Ny fällande dom mot David Strid
För två år sedan dömdes David Strid, tidigare huvudman i Skaraslättens Transport, till fyra års fängelse i Göteborgs tingsrätt. Domen överklagades. För några veckor sedan kom domen. David Strid fälls igen, men får straffet kortat med sex månader.
– Åtalet innebar en förtroendekris för oss, men i dag är det ett avslutat kapitel. Vi har faktiskt kollektivavtal med Transport nu, säger Samuel Ask, som tagit över vd-stolen i Skaraslättens Transport.
I utkanten av Skara ligger åkeriföretaget som på några år blev ett av branschens mest omtalade. Några unga killar startade i liten skala
och drev snabbt upp en verksamhet med uppåt 400 miljoner i omsättning.
Ledare för bolagsgruppen, Skaraslättens Transport, var David Strid. Han förestod själv GCT containerterminal och Quatron, där lastbilarna fanns. Förarna hämtades i huvudsak från en firma med namnet Chaufförshjälpen.
Hösten 2011 hade ekobrottspolisen börjat syna David Strids affärer. Misstankar väcktes om svarta löner som täcktes med luftfakturor.
Vintern 2012 inleddes en omfattande rättegång mot sammanlagt sju personer. Bland dem fanns David Strid och Sadik Fazlijaj, som åtminstone på papperet var den som drev Chaufförshjälpen.
Såväl Strid som Fazlijaj nekade till brott, men båda fälldes. Strid för grovt skattebrott och försvårande av skattekontroll. Han fick fyra års fängelse och näringsförbud i tio år.
Sadik Fazlijaj dömdes till tre års fängelse och näringsförbud i sju år – för bland annat grovt bokföringsbrott och medhjälp till grovt skattebrott.
Sammanlagt fem personer fälldes i härvan och fyra av dem valde att överklaga till hovrätten.
Både Strid och Fazlijaj hävdade att åtalet skulle läggas ner helt – med hänvisning till förbudet mot dubbelbestraffning som seglade upp mitt under processen. Bakgrunden är en rättsprincip som säger att ingen ska kunna bli straffad två gånger för ett och samma brott. Eftersom Skatteverket redan ”dömt ut” skattetillägg, var saken utagerad, ansåg de åtalade.
Hovrätten avslog yrkandet och det blev nya fällande domar i hovrätten. Sadik Fazlijaj får samma påföljd som tidigare. För David Strid mildras straffet till tre år och sex månader i fängelse. Näringsförbudet kortas till sju år.
När David Strid häktades 2011 fick Samuel Ask ta över rodret i Skaraslättens Transport. Hur ser han på hovrättsdomen?
– Den påverkar inte oss i dag. David Strid är inte verksam i bolaget längre, inte på något sätt. Vi har precis träffat facket, Transport, och diskuterat kollektivavtalet. Skaraslättens Transport har gått med i Biltrafikens Arbetsgivareförbund.
Förra året omsatte Skaraslätten omkring 200 miljoner kronor och det syns i Göteborgs hamn. De vita dragbilarna kör in och ut i ID-kontrollen, för att hämta containrar.
Ute på Risholmen fortsätter containerhanteringen, om än i minskad omfattning. Vid strandkanten står polskregistrerade personbilar och två husvagnar som sett sina bästa dagar.
Ett par chaufförer har parkerat dragbilarna utanför grindarna. En av dem vevar ner sidorutan. Han är polack. Ler vänligt. Jo, han jobbar på Skaraslättens Transport. Egen firma? Han skakar på huvudet, förstår inte min fråga.
Vad säger Samuel Ask? Hur är åkeriverksamheten organiserad i dag?
– Vi sysselsätter 100–120 bilar. En del fordon har vi kvar själva. Men målet är att sälja dem och i stället köpa in transporttjänsterna från andra företag. Fast övergången tar lite tid. Marknaden för lastbilar är lite kärv i dagsläget.
Hur är det med Skaraslättens förare – är de anställda eller egenföretagare?
Samuel Ask säger:
– Både och. Fast våra förare har inte åkt på några upptaxeringar, som det pratas om nu. Vi har lärt oss läxan.
Borta vid containerhamnen träffade jag en chaufför som uppgav att Andreassons åkeri i Veddige är ett av bolagen som kör för Skaraslättens Transport. Stämmer det?
– Jo, säger Samuel Ask. Andreassons kör för många transportföretag, bland annat vårt.