Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket
Close
Lastbil med ny front före krocktest med personbil.
Close

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Lastbilar svarar bara för 6 procent av trafikmängden, men är ändå inblandade i var femte dödsolycka på vägen. Oftast är det inte lastbilsföraren som orsakar frontalkrockarna, två gånger av tre kommer personbilen över på fel sida av vägen, men konsekvenserna blir mycket allvarliga.

Förutsättningen för att en förare i en personbil ska kunna överleva en frontalkrock med ett tungt fordon är att personbilskupén bevaras intakt. Det går i dag inte att garantera ens i moderna bilar.

Lösningen på problemet kan i stället vara en ny typ av stötdämpande front, som i Trafikverkets krocktest har fästs framför lastbilens ordinarie front. Prototypen, som forskarna tagit fram, är mjukare och tar upp mer energi än den vanliga.

– Krocktestet visar en tydlig skillnad, säger senior sakkunnig Rickard Fredriksson på Trafikverket.

Han syftar på att bilkupén vid försöket trycktes ihop 30–60 procent mindre än om bilen krockat med en lastbil utan stötdämpande front. Att sådana fronter inte utvecklats tidigare menar bedömare beror på att de ansetts ”stjäla plats” från lastutrymmet, men nu tillåts lastbilsekipage på upp till 34,5 meter.

Trafikverket, Chalmers och fordonsindustrin planerar nu ett gemensamt projekt för att vidareutveckla idén. Man hoppas kunna utveckla en standard för krockprov av lastbilar som kan införlivas i det europeiska trafiksäkerhetssamarbetet Euro NCAP till 2030.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Mikael Andersson:
    19 juni, 2024

    Den av Chalmers forskares utvecklade krockenergiabsorberande bumpen nedtill i fronten borde integreras som en del av fronten på alla lastbilar.Den skulle givetvis reducera dödsolyckor med bilar men också för fotgängare och cyklister som röker komma i vägen.

  2. Peter Jansson:
    7 juni, 2024

    Jag har i alla tider förespråkat att det på lastbilar och andra tunga fordon som bussar att det skall finnas en krockkudde eller något liknande för att minska skaderisken för både personerna i personbilar men även för chauffören av det tunga fordonet.Äntligen verkar det som de har börjat tänka i dessa banorna som vi yrkeschaufförer har förespråkat i evighet.Nu är jag pensionär och färdas nästa aldrig med bil eller i andra fordon på våra vägar längre.

Lästips:

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Jennie Agerblom på Elmia Lastbil 2024

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.