Ny frist för griprum i tunnelbanan
Storstockholms Lokaltrafik, SL, drog i bromsen. Företaget överklagade kravet på fler speciella rum, dit tunnelbanans ordningsvakter kan föra omhändertagna personer. Nu går Förvaltningsrätten på Arbetsmiljöverkets linje, men ger SL en ny tidsfrist. Den 10 mars 2014 ska fler rum vara på plats, annars får SL böta tre miljoner kronor.
Arbetsmiljöverkets första frist för att ordna fram så kallade trygghetsrum löpte egentligen ut den 13 maj i år.
– Jag var rädd för att SL skulle dra ut ytterligare på tiden genom att överklaga. Bolaget kommer att behöva den här nya fristen de fått, men jag tror ändå inte de kommer att hinna åtgärda problemet. Jag tycker inte de är trovärdiga i sitt sätt att hantera utbyggnaden av trygghetsrum, säger Transports regionala skyddsombud Björn Brevik på Stockholmsavdelningen.
Han är luttrad efter att ha drivit frågan sedan 2001, trots att Transport på senare år fått myndighetsstöd.
De särskilda rummen är till för att tunnelbanans ordningsvakter ska kunna gå undan med omhändertagna personer, för visitation eller väntan på polis.
I juli förra året fanns bara nio godkända rum. De brukar vara på tre till fyra kvadratmeter och ha kameraövervakning. På alla övriga stationer får vakterna hålla kvar den de gripit ute i allmänna utrymmen, alternativt dra sig undan till andra lokaler, som soprum.
Det innebär att farliga situationer kan utvecklas, både för personer som passerar, vakterna och de som gripits. Omhändertagna kan också känna sig kränkta av offetligheten, argumenterar Transports skyddsombud.
Transportarbetaren har sökt SL:s trygghetschef Jeanette Hedegüs för en kommentar och svar på frågan om antalet griprum ökat fram till nu, men inte lyckats. Björn Breivik får alla ärenden om nya rum på sitt bord och han nyligen fått besked om att fem nya utrymmen ska stå klara inom kort. Till det ska ytterligare fem tillkomma under sommaren.
SL har länge framfört att man vill åtgärda problemet och sagt att ambitionen är att färdigställa sex till åtta rum per år. Arbetsmiljöverket anser dock att takten är för långsam. Förra sommaren ledsnade myndigheten och krävde att företaget skulle ordna gripanderum, åtminstone vid alla slutstationer och knutpunkter, där flera linjer möts. Myndigheten kallar det ett ett minimikrav, medan Transports Stockholmsavdelning velat gå hårdare fram.
– Jag tycker att Arbetsmiljöverket kunde ha krävt trygghetsrum på alla stationer eller åtminstone på dem där man efter riskbedömning ser att de behövs, sa regionala skyddsombud Björn Breivik tidigare.
Han uppfattar en annan broms för utbyggnaden. Visitationsummen ger inga inkomster till SL, till skillnad från om företaget hyr ut lokalerna till kaféer med mera.
SL: presstjänst sa i en intervju i Transportarbetaren i slutet av juli att man skulle jobba på och inte överklaga till förvaltningsrätten. Senare ändrade sig företaget dock och kallade i sin överklagan tidsfristen ”helt orimlig”. Den behöver ”ersättas med en som återspeglar den faktiska tidsåtgången för att iordningsställa trygghetsrum där också bygglovsprocesser och annat beaktas.”
Bolaget anför att tunnelbanenätet är en ”mycket komplex miljö”. Till Förvaltningsrätten skriver bolaget också att den typen av rum ”lämpar sig för vissa stationer medan andra lösningar, såsom till exempel mobila trygghetsenheter, skulle kunna erbjuda mer adekvat skydd” för arbetstagarna.
Företaget förklarar vidare att SL har ett eget säkerhetsprojekt och inte är överens med myndigheten om vilka stationer som behöver visitationsrum. ”Baserat på ingripandestatistik finns det andra stationer där ett trygghetsrum skulle göra större nytta”, menar trafikbolaget.