Transport i överenskommelse om korttidspermittering
Facket. Transportarbetareförbundet fick gehör för sin syn på ersättning och tid för utbildning. I dag har facket träffat en överenskommelse om korttidspermittering med arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.
– Det här är en bra överenskommelse även om jag gärna sett ett kompletterande förslag som innehåller heltidspermittering, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
I regeringens förslag permitteras den anställda på högst 60 procent, med minst 90 procent av sin lön. Det är en av åtgärderna för att minska konsekvenserna av coronaviruset och slippa varsel.
– Regeringen har agerat snabbt och ansvarsfullt för att se till att minska konsekvenserna för våra medlemmar och deras arbetsgivare, säger Tommy Wreeth.
Han förhandlade tillsammans med Transports avtalssekreterare, Peter Winstén, och förbundssekreterare Lars Mikaelsson.
Några frågetecken kring regeringsförslaget rätades ut och facket fick tillfredsställande svar: Utbildning ska bara ske under arbetstid, inte den tid då den anställda är permitterad och hemma.
Också när det gäller hur permitteringslön ska räknas ut fick Transport sin vilja igenom. I den ordinarie lönen, som beräkningen ska bygga på, räknas nu också sådana ersättningar som normalt ingår i lönen, som ob-tillägg och skifttillägg. För exempelvis anställda inom flyget innebär det en avsevärt högre permitteringslön än om man bara räknat på tarifflönen.
Det statliga stödet till korttidspermitteringar är i första hand tänkt under en sexmånadersperiod. Företaget måste ha kollektivavtal och som mest får arbetsgivaren minska ner arbetstiden med 60 procent, så att den anställda arbetar 40 procent. Arbetstidsförkortningen kan ske på ytterligare två nivåer, där den anställda arbetar 60 respektive 80 procent.
Regeringens förslag innebär att arbetsgivarens lönekostnader minskar med hälften genom att staten står för en större kostnad.