Ny kvävningsolycka ombord på lastfartyg
I tisdags kvävdes en sjöman till döds och tre skadades allvarligt i lastrummet på ett polskt fartyg som anlöpt den danska hamnen Hanstholm. Båten var lastad med träpellets. Det är väl känt att lagrade trävaror kan förbruka syre och utveckla farliga halter av koldioxid och kolmonoxid.
För bara två veckor sedan rapporterade Transportarbetaren om tre belgiska hamnarbetare som kvävts till döds ombord på ett fartyg lastat med koks.
Den här gången handlar det i stället om träprodukter, ett godsslag som kostat minst 14 arbetare livet de senaste 12–13 åren. När flis, timmer eller pellets lagras i slutna utrymmen uppstår ofta processer som förbrukar syre.
Per-Arne Persson är regionalt skyddsombud i Transports stuveriavdelning 1:
– Det är både tragiskt och förvånande att sådana här olyckor fortfarande inträffar. Riskerna borde vara kända även i Polen. Ingen ska gå ner i lastrum innan gaser och syrehalten kontrollerats.
Per-Arne Persson känner inte till några närmare detaljer om olyckan i Danmark. Danska medier rapporterar att det handlar om en polskägd båt, Corina, med tolv polska besättningsmän.
Vid halvsjutiden på tisdagskvällen fick polisen larm om att fyra sjömän hittats medvetslösa i botten på lastrummet. En av männen dog. De övriga tre befarades först vara allvarligt skadade, men uppges nu vara utom livsfara.
I Sverige tog Arbetsmiljöverket år 2011 fram rapporten Faror och hälsorisker vid förvaring och transport av träpellets, träflis och timmer i slutna utrymmen. Den kan laddas ner från Transports hemsida, www.transport.se.