Ny framtid för karlar och skopor från hamnen?
Huset ska rivas, där finns ingen återvändo. Men hos dem som vill bevara muralmålningarna med motiv från hamnarbetarnas vardag har det väckts ett litet hopp igen.
Konstnären Ingemar Callenberg hade själv jobbat i hamnen innan han i början av 1950-talet gjorde väggmålningarna med motiv från just hamnarbetarnas vardag. De har sedan dess prytt väggarna inne i ovala Kolingsborg, som ligger mitt i Slussen i Stockholm.
– Vi kämpar på, säger Margareta Ståhl, som tidigare jobbade på Arbetarrörelsens arkiv. Det är viktigt att vi får ha kvar även arbetarkonst, men väldigt ofta försvinner den för att det kostar pengar att bevara.
Hoppet som har väckts hos henne och de andra kulturpersonligheterna i Callenberggruppen startade med ett nytt besked från kulturnämnden i Stockholms stad. Ledamoten Ann Mari Engel (V) berättar:
– Beslutet att byggnaden ska rivas är ju fattat och inget som vi kan göra något åt. Däremot har nämndens majoritet frågat Stadsmuseet hur det kan gå till att flytta eller kopiera väggmålningarna för att bevara dem i området, kanske på själva museet.
– Det ska finnas fungerande tekniker och vi vill ha en prislapp på dem. Jag hoppas att vi får en redovisning till nästa möte med nämnden. Det hålls slutet av augusti.
Den klassiska byggnaden rymde från början både hamnkontor och personalutrymmen, arbetsgivarnas förbund och hamnarbetarnas fack, Svenska Transportarbetareförbundet. Olika diskotek och klubbar har sedan hållit till i lokalen, och målningarna har varit övertäckta med plywoodskivor.
Under sommaren har ytterväggarna prytts med graffiti. Det projektet startade i väntan på att byggnaden ska rivas under hösten. Callenberggruppen har försökt få staden att öppna lokalerna för visningar, men fått nobben.
Stockholms stadsmuseum har fotograferat målningarna och visar 64 olika bilder i sitt digitala bildarkiv.