Ny konkurrenssituation för nattmackarna
I slutet av 1990-talet pågick en intensiv kamp om tillgänglighet mellan olika mackar. Fler och fler började med nattöppet, även lilla Söderköping hade två dygnet runt-öppna stationer. I dag är konkurrenssituationen en annan och nu tävlar stationerna om kunderna på andra sätt.
Den tid när macken var det enda stället att köpa mjölk eller ett paket cigaretter efter klockan 18 är sedan länge förbi. Mängder av livsmedelsbutiker har utökat sina öppettider och stängning klockan 22, varje dag, är inte längre ovanligt.
Det har gjort att bensinstationerna har fått det svårare att slåss om kunderna.
Totalt sett har antalet försäljningsställen för drivmedel minskat i Sverige under många år. 1968 fanns närmare 9 000 bensinstationer, i dag finns inte ens en tredjedel kvar.
– De senaste tio åren har varit ett stålbad och antalet mackar, i hela branschen har sjunkit kraftigt. Drivmedelsförsäljningen sprids på de mackar som finns kvar och kundkretsen gör det också. Ändå är det svårt att få det att fungera, säger Claes Weidar, stationschef på Statoil i Söderköping.
För att kunna slåss om kunderna med stormarknaderna måste mackarna hitta något annat att locka med.
– Bekvämlighet, enkelhet och närhet är det vi har att konkurrera med. Det är ju mycket tuffare nu. På Statoil utvecklar vi kaffekonceptet och vi har loungedelar för att man ska kunna ta en riktig paus, säger han.
I Söderköping är det särskilt svårt under vinterhalvåret.
– Det är lite konstgjord andning då. Det är sommartrafiken som gör att vi går runt, säger Claes Weidar.
Magnus Vilén, som driver Shellmacken i staden, intygar också att det är betydligt tuffare när sommartrafiken har lagt sig.
– Är det något som någon behöver på natten så kommer de ju hit. Men vintertid är det ganska tyst, säger han.
Trots det har Magnus Vilén inte funderat över att ändra öppettiderna.
– Jag tror nog att behovet av en nattöppen butik finns. Sedan är det frågan om det alltid är lönsamt.
På OKQ8, mitt emot Shell/7-Eleven, styr Nedim Can sedan förra våren. Han stänger redan vid tio på kvällen, och kommer inte att ändra på det.
– Jag tror inte så mycket på det här med dygnet runt-öppet. Det skulle bli för stora personalkostnader, säger han.
För att ha öppet sent krävs också ännu större fokus på säkerheten. Rekommendationen är att ha dubbelbemanning eller nattlucka. Vissa stationer är till och med ålagda av Arbetsmiljöverket att ha detta eftersom det är en osäker situation för personalen.
År 2001 gjordes en pilotstudie bland nattöppna detaljhandlare i centrala Stockholm. Den visade bland annat att över en fjärdedel av de anställda hade utsatts för fysiskt våld under det senaste året. Mer än varannan hade också utsatts för hot om våld. Dessutom var en stor majoritet, åtta av tio, rädda att bli hotade.
Detta drev på utvecklingen av säkerhetssystemen på stationerna.
Statoil har till exempel satsat på utbildning för all personal, slutna kontanthanteringssystem på alla stationer, och kameraövervakning. På samtliga dygnet runt-stationer finns dessutom automatiska dörrlås och nattlucka.
– Det gäller att försöka förebygga riskerna. Vi har identifierat att rånare oftast vill ha kontanter och då vill vi ta bort möjligheten för dem att få det, säger Torbjörn Lenstad, säkerhetsansvarig på Statoil Fuel & Retail Sverige.
När det gäller framtiden för de nattöppna stationerna tror Torbjörn Lenstad att det kommer att ligga på ungefär samma andel som i dag.
– När vi bygger nya stationer letar vi efter platser där det är mycket trafik och många potentiella kunder, för att få kalkylen att gå ihop. Det som skulle kunna ändra det är om konkurrensbilden ändras, säger han.
På Shells stationer är det upp till handlarna att bestämma om öppettiderna, vilket gör det svårt att säga något generellt om framtiden.
– Vi har en diskussion, men en handlare som driver en verksamhet anpassar sig alltid efter kundunderlaget, säger Erica Samuelsson. Hon är marknads- och informationschef på St1, som äger Shell.
Av de Shellstationer som har ett samarbete med 7-Eleven är majoriteten öppna dygnet runt.