Ny konkurrenssituation för nattmackarna

I slutet av 1990-talet pågick en intensiv kamp om tillgänglighet mellan olika mackar. Fler och fler började med nattöppet, även lilla Söderköping hade två dygnet runt-öppna stationer. I dag är konkurrenssituationen en annan och nu tävlar stationerna om kunderna på andra sätt.

Den tid när macken var det enda stället att köpa mjölk eller ett paket cigaretter efter klockan 18 är sedan länge förbi. Mängder av livsmedelsbutiker har utökat sina öppettider och stängning klockan 22, varje dag, är inte längre ovanligt.

Det har gjort att bensinstationerna har fått det svårare att slåss om kunderna.

Totalt sett har antalet försäljningsställen för drivmedel minskat i Sverige under många år. 1968 fanns närmare 9 000 bensinstationer, i dag finns inte ens en tredjedel kvar.

– De senaste tio åren har varit ett stålbad och antalet mackar, i hela branschen har sjunkit kraftigt. Drivmedelsförsäljningen sprids på de mackar som finns kvar och kundkretsen gör det också. Ändå är det svårt att få det att fungera, säger Claes Weidar, stationschef på Statoil i Söderköping.

För att kunna slåss om kunderna med stormarknaderna måste mackarna hitta något annat att locka med.

– Bekvämlighet, enkelhet och närhet är det vi har att konkurrera med. Det är ju mycket tuffare nu. På Statoil utvecklar vi kaffekonceptet och vi har loungedelar för att man ska kunna ta en riktig paus, säger han.

I Söderköping är det särskilt svårt under vinterhalvåret.

– Det är lite konstgjord andning då. Det är sommartrafiken som gör att vi går runt, säger Claes Weidar.

Magnus Vilén, som driver Shellmacken i staden, intygar också att det är betydligt tuffare när sommartrafiken har lagt sig.

– Är det något som någon behöver på natten så kommer de ju hit. Men vintertid är det ganska tyst, säger han.

Trots det har Magnus Vilén inte funderat över att ändra öppettiderna.

– Jag tror nog att behovet av en nattöppen butik finns. Sedan är det frågan om det alltid är lönsamt.

På OKQ8, mitt emot Shell/7-Eleven, styr Nedim Can sedan förra våren. Han stänger redan vid tio på kvällen, och kommer inte att ändra på det.

– Jag tror inte så mycket på det här med dygnet runt-öppet. Det skulle bli för stora personalkostnader, säger han.

För att ha öppet sent krävs också ännu större fokus på säkerheten. Rekommendationen är att ha dubbelbemanning eller nattlucka. Vissa stationer är till och med ålagda av Arbetsmiljöverket att ha detta eftersom det är en osäker situation för personalen.

År 2001 gjordes en pilotstudie bland nattöppna detaljhandlare i centrala Stockholm. Den visade bland annat att över en fjärdedel av de anställda hade utsatts för fysiskt våld under det senaste året. Mer än varannan hade också utsatts för hot om våld. Dessutom var en stor majoritet, åtta av tio, rädda att bli hotade.

Detta drev på utvecklingen av säkerhetssystemen på stationerna.

Statoil har till exempel satsat på utbildning för all personal, slutna kontanthanteringssystem på alla stationer, och kameraövervakning. På samtliga dygnet runt-stationer finns dessutom automatiska dörrlås och nattlucka.

– Det gäller att försöka förebygga riskerna. Vi har identifierat att rånare oftast vill ha kontanter och då vill vi ta bort möjligheten för dem att få det, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetsansvarig på Statoil Fuel & Retail Sverige.

När det gäller framtiden för de nattöppna stationerna tror Torbjörn Lenstad att det kommer att ligga på ungefär samma andel som i dag.

– När vi bygger nya stationer letar vi efter platser där det är mycket trafik och många potentiella kunder, för att få kalkylen att gå ihop. Det som skulle kunna ändra det är om konkurrensbilden ändras, säger han.

På Shells stationer är det upp till handlarna att bestämma om öppettiderna, vilket gör det svårt att säga något generellt om framtiden.

– Vi har en diskussion, men en handlare som driver en verksamhet anpassar sig alltid efter kundunderlaget, säger Erica Samuelsson. Hon är marknads- och informationschef på St1, som äger Shell.

Av de Shellstationer som har ett samarbete med 7-Eleven är majoriteten öppna dygnet runt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.