Ny dom mot åkare i dansk lönehärva
Företaget Teakdeck Technology bedrev åkeriverksamhet i Västsverige. Fast chaufförerna fick sin lön utbetald via det fejkade danska bemanningsföretaget PSL. Nu slår Kammarrätten fast att Teakdeck var den egentliga arbetsgivaren. Bolaget är försatt i konkurs och företagaren krävs själv på arbetsgivaravgifterna.
Teakdeck är ett av många svenska åkerier som försökte krympa kostnaderna genom att betala ut löner via Danmark. Det har skett genom att förarna flyttats över till något av ”uthyrningsbolagen” PSL eller Staff Road.
Både PSL och Staff Road drevs av svenska företagare, som medvetet valt att registrera bolag i Danmark. Någon egentlig verksamhet har inte skett i Danmark, anser Skatteverket. Upplägget var bara till för att lura staten på skatt och sociala avgifter.
Skatteverket har inlett en omfattande granskning av såväl åkerier som chaufförer. Uppåt 300 förare har eftertaxerats och krävs på stora summor i utebliven skatt.
Flera av de berörda åkerierna har försatts i konkurs efter myndigheternas ingripande.
Ett av dem är Teakdeck Technology, med Bo Holmqvist som huvudman. Han har haft minst ett 20-tal chaufförer som avlönats genom PSL.
Skatteverket hävdar att PSL var ett rent brevlådeföretag i Danmark. Företrädaren, Flemming Scheel, bor i Helsingborg och har inte hyrt ut chaufförer – annat än på papperet.
Enligt Skatteverket upprättades ett ”skenavtal” mellan parterna. Det var Teakdeck som anställde och styrde förarna. När det var dags för löning skickade Teakdäck över pengar till PSL – som i sin tur betalade ut dem till chaufförerna. För besväret tog PSL tio procent i påslag.
Skatteverket underkänner hela upplägget. I ett taxeringsbeslut slår verket fast att Teakdeck var den egentliga arbetsgivaren. Bolaget krävdes på närmare 850000 kronor i arbetsgivaravgifter. Några löneskatter eller sociala avgifter har inte betalats från PSL – vare sig i Danmark eller Sverige.
Teakdeck överklagade till förvaltningsrätten och hävdade att PSL visst var ett bemanningsföretag – med 100 anställda förare. Det blev inget gehör. Domstolen gick helt på Skatteverkets linje.
Huvudmannen, Bo Holmqvist, begärde ny prövning – den här gången i Kammarrätten i Göteborg. Den 11 oktober föll domen.
Även Kammarrätten anser att Teakdeck ska betraktas som den riktiga arbetsgivaren för chaufförerna. Företrädaren, Bo Holmqvist, har till och med skrivit under anställningsavtal. I PSL:s namn. Domstolen menar också att det måste ha varit uppenbart för Teakdeck att PSL:s påslag på tio procent inte räcker för att betala några arbetsgivaravgifter.
Teakdeck krävs nu på arbetsgivaravgifter, plus skattetillägg. I en separat dom slår Kammarräten fast att Bo Holmqvist varit bolagets företrädare. Han åläggs nu, tillsammans med konkursboet, att betala 845 996 kronor.
Bo Holmqvist har två månader på sig att överklaga till sista instans, Högsta förvaltningsdomstolen. Där krävs så kallat prövningstillstånd.
Minst ett 15-tal åkerier figurerar i lönehärvan kring PSL och Staff Road. Tvisten med Teakdeck är den första som prövats i Kammarrätten.