Ny överenskommelse om utstationeringsregler
Enligt en ny överenskommelse i EU ska regler för att underlätta medlemsstaters kontroll av att utstationeringsdirektivet följs upprättas. Förslaget läggs fram för omröstning i april.
Utstationeringsdirektivet reglerar vilka arbetsrättsliga normer som ska tillämpas av ett företag som är etablerat i ett annat EU-land och som ”utstationerar” arbetstagare i Sverige.
Sedan årsskiftet har det förts diskussioner mellan Europarådet och Europaparlamentet om att nya regler för kontroll och uppföljning av direktivet ska införas. Nu har en överenskommelse träffats.
När de nya reglerna träder i kraft, ska medlemsländerna kunna införa egna kontrollbestämmelser om de inte anser att direktivets ursprungliga åtgärder är tillräckliga. De nya reglerna innebär även att medlemsstaterna kommer vara tvungna att kontrollera att det verkligen rör sig om en utstationering när företag hävdar det. Utstationerade arbetare ska också få tydlig information om sina rättigheter och informationsutbytet mellan berörda myndigheter ska förbättras.
Förslaget innehåller även krav på ett visst huvudentreprenörsansvar i byggbranschen. Det ska bli möjligt att utvidga huvudentreprenörsansvar på nationell nivå till andra branscher.
Europaparlamentets sysselsättningsutskott ska behandla frågan den här månaden och ett förslag ska läggas fram för omröstning i Europarlamentet under april.