Ny lag ger möjlighet att larma om misstänkta paket
Terminal och bensin. Vid årsskiftet infördes en ny lag i syfte att göra det svårare för kriminella att skicka olagliga varor som narkotika och vapendelar i paket. Men en rundringning till några terminalarbetare visar att få känner till att de nu ska vara uppmärksamma på misstänkta försändelser.
Den nya postlagen gäller för både brev och paket. Den innebär att tull och polis från och med den 2 januari 2023 har möjlighet att begära in information från olika aktörer, som hanterar paket. Bland Transportarbetareförbundets yrkesgrupper berörs anställda på terminaler och bensinmackar med paketutlämning.
”Effektiva brottsbekämpande metoder kräver ett nära samarbete mellan fler aktörer, något som möjliggörs med förändringarna i lagen”, skriver polismyndigheten på polisen.se. Samarbetet blir möjligt genom att personer som hanterar paket nu har rätt att bryta mot den tidigare sekretessen och lämna ut uppgifter om misstänkta paket till tull och polis.
Att inte kunna larma om misstänkta försändelser har, enligt polisen, varit frustrerande för både postanställda och personal på olika utlämningsställen. Myndigheten beräknar att narkotikahandeln och handeln med vapen och explosiva varor på internet och darknet omsätter omkring 700 miljoner kronor om året.
I brev och paket innebär det uppskattningsvis uppåt en miljon illegala inrikes försändelser, per år.
Få känner till den nya lagen
Transportarbetaren ringer runt till några terminalarbetare. Men ingen känner till den nya lagen utom skyddsombudet Stefan Hellqvist på Postnord TPL, som läst om det i tidningen. Hans arbetsplats berörs dock inte eftersom de där bara packar och skickar paket.
Terminalarbetaren Johnny Lans jobbar natt på DHL Freight i Jönköping. Han påpekar att privatkunder inte behöver ange vad olika paket innehåller.
– Man kan bara skriva ”varor”, säger han.
Johnny Lans känner inte till den nya lagstiftningen, men blir nyfiken på hur den kan tillämpas. För hans kollega, huvudskyddsombudet Jussi Kosonen är lagen också en nyhet och han har aldrig stött på något paket som verkar misstänkt.
– Det skulle väl kunna vara om vi får något tips eller om polisen hör av sig. Vi har ju ingen scanner eller utrustning som på flygplatser och därför ingen möjlighet att kolla vad godset innehåller. Enda sättet är väl i så fall om ett paket går sönder och innehållet far ut.
– Ska det fungera behöver vi nog ny utrustning för att kunna göra stickprover, men jag vet inte om företaget vill investera i något sådant. Det verkar lite luddigt. Personalen skulle behöva få utbildning om dofter om vi ska kunna upptäcka narkotika.
Jussi Kosonen tycker ändå att tanken är god.
– Om vi ska få en chans att hejda droghandeln är det ju bra om man sprider ut uppmärksamheten så brett som möjligt, säger han.
Stickprov hos arbetsgivare
Transportarbetaren gör ett stickprov hos en arbetsgivare om hur de informerar anställda om den nya lagen. Säkerhetschef Susan Marco hänvisar vidare till kommunikationschef Susanna Rönn, som begär skriftliga frågor. Några svar på dem kommer inte, däremot ett meddelande via mejl:
”DHL Freight arbetar för att lagar och förordningar ska följas, så även justeringar eller tillkomna nya. När det gäller nya postlagen är det något som faller in under våra interna processer och rutiner. Vilket vi inte kommunicerar genom media.”