Ny juristförsäkring för alla LO-förbund

Försäkringsbolaget Help vill sälja en juristförsäkring till alla svenska LO-förbund. Elektrikerförbundet har redan sagt ja, precis som sju förbund i Norge. Försäkringen skulle ge medlemmarna juridisk hjälp vid till exempel bodelning och i vissa fall indragna körkort. Men frågan är om det är värt pengarna?

Elektrikerförbundet är nu ”förbundet där alla får juristförsäkring”.

Det innebär 15 timmars fri juridisk rådgivning från Helps jurister och betalda rättegångskostnader upp till två miljoner kronor.

Utan försäkring börjar i regel kostnaden för juridisk hjälp på 1 500 kronor i timmen. Även Transports medlemmar kan få juridisk hjälp genom sin hemförsäkring K-hem, men bara när det gäller alvarligare ärenden.

Helps försäkring har också sina begränsningar. Företaget erbjuder bara hjälp i ”privaträttsliga” ärenden, inte i ”straffrättsliga”. Det innebär att de inte skulle hjälpa till om försäkringstagaren gav någon på käften eller åkte fast för stöld, det vill säga brott som ger straff. Försäkringen går heller inte att utnyttja i konflikter med arbetsgivaren, sådana frågor sköter respektive förbund. Help skulle däremot ta sig an till exempel bygglovsproblem eller reklamationsärenden till bångstyriga försäljare.

Behoven för olika förbunds medlemmar skiljer sig en aning och för Transports medlemmar skulle förstås trafikförseelser och indragna körkort vara viktiga frågor. Help är villiga att hjälpa till med ett indraget körkort så länge man inte kört full, för fort, eller i arbetet. Försäkringsbolaget har i vissa fall gjort undantag när det gällt fortkörning och att det skett i arbetet, men aldrig för fylla. Help hjälper heller aldrig till med böter.

Så om budbilsförare Kalle på arbetstid kör 50 kilometer i timmen på en 30-väg och får böter och blir av med körkortet kommer Help inte att erbjuda hjälp annat än i undantagsfall. Det har som sagt förekommit att de hjälpt förare som kört för fort i tjänsten att få tillbaka sitt körkort snabbare, men det finns inget i Helps kontrakt som binder dem att ta sig an sådana fall.

Säg istället att Kalle efter jobbet backar ut i gatan på ett så vårdslöst vis att han får böter och blir av med körkortet. I ett sådant fall hjälper Help till med att försöka få tillbaka körkortet eller korta tiden för avstängningen, men inte med böterna. Försäkringsbolaget hjälper också till om man vill ha en körkortsindragning som beror på till exempel sjukdom omprövad. Sådana fall har förekommit.

Försäkringen kostar just nu 60 kronor i månaden för de elektriker som valt den som tilläggsförsäkring, men kommer från den 1 november gälla alla Elektrikerförbundets medlemmar. Den kommer då bekostas av Elektrikerförbundet utan att medlemsavgiften höjs.

Om Transport skulle erbjuda alla sina medlemmar Helps juristförsäkring skulle det kosta förbundet dryga 34,5 miljoner kronor om året, eller 600 kronor per medlem och år (räknat med vissa rabatter). Om Transport valde att köpa försäkringen skulle det troligen kräva en höjning av medlemsavgiften.

Dessutom ingår som sagt ett rättsskydd i Folksams kollektiva hemförsäkring, K-hem, som alla förbundets medlemmar redan har. I hur stor utsträckning Transports medlemmar känner till eller utnyttjar sitt befintliga rättsskydd är oklart, men i det finns möjlighet att få hjälp med till exempel vårdnadstvister och ekonomiska tvister mellan privatpersoner som gäller värden över drygt 22 000 kronor.

Det erbjuds däremot ingen rådgivning eller hjälp i mindre frågor, som de som ryms i de 15 timmars rådgivning som Help erbjuder. Help använder också sina egna jurister till skillnad från Folksam, som bara betalar arvodet för en utomstående advokat. Folksam hjälper inte heller till med körkortsfrågor.

Joachim Erman är chef för Helps Sverige­filial. Han säger att idén är att försäkringen ska se likadan ut för alla förbund som ansluter sig.

– Helps vision är att alla ska kunna få juridisk hjälp och trygghet. Jag tycker det är en rättvisefråga. Vi tror att tio procent av försäkringstagarna kommer utnyttja försäkringen årligen.

Han berättar också att Help snart har hjälpt 700 av Elektrikerförbundets medlemmar med frågor om stort och smått.

Nina Embrin är ansvarig för försäkringarna på Elektrikerförbundets region syd. Hon är positiv till juristförsäkringen än så länge.

– När någon medlem haft problem med ett företag har det ibland räckt med att en av Helps jurister ringt upp företaget och förklarat att vår medlem har kostnadsfri juridisk hjälp, för att det ska lösa sig. Det finns till och med en app som direkt sätter en i kontakt med en jurist om man behöver hjälp, säger hon.

Hon berättar också att flera av hennes arbetskamrater redan har utnyttjat den juridiska rådgivningen.

– När vi fick tillgång till försäkringen var det många som direkt tog hjälp att skriva testamenten och ordna olika kontrakt. Det har varit jättebra, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.