Close
Nya ellastbilen för stadstrafik visas mitt i snöyran.
Close

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Ellastbilen Volta Zero
Volta Trucks visar sin nya elbil för stadsdistribution.

Snön föll och föll på den svartvita bussliknande distributionsbilen, Volta Zero, framkörd i ett industriområde i västra Stockholm för att visas upp för inbjudna transportintressenter.

Stora tillverkare av ellastbilar som Volvo och Scania finns redan. Varför ska ett åkeri satsa på en ny okänd uppstickare?

– De etablerade företagen använder sig främst av bilar som redan finns och konverterar dem till ellastbilar. Det är inget fel med det men vi har utvecklat en helt ny ellastbil där säkerhet och arbetsmiljö står i centrum, säger Per Haugland på Volta trucks.

– Vi har en ny lösning när det gäller placeringen av motorn och kan därför sänka hytten. Den är integrerad i bakaxeln och mycket mindre än en dieselmotor. Vårt batteripack ligger under lastplanet och är centrerat för att få bästa viktfördelning. Men oavsett modell och tillverkare är ju målet det samma, att vi ska få renare luft.

Höga insteg

För fem, sex år sedan när ellastbilen bara fanns på ritbordet besökte Volta trucks grundare Carl-Magnus Norden och trafikutvecklingskonsult Per Haugland. Transportarbetareförbundets ledning. De ville få respons på sin ritning. Dagens lastbilar med höga insteg kom på tal – och chaufförer som hoppar ner fast de inte ska – och får onda knän och leder. Lösningen blev ett lågt insteg, jämförbart med att kliva av en buss för att minska arbetsskadorna.

Skjutdörrarna, på bägge sidor, öppnas med ett knapptryck så att man kan stiga ut på den säkraste sidan. Tanken är att inte kollidera med gående och cyklister, som också trängs om utrymmet i stadsmiljön och riskerar att träffas av uppslängda bildörrar.

Det som kanske sticker allra mest i ögonen är rattens och förarens placering, inte till höger eller vänster utan mitt i hytten. Varför då?

– På så sätt får du mycket bättre sikt över den omgivande trafiken och kan stiga ur på både höger och vänster sida. Du behöver inte beställa höger- eller vänsterstyrning, svarar Per Haugland.

Att förarplatsen är placerad på en betydligt lägre nivå än i traditionella lastbilar underlättar också ögonkontakt med gående och cyklister, tillägger han.

Men det tar bort charmen och känslan av att sitta högt?

– Det fungerar för fjärrtransporter men inte i stressig stadstrafik. I den här lastbilen sitter du med 1,70 meters ögonhöjd och har lätt att få ögonkontakt med gående och cyklister.

Vad säger chaufförer om mittplaceringen?

– Volta Zero har testats i trafik i London och Paris och där uppskattade förarna att de får mycket bättre sikt. Det finns säkert de som inte gillar det. Men jag har själv kört lastbil och min inställning är: Pröva först innan du säger vad du tycker, säger Per Haugland.

Han trycker på att Volta trucks är ett svenskt företag och att lastbilen är svensk, fast den utvecklats i England och ska tillverkas på en fabrik i Österrike. De första ellastbilarna ska börja rulla under andra kvartalet 2023, berättar företagets grundare Carl-Magnus Roden. Så en beställning nu ska kunna resultera i en lastbil näst år.

– Vår plan är att tillverka 2 000 bilar 2023.

Volta trucks siktar först på de större europeiska städerna och längre fram på USA, berättar han.

Elpriserna rakar i höjden och elbrist hotar. Är det rätt tid att lansera en ellastbil?

– Ja, det tycker jag, dieselpriserna rakar ju också i höjden. Ellastbilar ska vara på rätt ställen, i städer där man satsar på bättre miljö. Volta Zero går tyst så både chaufförer och stadsbor kommer att må mycket bättre, säger Per Haugland. Han tillägger:

– Lastbilar i dag ser ut som de gjort i många många år. Det är dags att tänka nytt och på vad nästa generation av lastbilsförare och företag vill ha. Jag tror vi kommer fortsätta mot en ännu mer teknisk miljö. E-handeln växer och alla vill ha mer och mer transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.