Ny miljödom öppnar för omdebatterat hamnbygge
Stockholms nya planerade storhamn, Norvik, har kommit ett steg närmare byggstart. Mark- och miljödomstolen sa nyligen ja till villkoren som ska gälla för muddring, byggarbeten och själva driften. – Man kan nog inte säga att allt går programenligt. Vi skickade in ansökan om att få anlägga hamnen redan 2007 och ännu är inte tillstånden klara, säger projektchef Magnus Sjöberg.
Det kommunala bolaget Stockholms Hamnar driver i dag tre anläggningar – Nynäshamn, Kapellskär och Stockholm.
En bit in på 2000-talet beslutade politikerna i de berörda kommunerna att satsa på en helt ny godshamn. Den ska ligga i Norvik, strax norr om färjeterminalen i Nynäshamn.
Bygget är omdiskuterat. Kritiker hävdar att siffrorna som presenterats över tänkta godsflöden är glädjekalkyler. I kringliggande hamnbolag, som Södertälje och Oxelösund, anser man att det redan finns hamnkapacitet nog för att trygga storstockholmarnas varuförsörjning.
Efter år av debatt, och framför allt rader av överklaganden, fick Norvik till slut klartecken 2012. Men bara för ”tillåtligheten”. I rond nummer två väntade sedan villkoren som omgärdar bygget.
Den 10 oktober fastställde så Mark- och miljödomstolen gränser för bland annat buller och hantering av muddermassor.
Fast det innebär inte att Stockholms Hamnar kan sätta spaden i jorden. Mycket talar för att grannar och naturvårdsorganisationer överklagar på nytt. I nästa instans väntar i så fall Mark- och miljööverdomstolen. Och i sista hand Högsta domstolen. Fast i båda fallen krävs så kallat prövningstillstånd.
Den dag Norvikshamnen väl är i gång väntas den generera omfattande lastbilstrafik. Stockholms hamnar beräknar att uppåt 350 000 ekipage per år kommer att rulla genom Södertörn, söder om Stockholm.
Det skulle innebära en lastbil var 90:e sekund, dygnet runt, året om. Är det realistiskt? Frågan går till Magnus Sjöberg, som är projektchef för Norvik:
– Ja, det är den siffra vid använt i kalkylerna. Men när jag tänker närmare på saken så kan det nog vara i överkant.
Enligt Sjöberg är Norvik projekterad för åtta miljoner ton gods och 500 000 containrar (omräknat till bara 20-fotare). Till en början bedöms 85 procent av godset rulla till eller från hamnen på lastbil, resten på järnväg.
– När det blivit mer snurr på verksamheten hoppas vi att 25 procent går på järnväg, säger Magnus Sjöberg. Fast det är ju kunderna som väljer. Å andra sidan märker jag av ett ökat intresse för tågtransporter från kundernas sida. Många företag vill ha med järnvägen i sin miljöprofil.