Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Så kommenterar fjärrbilschauffören Freddy Welle beslutet om särskilda nationella regler, som riksdagen klubbade igenom i förra veckan. De tidsbegränsade bestämmelserna införs under pandemin. Syftet är att transporterna ska fortsätta rulla – och att lastbilsförare inte ska utsättes för onödig smitta under utbildning i kurslokaler.

Debatten och oron kring detta har svallat hög bland förarna på sociala medier. Många har otåligt efterlyst en ny dispens. Likt den som EU-kommissionen beslutade om (i omnibusförordningen) våren 2020.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hela tiden poängterat att gemensamma EU-bestämmelser är att föredra. Men när tålamodet tröt tog regeringen i december fram ett nationellt förslag, som riksdagen antog i januari.

De svenska reglerna införs den 1 februari och gäller fram till den 1 augusti 2021. De innebär att:

  • Giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen (YKB) förlängs med sex månader – för bevis som löper ut under perioden 1 februari till och med 31 juli 2021.
  • För YKB som slutar gälla under tiden 1 november 2020 till och med den 31 januari 2021, gäller i stället ett undantag från kravet på YKB. Dispensen varar i sex månader, från det datum beviset löper ut.

Freddy Welle är ordförande i Göteborgsavdelningens åkerisektion inom Transport. Han är nöjd med att dispensregler införs i Sverige, men missnöjd med EU-kommissionens senfärdighet.

– På vårt åkeri finns bara en chaufför som är klar med alla kurser och har förnyat sitt YKB. För oss andra löper bevisen ut i maj, juni. Efter det kan vi och andra åkerier inte köra på utlandet.

– Det är rena skiten att EU inte lyckats enas om nya pandemiregler än. Enklast hade varit att köra hela utbildningen på distans.

Welles uppfattning är att länderna i Östeuropa bromsar. Han talar om snedvriden konkurrens. Och vittnesmål från ”flera” utländska chaufförer som sagt att de köpt sina YKB.

Lyckas inte EU-kommissionen få igenom gemensamma regler för unionen anser Freddy Welle att Sverige, Norge, Danmark och Finland i alla fall ska komma överens om nordiska covid-bestämmelser.

– Det är upp till den svenska regeringen att samarbeta med våra grannländer. I norra Sverige har vi ju mycket gränsöverskridande transporter, säger han.

Kring mitten av januari presenterade EU-kommissionen till slut ett förslag om pandemiregler.

– Äntligen. Det borde ha presenterats före jul, tycker EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han ser positivt på att YKB-reglerna föreslås gälla retroaktivt från den 1 september 2020, men tillägger:

– Som det ser ut nu är det inte osannolikt att ett undantag fram till slutet av april är alldeles för kort. Fast medlemsländerna har i alla fall möjlighet att förlänga tiden ytterligare, om läget kräver det.

Att YKB-reglerna kommer på plats är viktigt för transportmarknaden, påpekar Johan Danielsson.

– Inte minst nu när vaccinet ska transporteras. Vi kan heller inte ha EU-regler som bidrar till ökad smittspridning. Nu ska vi försöka behandla detta så fort det går i EU-parlamentet, säger han.

Kommissionens förslag innebär att:

  • YKB som löper ut mellan den 1 september 2020 och 30 april 2021 får förlängas i sju månader på grund av pandemin.
  • Ifall ett medlemsland anser att det fortfarande inte går att genomföra den obligatoriska YKB-utbildningen efter den 30 april 2021 kan de förlänga dispensen ytterligare.
  • Landet måste då informera EU-kommissionen senast den 1 april och motivera förlängningen. Den kan uppgå till max sex månader.
  • Väljer ett EU-land att inte införa undantagen så måste landet ändå följa ett annat medlemslands dispensregler.

Syftet med gemensamma regler är att ha samma kompetenskrav för yrkeschaufförer i hela unionen. Detta för att ”säkerställa säkerhet på vägarna, för berörda yrkesförare och samtliga i trafiken”, anför EU-kommissionen.

Transportarbetaren kontaktar infrastrukturdepartementet för att höra hur regeringen ställer sig till EU-förslaget, när svenska regler redan är klubbade. Pressekreterare Lovisa Alm svarar, via mejl, att förslaget på en förlängning av den så kallade omnibusförordningen (från förra våren) nu ”bereds i rådsarbetsgrupperna där EU:s medlemsstater finns representerade”.

Ifall Sverige kommer att gå över till EU:s regler i stället finns inget svar på. ”Det går i nuläget inte att säga något om de parallella lagarna/förordningarna eftersom vi ännu inte vet hur den slutliga förordningen kommer att se ut på EU-nivå”, skriver Lovisa Alm.

Noteras kan att riksdagen, vid beslutet om svenska YKB-regler, uppmanade regeringen att se över om dispensen kan utökas till hela 2021. I stället för ett halvår. Inriktningen ska också vara att utöka undervisningen på distans. EU:s gemensamma regler har en gräns vid max tolv timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Hungry Panda-bud i Chinatown. Med stenkoll på sina mobiler. Foto: Jörgen Cardell

Covid-19 satte fart på matleveranserna

Gigjobb. Londons borgmästare Sadiq Khan har sagt att det finns ungefär 40 000 förare som levererar restaurangmat till hem och arbetsplatser i staden. Det märks verkligen i gatubilden. Oftast är det unga män, med rötter i länder utanför England, som kör omkring med färgglada boxar på ryggen. Ju snabbare de kör, desto högre blir timpengen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.