Close
Nyvalda vu-ledamöter: förbundskassör Anna Ryding och förbundssekretarare Lars Mikaelsson.
Close
Kongress 2017

Ny ledning i Transport: ”Nu kör vi”

Ledningen. Transport har fått en ny, komplett ledning. Ombudsman Lars Mikaelsson valdes på kongressens tredje dag enhälligt till förbundssekreterare och Anna Ryding, från Transports Västerårsavdelning, blir ny förbundskassör.

Valen blev en snabb procedur när de två som ska leda förbundet tillsammans med nya ordföranden Tommy Wreeth utsågs.

Båda valdes med acklamation. Till posten som förbundskassör fanns bara en kandidat. Samma gällde för förbundssekreteraren, efter att Matts Haglund dragit tillbaka sin kandidatur.

Direkt efter ombudens enhälliga ”ja” klev Lars Mikaelsson upp i talarstolen:

– Jag vill först tacka kongressen för att ni valde Tommy Wreeth till ordförande i går. Ett stort tack också till Markus Pettersson och Matts Haglund för allt arbete ni gjort. Ett tack riktar jag också till förbundets förre ordförande Lars Lindgren, som inte är här i dag.

Lars Mikaelsson beskrev kort sin bakgrund som lastbilschaufför och lokalombudsman i Sundsvall, innan han blev central åkeriombudsman på förbundskontoret i Stockholm.

”Gäller att vi håller ihop”

Han gick sedan in på situationen i förbundet och utvecklingen på arbetsmarknaden, med korta påhugg och osäkra anställningar.

– Det är dags att Transport blir ännu mer relevanta i våra medlemmars vardag. Utmaningar råder det ingen brist på. Därför måste vi ha ett fackligt arbete i politiken.

– Det gäller nu att vi håller ihop, i stort och i smått. Medlemsvärvning och facklig organisering ska vara en självklar del av avdelningarnas arbete. Många personer som har sin bakgrund i vårt organiseringsprojekt har sedan tagit på sig förtroendeuppdrag, det är bra.

Mikaelsson förklarade sedan att det behövs en ordning som säkrar ett enat förbund.

– Det ska vara ett där det finns plats både för förhandlings- och arbetsmiljöarbete och för medlemsrekrytering och facklig organisering på arbetsplatserna.

Som slutord sa han:

– Och kom ihåg: Ingenting är omöjligt! Det kan bara ta lite längre tid.

Haglund upp i stolen

Organisationssekreterare Matts Haglund var snabbt upp i talarstolen och gratulerade Lars Mikaelsson. Haglund tackade alla som nominerat och stöttat hans egen kandidatur.

Han sa sedan:

– Anledningen till att jag drog tillbaka min kandidatatur är att det i förbundet finns små skiljelinjer i hur vi ska gå framåt, och hur snabbt det ska ske. Men det finns mer som förenar, än som skiljer. Det är viktigt att vi är enade.

Ny förbundskassör

Anna Ryding är väktare i botten. De senaste åren har hon jobbat som ombudsman och kassör i Västeråsavdelningen. Nu får hon alltså ansvaret för förbundets ekonomi – en rörelse som omsätter omkring 270 miljoner kronor per år.

När applåderna lagt sig tackade Anna Ryding för förtroendet och sa:

– Transport har under lång tid stått inför stora utmaningar. Vi måste jobba stenhårt för att bli fler medlemmar i förbundet, så att vi blir starkare vid förhandlingsborden.

– Hade det varit en enkel uppgift att rekrytera hade vi redan varit fler. Men det är ingen lätt uppgift. Det känns fantastiskt att få jobba ihop med Tommy Wreeth och Lars Mikaelsson. Nu kör vi!

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.