Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

– Det är dags för vägtransporterna, lastbilar och bussar, att vara med och bidra till att minska utsläppen av växthusgaser. Det är nödvändigt om vi ska nå EU:s mål att minska koldioxidutsläppen med minst 40 procent till år 2030, säger EU-parlamentarikern Jytte Guteland (S).

Hon är den enda ordinarie svenska ledamoten i parlamentets miljöutskott och tillägger att ribban kanske måste sättas ännu högre – om EU ska nå upp till Parisavtalets mål på under två grader eller helst 1,5 graders höjning av temperaturen.

Frågan om det nya rapport- och övervakningssystemet har manglats genom EU:s instanser under lång tid innan klubban föll vid Europaparlamentets pågående möte i Strasbourg.

De nya reglerna börjar gälla den första januari 2019 och innebär att medlemsländerna ska börja övervaka tunga fordon, som registreras för första gången i unionen. Beslutet innebär också att EU-länderna och fordonstillverkarna ska skicka in rapporter varje år om mätningar och utsläpp till EU-kommissionen. Uppgifterna ska samlas i ett centralt dataarkiv, som hanteras av Europeiska miljöbyrån.

Inrapporteringen påbörjas olika år för olika typer av fordon.

De nya skyldigheterna gäller bara nya fordon. Äldre, mer miljöförstörande lastbilar kommer att finnas kvar och ta tid att fasa ut. Hur ser du på det?

– Det är naturligt att man börjar fokusera på nytillverkade fordon. Det är där en förändring i första hand är möjlig. Sedan utesluter naturligtvis inte det att man i ett senare skede också överväger åtgärder för alla fordon som rullar på vägarna, svarar Jytte Guteland.

Uppgifterna om den tunga trafiken i det centrala registret ska analyseras och sammanställas till årliga rapporter för att kommissionen ska få en uppfattning om utsläppen.

Kontrollerna är omfattande. 77 olika mätvärden ska kollas upp, bland annat luftmotståndet som är viktigt för en lastbils bränsleeffektivitet. Kommer EU-länderna att följa detta?

– Jag förväntar mig förstås att länderna kommer att följa regelverket. Det är en grundförutsättning för en fungerande lagstiftning. Förhandlarna har dessutom understrukit att det är viktigt att övervaknings- och rapporteringssystemet är användarvänligt för alla transportföretag, oavsett storlek och resurser, säger Jytte Guteland.

Sanktioner införs också. EU-kommissionen får möjlighet att döma ut böter på max 30 000 euro om en lastbilstillverkare har felaktiga uppgifter i sin redovisning. Men bara om det går att bevisa att avvikelsen är uppsåtlig eller görs av grov oaktsamhet. Vad är din inställning till det?

– Det är viktigt att säkerställa att uppgifterna som rapporteras är tillförlitliga. Det är därför kommissionen fått möjligheten att verifiera och vid behov korrigera de slutliga uppgifterna. Regler är till för att följas och om någon fuskar är det rimligt att det får konsekvenser.

Du säger att det nya systemet är ett första steg för att minska utsläppen från tung trafik. Vad blir nästa steg?

– EU-kommissionen har nyligen presenterat ett lagförslag för utsläppsvärden också för tunga fordon. Det skulle innebära att nivåerna av koldioxidutsläpp måste minska med 15 procent till år 2025 och med 30 procent till 2030. Förslaget ska nu beredas av EU-parlamentet och Ministerrådet med medlemsländernas miljöministrar.

Leder kontrollsystemet till jämlik konkurrens mellan medlemsländerna? Fattigare länder kan ju konkurrera länge med gamla, mer miljöfarliga bilar?

– Det viktigaste är att EU lägger grunden för hur tunga fordon faktiskt ska börja minska utsläppen. I takt med att rapporteringen och överblicken förbättras och om kommissionens förslag om minskade koldioxidutsläpp införs, stärks möjligheterna att minska utsläppen.

– När det gäller möjligheterna att köra med gamla fordon ska man komma ihåg att EU-länderna är skyldiga att minska de samlade utsläppen från transportsektorn, enligt den så kallade Ansvarsfördelningsförordningen. Det innebär att det kommer att finnas krav på hela transportsektorn att minska utsläppen. Det tror jag kommer att stärka den politiska viljan att arbeta för mindre utsläpp på nationell nivå, säger Jytte Guteland.

Fotnot. Beslutet kan hittas under benämningen 2017/0111 (COD),  CO2 emissions from and fuel consumption of new heavy-duty vehicles.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Davids krönika. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.