Corona

”Ny dispens från kraven på YKB krävs”

Åkeri. Pandemins andra våg skapar oro och krav på åtgärder kring åkeriförarnas yrkeskompetensbevis (YKB). I en skrivelse kräver arbetsgivarorganisationen Transportföretagen att regeringen ska vända sig till EU-kommissionen för ny dispens från kraven på fortbildning.

Den EU-styrda utbildningen och återkommande fortbildningen, för att förarna ska få behålla sina yrkeskompetensbevis, måste anpassas efter rådande pandemi, anför Transportföretagen på sin hemsida.

Det går i linje med chaufförernas många kommentarer till Transportarbetarens artikel i går. Där berättade den fackligt engagerade föraren Freddy Welle om kollegornas oro att smittas under YKB-kurser, samtidigt som restriktionerna stramats åt i region efter region i landet.

Arbetsgivarnas organisation påpekar att restriktionerna försvårat möjligheterna att genomföra utbildningarna. De begär därför att regeringen ska lämna in en ansökan till EU-kommissionen om att tillfälligt förlänga tidsperioden, inom vilken förarna måste sätta sig på skolbänken.

Första tåget gick i augusti i år, men då hade smittan lagt sig och Transportstyrelsen bedömde inte att dispensen, som infördes i våras och löpte ut den sista augusti, behövde förnyas. Sverige uppfyllde inte kraven som EU-kommissionen då ställde för att förlänga dispensen eller undantaget, förtydligar Transportföretagen.

– Vi anser att det på grund av situationen med covid-19, blir svårt att genomgå fortbildning eller förnya yrkeskompetensbevis för förare just nu. Samtidigt måste det säkerställas att det finns tillgång till förare så att de samhällsviktiga transporterna fungerar, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon är regionalt verksamhetsansvarig för kompetensförsörjning inom Transportföretagen.

Får regeringen inte gehör hos kommissionen har arbetsgivarorganisationen ett alternativ – att en nationell möjlighet att reglera och förlänga giltighetsperioden för YKB införs. Sådana tankar fanns tidigare på departementsnivå, men avbröts när kommissionen antog den så kallade Omnibusförordningen i våras, förklarar Transportföretagen.

Den innebar sju månaders dispens från utbildningskravet för ett antal chaufförer, men tog inte höjd för en andra pandemivåg.

– Att inte möta transportnäringens behov av ett ändrat regelverk på grund av rådande omständigheter vore mycket olyckligt. Särskilt eftersom samhället med all sannolikhet kommer att vara påverkat av covid-19 under en längre tid, säger Maria Sjölin Karlsson.

Hon blickar fram mot våren 2021, då fem år gått sedan krav på YKB infördes i Sverige. Slutsatsen är att majoriteten av förarna som kör godstransporter kommer att behöva förnya sina YKB nästa år. I praktiken måste chaufförerna alltså ha gått åtminstone en eller flera delkurser dessförinnan.

Kommer EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) att agera i frågan? Pressekreterare Alexander Högberg svarar i ett mejl att Danielsson är upptagen med EU-möte i Bryssel och ger hans svar:

”Eftersom vi nu passerat datumet för de tillfälliga reglerna och många yrkeschaufförers YKB löper ut kommer jag att lyfta frågan i transportutskottet och med Kommissionen, för att säkerställa att inget hindrar medlemsstaterna att förlänga den här typen av undantag.”

Ann-Marie, Ammi, Åhlander anordnar YKB-kurser. I en kommentar efter gårdagens artikel om oroade chaufförer skriver hon:

”Vi ska ha kurs nu till helgen, 15 deltagare på 28 kursplatser. Jag städar lokalen varje morgon genom att använda antibakteriellt rengöringsmedel. Stolar, bord, toaletter, handtag, bänkar med mera torkas noggrant. Nu har vi även inhandlat munskydd ifall någon önskar det. Dessa kommer att delas ut endast efter att man har spritat händerna. Vi har handsprit både vid den älskade godisskålen (godis med papper), vid fika och lunch.”

Att garantera att kurserna är helt coronasäkra går inte, trots stora ansträngningar, förklarar Ann-Marie Åhlander.

”Någon eller flera av kursdeltagarna kan bära på viruset, utan att veta om det. Dock skickar vi hem deltagare som visar förkylningssymptom och uppmanar även till att stanna hemma om man känner sig sjuk. Men hur mycket vi än påminner deltagare att om att hålla avstånd så vill många sitta bredvid varandra, speciellt vid fika och lunch”, skriver hon.

Chaufförernas kommentarer efter förra artikeln vittnar om båda goda och dåliga erfarenheter hos olika kursanordnare. En förare efterlyser helt digitala kurser, vilket Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig, tidigare avrått från. Skälet är bland annat avslöjat fusk med falska kursbevis.

Andra förare vill slippa EU:s ”överhöghet” och lämna beslutsfattandet om YKB till Sverige.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Christer:
    12 januari, 2021

    Hej jag tycker nog att hela den här grejen med att förnya YKB känns mera som överkurs det räcker med en kurs allra helst alla som kört tung trafik i 30 till 50 år

  2. Arne Karlsson:
    13 november, 2020

    Tycker man ska ha kurserna på distans om man gått alla en gång.

Lästips:

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.