Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Den EU-styrda utbildningen och återkommande fortbildningen, för att förarna ska få behålla sina yrkeskompetensbevis, måste anpassas efter rådande pandemi, anför Transportföretagen på sin hemsida.

Det går i linje med chaufförernas många kommentarer till Transportarbetarens artikel i går. Där berättade den fackligt engagerade föraren Freddy Welle om kollegornas oro att smittas under YKB-kurser, samtidigt som restriktionerna stramats åt i region efter region i landet.

Arbetsgivarnas organisation påpekar att restriktionerna försvårat möjligheterna att genomföra utbildningarna. De begär därför att regeringen ska lämna in en ansökan till EU-kommissionen om att tillfälligt förlänga tidsperioden, inom vilken förarna måste sätta sig på skolbänken.

Första tåget gick i augusti i år, men då hade smittan lagt sig och Transportstyrelsen bedömde inte att dispensen, som infördes i våras och löpte ut den sista augusti, behövde förnyas. Sverige uppfyllde inte kraven som EU-kommissionen då ställde för att förlänga dispensen eller undantaget, förtydligar Transportföretagen.

– Vi anser att det på grund av situationen med covid-19, blir svårt att genomgå fortbildning eller förnya yrkeskompetensbevis för förare just nu. Samtidigt måste det säkerställas att det finns tillgång till förare så att de samhällsviktiga transporterna fungerar, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon är regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning inom Transportföretagen.

Får regeringen inte gehör hos kommissionen har arbetsgivarorganisationen ett alternativ – att en nationell möjlighet att reglera och förlänga giltighetsperioden för YKB införs. Sådana tankar fanns tidigare på departementsnivå, men avbröts när kommissionen antog den så kallade Omnibusförordningen i våras, förklarar Transportföretagen.

Den innebar sju månaders dispens från utbildningskravet för ett antal chaufförer, men tog inte höjd för en andra pandemivåg.

– Att inte möta transportnäringens behov av ett ändrat regelverk på grund av rådande omständigheter vore mycket olyckligt. Särskilt eftersom samhället med all sannolikhet kommer att vara påverkat av covid-19 under en längre tid, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon blickar fram mot våren 2021, då fem år gått sedan krav på YKB infördes i Sverige. Slutsatsen är att majoriteten av förarna som kör godstransporter kommer att behöva förnya sina YKB nästa år. I praktiken måste chaufförerna alltså ha gått åtminstone en eller flera delkurser dessförinnan.

Kommer EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) att agera i frågan? Pressekreterare Alexander Högberg svarar i ett mejl att Danielsson är upptagen med EU-möte i Bryssel och ger hans svar:

”Eftersom vi nu passerat datumet för de tillfälliga reglerna och många yrkeschaufförers YKB löper ut kommer jag att lyfta frågan i transportutskottet och med Kommissionen, för att säkerställa att inget hindrar medlemsstaterna att förlänga den här typen av undantag.”

Ann-Marie, Ammi, Åhlander anordnar YKB-kurser. I en kommentar efter gårdagens artikel om oroade chaufförer skriver hon:

”Vi ska ha kurs nu till helgen, 15 deltagare på 28 kursplatser. Jag städar lokalen varje morgon genom att använda antibakteriellt rengöringsmedel. Stolar, bord, toaletter, handtag, bänkar med mera torkas noggrant. Nu har vi även inhandlat munskydd ifall någon önskar det. Dessa kommer att delas ut endast efter att man har spritat händerna. Vi har handsprit både vid den älskade godisskålen (godis med papper), vid fika och lunch.”

Att garantera att kurserna är helt coronasäkra går inte, trots stora ansträngningar, förklarar Ann-Marie Åhlander.

”Någon eller flera av kursdeltagarna kan bära på viruset, utan att veta om det. Dock skickar vi hem deltagare som visar förkylningssymptom och uppmanar även till att stanna hemma om man känner sig sjuk. Men hur mycket vi än påminner deltagare att om att hålla avstånd så vill många sitta bredvid varandra, speciellt vid fika och lunch”, skriver hon.

Chaufförernas kommentarer efter förra artikeln vittnar om båda goda och dåliga erfarenheter hos olika kursanordnare. En förare efterlyser helt digitala kurser, vilket Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, tidigare avrått från. Skälet är bland annat avslöjat fusk med falska kursbevis.

Andra förare vill slippa EU:s ”överhöghet” och lämna beslutsfattandet om YKB till Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer:
    12 januari, 2021

    Hej jag tycker nog att hela den här grejen med att förnya YKB känns mera som överkurs det räcker med en kurs allra helst alla som kört tung trafik i 30 till 50 år

  2. Arne Karlsson:
    13 november, 2020

    Tycker man ska ha kurserna på distans om man gått alla en gång.

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.