Ny granskning gav Kurt 50 000 kr på ett bräde
Lagom till jul fick arbetslöse Kurt Eriksson presenten han knappt vågat hoppas på. Transports a-kassa har gjort en ny beräkning och kommit fram till att han trots allt har rätt till ersättning. – Jag fick ut 40 000 kronor retroaktivt, efter skatt. Jag är jättenöjd!
I november skrev Transportarbetaren om flygmekaniker Kurt Eriksson. Efter 36 års arbete för SAS på Arlanda hade han och ett 60-tal andra mekaniker blivit uppsagda.
I juni 2015 stod Kurt utan jobb. Han kände sig ändå lugn. Han hade ju varit med i facket och a-kassan under alla år.
Brevet som kom från kassan blev en chock. Kurt Eriksson uppfyllde inte kraven för att få ersättning.
På grund av en stroke hade han bara jobbat halvtid de senaste 14 åren. Halvtid räcker normalt för att klara villkoret för a-kasseersättning. Men. På SAS Tech sker det mesta av flygplansunderhållet nattetid och de anställda har fått igenom en rejäl arbetstidsförkortning. Heltid motsvarar 32 timmar.
Kurts halvtid innebar 16 timmar jobb i veckan. A-kassan kom fram till att det fattades ett par veckotimmar för att han skulle komma upp i de 80 timmar per månad som är grundkravet i arbetslöshetsförsäkringen.
När Transportarbetaren hälsade på Kurt var han bekymrad. Han levde på sparade pengar och jagade jobb.
– Fast vem anställer en gubbe på 60 år som dessutom är sjukpensionär på halvtid, undrade han då.
Kurt Erikssons historia skapade frustration både i facket och på a-kassan. Han hade trots allt jobbat halvtid och betalat avgift till kassan i 36 år.
Hemma i stugan skrev Kurt ihop en överklagan till förvaltningsrätten. Den hamnade först hos a-kassan som gjorde en ny djupdykning i ärendet.
Det visade sig att SAS betalat ut både semesterersättning och sjuklön i klump. När lediga tid och sjukdagar lagts ut på rätt ställen fick a-kassan ihop åtta månader där Kurt nått tröskeln på 80 timmar.
I mitten av december fick han beskedet från Transports a-kassa. Han är berättigad till ersättning.
– Jag fick 50 000 kronor på ett bräde. Minus lite skatt. Jag blev oerhört lättad. Ekonomiskt hade det börjat bli riktigt kärvt. Jag har fortsatt söka jobb, men den dörren ser ut att vara stängd.
En liten dos besvikelse finns dock kvar, förklarar Kurt Eriksson:
– Jag vände mig till Transports avdelning och bad om hjälp att skriva ihop min överklagan. Ingen hörde av sig, så till slut skrev jag själv. Det kändes jobbigt när man inte är någon mästare på kanslisvenska.