rådet för transportministrar i maj kommer säkerligen cabotage och den nyligen presenterade rapporten att avhandlas.