Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Så kommenterar fjärrbilschauffören Freddy Welle beslutet om särskilda nationella regler, som riksdagen klubbade igenom i förra veckan. De tidsbegränsade bestämmelserna införs under pandemin. Syftet är att transporterna ska fortsätta rulla – och att lastbilsförare inte ska utsättes för onödig smitta under utbildning i kurslokaler.

Debatten och oron kring detta har svallat hög bland förarna på sociala medier. Många har otåligt efterlyst en ny dispens. Likt den som EU-kommissionen beslutade om (i omnibusförordningen) våren 2020.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) har hela tiden poängterat att gemensamma EU-bestämmelser är att föredra. Men när tålamodet tröt tog regeringen i december fram ett nationellt förslag, som riksdagen antog i januari.

De svenska reglerna införs den 1 februari och gäller fram till den 1 augusti 2021. De innebär att:

  • Giltighetstiden för yrkeskompetensbevisen (YKB) förlängs med sex månader – för bevis som löper ut under perioden 1 februari till och med 31 juli 2021.
  • För YKB som slutar gälla under tiden 1 november 2020 till och med den 31 januari 2021, gäller i stället ett undantag från kravet på YKB. Dispensen varar i sex månader, från det datum beviset löper ut.

Freddy Welle är ordförande i Göteborgsavdelningens åkerisektion inom Transport. Han är nöjd med att dispensregler införs i Sverige, men missnöjd med EU-kommissionens senfärdighet.

– På vårt åkeri finns bara en chaufför som är klar med alla kurser och har förnyat sitt YKB. För oss andra löper bevisen ut i maj, juni. Efter det kan vi och andra åkerier inte köra på utlandet.

– Det är rena skiten att EU inte lyckats enas om nya pandemiregler än. Enklast hade varit att köra hela utbildningen på distans.

Welles uppfattning är att länderna i Östeuropa bromsar. Han talar om snedvriden konkurrens. Och vittnesmål från ”flera” utländska chaufförer som sagt att de köpt sina YKB.

Lyckas inte EU-kommissionen få igenom gemensamma regler för unionen anser Freddy Welle att Sverige, Norge, Danmark och Finland i alla fall ska komma överens om nordiska covid-bestämmelser.

– Det är upp till den svenska regeringen att samarbeta med våra grannländer. I norra Sverige har vi ju mycket gränsöverskridande transporter, säger han.

Kring mitten av januari presenterade EU-kommissionen till slut ett förslag om pandemiregler.

– Äntligen. Det borde ha presenterats före jul, tycker EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Han ser positivt på att YKB-reglerna föreslås gälla retroaktivt från den 1 september 2020, men tillägger:

– Som det ser ut nu är det inte osannolikt att ett undantag fram till slutet av april är alldeles för kort. Fast medlemsländerna har i alla fall möjlighet att förlänga tiden ytterligare, om läget kräver det.

Att YKB-reglerna kommer på plats är viktigt för transportmarknaden, påpekar Johan Danielsson.

– Inte minst nu när vaccinet ska transporteras. Vi kan heller inte ha EU-regler som bidrar till ökad smittspridning. Nu ska vi försöka behandla detta så fort det går i EU-parlamentet, säger han.

Kommissionens förslag innebär att:

  • YKB som löper ut mellan den 1 september 2020 och 30 april 2021 får förlängas i sju månader på grund av pandemin.
  • Ifall ett medlemsland anser att det fortfarande inte går att genomföra den obligatoriska YKB-utbildningen efter den 30 april 2021 kan de förlänga dispensen ytterligare.
  • Landet måste då informera EU-kommissionen senast den 1 april och motivera förlängningen. Den kan uppgå till max sex månader.
  • Väljer ett EU-land att inte införa undantagen så måste landet ändå följa ett annat medlemslands dispensregler.

Syftet med gemensamma regler är att ha samma kompetenskrav för yrkeschaufförer i hela unionen. Detta för att ”säkerställa säkerhet på vägarna, för berörda yrkesförare och samtliga i trafiken”, anför EU-kommissionen.

Transportarbetaren kontaktar infrastrukturdepartementet för att höra hur regeringen ställer sig till EU-förslaget, när svenska regler redan är klubbade. Pressekreterare Lovisa Alm svarar, via mejl, att förslaget på en förlängning av den så kallade omnibusförordningen (från förra våren) nu ”bereds i rådsarbetsgrupperna där EU:s medlemsstater finns representerade”.

Ifall Sverige kommer att gå över till EU:s regler i stället finns inget svar på. ”Det går i nuläget inte att säga något om de parallella lagarna/förordningarna eftersom vi ännu inte vet hur den slutliga förordningen kommer att se ut på EU-nivå”, skriver Lovisa Alm.

Noteras kan att riksdagen, vid beslutet om svenska YKB-regler, uppmanade regeringen att se över om dispensen kan utökas till hela 2021. I stället för ett halvår. Inriktningen ska också vara att utöka undervisningen på distans. EU:s gemensamma regler har en gräns vid max tolv timmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.