Close
”Jag kommer med lite ny energi”, säger Jimmy Ovesson som nu arbetar med Transports kartläggning och upplysning om åkeribranschen.
Close

Ny duo vill bringa ordning och reda i transportsektorn

Åkeri. – Ska jag vara ärlig så klarar vi oss inte längre utan utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha samma lön och rättigheter som vi, säger Jimmy Ovesson. Han har tagit klivet in i Transports verksamhet för att försöka bringa ordning och reda i åkeribranschen.

För några år sedan startade Transport projektet Ordning och reda i åkeribranschen för att granska, upplysa politiker och myndigheter och väcka opinion om den hårt konkurrensutsatta sektorn.

Projektet är nu en integrerad del i förbundets internationella verksamhet. Och Jimmy Ovesson arbetar sedan ett par veckor tillsammans med Tommy Jonsson. Den senare kommer från Jönköpingsavdelningen och var med från start, har kartlagt utländska transporter och åkt landet runt på upplysnings-turné bland tjänstemän, makthavare och Transportmedlemmar.

Jimmy Ovesson var murarlärling, men bytte bana till lastbilschaufför när utländska konkurrenter blev allt vanligare i byggbranschen. Som tankbilschaufför, bulk-, farligt gods- och fjärrbilsförare har han sedan upplevt samma utveckling i transportsektorn. Hans fackliga bana började som skyddsombud på Hoyer. Jimmy Ovesson har sedan haft en rad fackliga uppdrag på både förbunds- och avdelningsnivå.

Parallellt med arbetet inom ordning och reda kommer han att sitta kvar som ordförande, studie- och ungdomsansvarig i avdelning 51, som sträcker sig från Kristianstad, över Blekinge, Kronoberg och Kalmar upp till Oskarshamn.

Varför vill du jobba med ordning och reda inom åkeri?

– Därför att jag kommer från branschen och fortfarande är tankbilsförare i hjärtat. Jag vill vara med och jobba för en förbättring.

– När jag körde fjärrtransporter i Norden och låg ute på vägarna gjorde jag samma jobb som chaufförerna från öst. De var mina kollegor, men skillnaden var att jag gick in på vägkrogarna och åt medan de stod ute och lagade sin mat. Jag vill att vi ska ha samma löner och villkor.

Dagens situation beskriver Jimmy Ovesson som ett svek mot den svenska modellen med kollektivavtal, som ”våra fackliga föregångare byggt upp”.

– Som de utländska chaufförerna lever i Sverige nu levde vi för hundra år sen, säger han.

Är det någon åkerifråga du brinner särskilt för?

– Det jag brinner extra för är stora svenska och globala företag som utnyttjar systemet. Bolagen har ofta kollektivavtal på arbetsplatserna i hemlandet och skriver fina uppförandekoder, code of conducts, men sen utnyttjas underentreprenörerna hårt. Det är likadant inom både bygg och åkeri, man bryr sig inte.

I övrigt handlar arbetet inom ordning och reda om att marknadsföra Transports förslag för att förbättra branschen och nå ut, på bred front, berättar Jimmy Ovesson.

– Jag är övertygad om att många av våra medlemmar inte känner till vårt arbete inom åkeribranschen. De vill vi ha kontakt med. Vi kan komma till medlemsmöten på avdelningarna och berätta, säger han.

Ordning och reda samarbetar med flera nationella och internationella fack och Ikea står på dagordningen för ett möte med fackförbund från Belgien, Frankrike, Danmark, England och Internationella Transportarbetarefederationen i dag och i morgon. Annars arbetar duon med kartläggning av ett antal åkerier, vilka transporter de har och om företagen finns regelmässigt i Sverige eller lämnar landet efter leveranserna. Exakt vilka eller var vill Jimmy Ovesson inte avslöja.

Han lyfter fram konsumenternas makt och tror att många är beredda att betala lite mer för transporterna, om vi får veta att de sker på schysta villkor med vettiga löner. Jimmy Ovesson drar en parallell till eko- och fairtrade-produkter som ökar i försäljning.

– Säg att du betalar några procent extra. Samtidigt vet du att Sverige får in mer skatteintäkter, som bidrar till vår gemensamma välfärd.

– Du kan ju också passa på och fråga försäljaren om transporterna nästa gång du handlar på Ikea. Du får väl knappast något svar, men andra kunder kan i alla fall snappa upp frågan och förhoppningsvis sprida den vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan:
    28 juni, 2018

    Vore bra med någon som har samma driv på backsidan. Är ju under all kritik med regler, lagar och framförallt lönerna. Undersköterskor gnäller för att dom har dålig lön. Dom borde prova att köra taxi på minimilön...

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.